handdator

Visa fullständig version : Frågor om periodisk fasta.


telta
2013-02-28, 18:55
Tjenare!
Jag har läst på lite om periodisk fasta och som jag förstår det ska man äta typ 2 gånger per dag. t.ex. 12 på dagen och 20 på kvällen. 12 tiden funkar bra, men vid 20 så brukar jag träna, hur skall jag då lägga upp det?
och hur ska jag äta.

Jag måste fortfarande få mitt dagliga protein. ska jag alltså äta dubbelt så mycket vid dem två tillfällena?

Är förövrigt min första deff också och är inte så kunnig i detta område.
Vore tacksam för hjälpsamma svar o inte elaka :p

Tack på förhand :)

Fuark
2013-02-28, 18:57
nja, det är baserat på ett fastefönster och ett ätfönster. Du kan äta hur många måltider du vill inom ditt ätfönster. Om du tränar vid 20 så kan du väl köra 1-2 mindre måltider innan träning och det största och sista efter träningen runt 21? Bara ett exempel

14-22 ätfönster och resten fasta

telta
2013-02-28, 19:00
så jag ska alltså inte äta mellan 14-22?

Gurragurk
2013-02-28, 19:00
Det kvittar mellan vilka tider du äter. Du fastar ca 16h och har ätfönster i 8h. Tiderna väljer du så som det passar dig. Det största målet ska dock vara efter träning

Fuark
2013-02-28, 19:02
så jag ska alltså inte äta mellan 14-22?

nej jag menade tvärtom. du äter vad och hur du vill mellan 14.00 > 22.00, och efter 22.00 påbörjar du din fasta tills 14.00 nästkommande dag och repeterar till oändlighet.

givetvis ska du ju fortfarande ligga på underskott om du vill deffa, men så kan det se ut, och så hade jag troligtvis kört

telta
2013-02-28, 19:05
Jaha! då förstår jag. har även bcaa (hörde att de var bra speciellt under denna metod). när är det lämpligast att ta det ?
Tack för snabba svar :)!

Fuark
2013-02-28, 19:08
Jaha! då förstår jag. har även bcaa (hörde att de var bra speciellt under denna metod). när är det lämpligast att ta det ?
Tack för snabba svar :)!

jag använder det främst när jag ska träna i fastande tillstånd, när jag inte har ätit någonting tidigare under dagen. men du kommer definitivt redan ha aminosyror i omlopp eftersom att du lär äta en eller fler måltider innan träningen, så du kan använda det som ett vanligt proteinpulver. fast det är lite dyrare

telta
2013-02-28, 19:12
Okej! fin fint :D Får testa på hur det är såhär. Kört annars på ett underskott o dragit ner på kolhydrater. Tack för hjälpen :)

Fuark
2013-02-28, 19:15
Okej! fin fint :D Får testa på hur det är såhär. Kört annars på ett underskott o dragit ner på kolhydrater. Tack för hjälpen :)

lugnt :) men finns ingen anledning att skära ned på kolhydrater, inte i samband med träning. du kan skära ned på kolhydraterna en aning på vilodagar om du vill, men jag rekommenderar att du iallafall satsar på kolhydrater efter träningen.

telta
2013-02-28, 22:34
det jag mena på att minskat med kolisarna är att innan på bulken så maxa jag t.ex. pasta,ris eller potatis. nu håller jag mig till en viss gräns och tar mer av köttet :) slutat äta bröd.

Fuark
2013-02-28, 22:38
det jag mena på att minskat med kolisarna är att innan på bulken så maxa jag t.ex. pasta,ris eller potatis. nu håller jag mig till en viss gräns och tar mer av köttet :) slutat äta bröd.

ät det du tycker om :) kör på