handdator

Visa fullständig version : Hur tungt kan man böja på en medicinboll?


snelhest
2013-02-28, 19:08
Jag har alltid fascinerats av denna övning - tunga, djupa knäböj med smal fotställning balanserande på en medicinboll. Min undring är hur mycket vikt bollen håller för och som anses säkert i byggarkretsar? Hur mycket har kolozzeumpanelen lyft i denna övning?

Fuark
2013-02-28, 19:11
tänker du på en sån här? eller en klassisk medicinboll (lite större än en fotboll)

http://markyoungtrainingsystems.com/wp-content/uploads/2009/06/zqrtk.jpg

z_bumbi
2013-02-28, 19:19
Balans/bobathbollar har en märkning som gäller när bollarna är nya där det står hur mycket de ska tåla (med säkerhetsmarginal).

Exdiaq
2013-02-28, 22:56
Hur mycket har kolozzeumpanelen lyft i denna övning?

Aldrig prövat då det är en fullkomligt retarderad övning.

Röda Björnen
2013-03-01, 00:47
Övningen är nog bland de dummaste övningarna som existerar på gymmet.

MVH

olle lindblad
2013-03-01, 00:52
Ett innovativt sätt att skada sig på. Hoppas jag slipper se någon utföra den på mitt gym.

svenbanan
2013-03-01, 00:52
Jag tror/hoppas det är en myt att folk faktisk gör denna övning.

MaxHBG
2013-03-01, 01:27
övningen är nog bland de dummaste övningarna som existerar på gymmet.

Mvh

+1

cero
2013-03-01, 01:36
Kolopanelen: Hur hög är skaderisken i denna övning om man maxar?

svenbanan
2013-03-01, 01:47
Kolopanelen: Hur hög är skaderisken i denna övning om man maxar?

Jag kan tänka mig två (minst) stora feta skaderisker.

Dels att man står och vinglar uppe på bollen och att det blir nån lite dålig vridning i ryggraden. Då blir det väl rätt så ont i ryggen om man har en någotsånär betydande vikt.

Den andra skaderisken är ju den att bollen sticker åt pipan då man står där uppe, och man landar på rygg och får skivstången i nyllet eller nåt. Då kan det ju gå hur illa som helst.

3bz
2013-03-01, 03:23
Jag har alltid fascinerats av denna övning - tunga, djupa knäböj med smal fotställning balanserande på en medicinboll. Min undring är hur mycket vikt bollen håller för och som anses säkert i byggarkretsar? Hur mycket har kolozzeumpanelen lyft i denna övning?

Om du är orolig att lasta på för mycket vikt så är det ju bara att köra dessa övningar istället:

ZwxPJB_Uw4Y

i6OkCZ5c7Pg


Minns även en skön video på 60kg ryckböj på boll, men kan inte hitta den nu. Annars kan man ju göra det ännu roligare och köra med två bollar istället för en, då kan du ju köra tunga böj, splitjerks och massa trevligt, oöverträffad funktionalitet är ju en skön bonus!!! *rolleyes*

Sniggel
2013-03-01, 06:55
Kolopanelen: Hur hög är skaderisken i denna övning om man maxar?

http://images.politico.com/global/click/101019_mcmillan_ap_392_regular.jpg

Hobbes
2013-03-01, 07:04
Finns det inte rätt övertygande forskning att övningen inte ger något emot att stå på golvet?

Loke
2013-03-01, 10:26
Finns det inte rätt övertygande forskning att övningen inte ger något emot att stå på golvet?

Inte för att vara den som är den, men naturligtvis ger den något. Frågan är snarare om den ger något man vill ha.

Om något skulle jag säga att den här typen av övningar är poppis just för att de ger så otroligt snabba resultat, inom samma pass kommer man känna förbättring, och med regelbunden träning kan man vara väldigt mycket bättre inom en vecka. Jämför man det med traditionell styrketräning så lär nybörjaren märka att hen blir svagare under passet och är ganska slut den kommande veckan. Därför blir detta mer motiverande än styrketräning.

Detsamma kan sägas om en massa övningar som kräver balans och koordination.

nitz
2013-03-01, 10:36
Den andra skaderisken är ju den att bollen sticker åt pipan då man står där uppe, och man landar på rygg och får skivstången i nyllet eller nåt. Då kan det ju gå hur illa som helst.
+1
Att försöka sig på att maxböja i denna övning känns ju verkligen som att leka med liv och hälsa på hög nivå :D

Knatcharn
2013-03-01, 10:39
Jag tycker mest synd om passaren som får både skivstången och personen som böjer över sig när böjarN ramlar..

pro_whey
2013-03-01, 12:53
Jag har faktiskt sett denna övning live på mitt gym (friskis) såg ganska kul ut så underhållningsfaktorn får dom ett plus på.

Fabrice
2013-03-01, 13:34
Har tränat på gym mer eller mindre i 16 år. Inte sett någon utföra något liknande och lär inte göra det i framtiden heller. Måste erkänna att jag inte visste om att övningen existerade!

stromming
2013-03-01, 13:35
Tja, beror väl på hur äventyrslysten du är. Böjer du 80% av ditt vanliga 1RM i böj på en medicinboll så är det väl uppskattningsvis 5% chans att du klarar det och 95% risk att du stendör på fläcken. Så om du är helt galen och utan dödsfruktan är det väl ingen dum övning

nitz
2013-03-01, 13:48
Har tränat på gym mer eller mindre i 16 år. Inte sett någon utföra något liknande och lär inte göra det i framtiden heller. Måste erkänna att jag inte visste om att övningen existerade!
Du får helt enkelt vara lite av en pionjär och vara först på ditt gym :D

snelhest
2013-03-01, 23:53
tänker du på en sån här? eller en klassisk medicinboll (lite större än en fotboll)

http://markyoungtrainingsystems.com/wp-content/uploads/2009/06/zqrtk.jpg

Precis! Nån som gör den med smalare fotställning än på bilden?

Prost
2013-03-02, 18:43
Bara jag som misstänker troll redan efter första inlägget?

ceejay
2013-03-02, 18:46
inte ett jävla dugg, idioter som sysslar med sånt.

cero
2013-03-02, 19:03
Jag kan tänka mig två (minst) stora feta skaderisker.

Dels att man står och vinglar uppe på bollen och att det blir nån lite dålig vridning i ryggraden. Då blir det väl rätt så ont i ryggen om man har en någotsånär betydande vikt.

Den andra skaderisken är ju den att bollen sticker åt pipan då man står där uppe, och man landar på rygg och får skivstången i nyllet eller nåt. Då kan det ju gå hur illa som helst.

Knäna?!

BisonLGcrew
2013-03-02, 19:10
kör den i smithen med det där nackskyddet som alla handikappade (och AC 2013-tvåan) kör med. Då är du säker. på att du är handikappad, som sagt.

svenbanan
2013-03-03, 02:50
Knäna?!

Vad menar du? Vad är det med knäna?

Ett Orm
2013-03-03, 11:50
Coolt!
Jag har bara böjt och markat på balansplatta, hoppas man kan ge sig på något sånt här en dag.

Bara att göra i bur om man vill vara trygg.

earf
2013-03-03, 15:38
Tror inte ens jag klarar av att balansera utan stång ;>

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

elo_
2013-03-03, 16:06
Om man vill bli bättre på att böja på en balansboll så ska man förstås träna på att böja på en balansboll. Ifall det ger transferens till något alls i verkliga livet är lite mer tvivelaktigt.

Vad som är så fruktansvärt funktionellt med att stå och vingla på en boll har jag svårt att se. Då är ett vanligt marklyft, en vanlig knäböj eller en farmers walk betydligt mer funktionellt.

http://coachhook.blogspot.fi/2009/10/i-wanted-to-write-about-something-that.html
http://www.dangerouslyhardcore.com/1771/unstable-surfaces-for-stability-training-aka-clown-school/
http://coachlevi.com/training/why-bosu-ball-gets-bad-rap/

Den här meningen sammanfattar det rätt bra:
"Remember, physical therapists developed these methods to help people get to the point of functional movement. Do you honestly think you’ll become a bad ass by training like an invalid?"

Fabrice
2013-03-03, 16:20
Du får helt enkelt vara lite av en pionjär och vara först på ditt gym :D

Hehe! Avstår :)

bar57
2013-03-03, 16:26
Den här meningen sammanfattar det rätt bra:
"Remember, physical therapists developed these methods to help people get to the point of functional movement. Do you honestly think you’ll become a bad ass by training like an invalid?"

:d:d:d