handdator

Visa fullständig version : Hur kör du hantelpress? (bröst)


Axii
2013-02-28, 18:28
Hej!

Idag körde jag hantelpress på ett bra tag! Det gick bra, men jag kom att tänka på en grej.

När man ser folk köra bänkpress så ligger de inte platt på bänken, utan de bröstar upp sig, drar ihop skulderbladen, osv.
Men när man ser folk köra hantelpress brukar de ligga platt på bänken, och dessutom ibland ha fötterna på bänken.

En grej jag ej fattar, varför slår vissa ihop hantlarna i toppläget, är detta ej skadligt för axlarna?


Hur kommer detta sig?
Vad är rätt teknik på hantelpress?
Hur kör DU hantelpress?

mlgrufman
2013-02-28, 18:59
Vid hantelpress brukar jag faktiskt inte tänka speciellt mycket på hur jag ligger, till skillnad från bänkpress där jag tänker mycket mer på tekniken. Tack för påminnelsen!

LillisJ
2013-02-28, 19:03
Det blir svårt att förbereda sej/göra en brygga om ingen ger hantlarna till en när man ligger ned. Personligen så har jag hantlarna på låren som jag lägger mej ned med. Går aldrig ihop med hantlarna heller, endast rakt upp.. Känns bättre.

Blindguard1
2013-02-28, 19:04
Hantelpress är en mer isolationsövning för bröst medan bänk använder sig mer av andra muskler, men jag ska göra mig kort, så oftast gör man så för att kunna lyfta tyngre.

JohanLagerström
2013-02-28, 19:11
Om du är intresserad av att bygga bröstmuskler så är bänkpress också isolationsökning. Icke brygga om muskeltillväxt är målet.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Axii
2013-02-28, 19:19
Om du är intresserad av att bygga bröstmuskler så är bänkpress också isolationsökning. Icke brygga om muskeltillväxt är målet.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Så du menar att man ska ligga platt på bänken om det är massa man vill ha, men on du vill lyfta tungt så ska du tänka på tekniken?

Axii
2013-02-28, 19:26
Vid hantelpress brukar jag faktiskt inte tänka speciellt mycket på hur jag ligger, till skillnad från bänkpress där jag tänker mycket mer på tekniken. Tack för påminnelsen!

Kommer ihåg för ett år sedan när jag körde hantelpress, då kom en man fram till mig och sa att jag körde fel, jag hade inte axlarna under mig. Så han tryckte ner mina axlar medan jag körde, fyfan vilken kontakt man fick!

Knatcharn
2013-02-28, 19:33
Kommer ihåg för ett år sedan när jag körde hantelpress, då kom en man fram till mig och sa att jag körde fel, jag hade inte axlarna under mig. Så han tryckte ner mina axlar medan jag körde, fyfan vilken kontakt man fick!

Jag skulle köra så, ja. Det är skillnad på att dra ihop skulderbladen och brösta upp sig och att göra en fet brygga. Håll ihop skuldrorna / ned med axlarna och kör på kontakt. :thumbup: Vill du däremot flytta mycket vikt, kör bänk med brygga och 22 dräkter på dig :)

Hreidmar
2013-02-28, 19:36
http://www.youtube.com/watch?v=p7kUmzfZhgQ här går de in på det ni snackar om nu i just bänkpress, kanske kan vara lite matnyttigt - upp till tolkaren antar jag :)

Axii
2013-02-28, 19:37
Jag skulle köra så, ja. Det är skillnad på att dra ihop skulderbladen och brösta upp sig och att göra en fet brygga. Håll ihop skuldrorna / ned med axlarna och kör på kontakt. :thumbup: Vill du däremot flytta mycket vikt, kör bänk med brygga och 22 dräkter på dig :)

Där ser man, lärde mig något nytt!

Men som LillisJ skrev så är det svårare att ha bra teknik på hantelpressen om inte någon ger dig hantlarna, samma sak med bänkpressen om inte någon tar ner stången åt dig så är det svårt att ha bra teknik.

rooz
2013-02-28, 19:39
Där ser man, lärde mig något nytt!

Men som LillisJ skrev så är det svårare att ha bra teknik på hantelpressen om inte någon ger dig hantlarna, samma sak med bänkpressen om inte någon tar ner stången åt dig så är det svårt att ha bra teknik.

På vilket sätt är det svårare?

Axii
2013-02-28, 19:39
http://www.youtube.com/watch?v=p7kUmzfZhgQ här går de in på det ni snackar om nu i just bänkpress, kanske kan vara lite matnyttigt - upp till tolkaren antar jag :)

Tack för videon! :)

Axii
2013-02-28, 19:40
På vilket sätt är det svårare?

Det är svårt att ha hantlarna/stången ovanför brösten medan du ligger å fixar axlar å skulderbladen.

JonasF
2013-02-28, 20:38
Jag kör med första snäppets lutning på bänken.
Ner med axlarna, brösta upp ordentligt utan att svanka = fet kontakt!

StarkaUlf
2013-02-28, 20:40
Det är svårt att ha hantlarna/stången ovanför brösten medan du ligger å fixar axlar å skulderbladen.

Jag tycker det går utmärkt att hålla hantlarna i bottenläget/mot bröstet och då dra bak skulderbladen.
Men visst, många är viktkåta och använder vikter dom ej kan trycka upp med död start från botten. Då blir det svårare att göra så.

Axii
2013-02-28, 21:28
Jag kör med första snäppets lutning på bänken.
Ner med axlarna, brösta upp ordentligt utan att svanka = fet kontakt!
Hur menar du med "ner med axlarna". Har nämligen sj väldigt svårt att dra ner axlarna, trycka ihop skildrar och brösta upp mig samtidigt. Liksom det är helt omöjligt. *cry*

Jag tycker det går utmärkt att hålla hantlarna i bottenläget/mot bröstet och då dra bak skulderbladen.
Men visst, många är viktkåta och använder vikter dom ej kan trycka upp med död start från botten. Då blir det svårare att göra så.

Smart ide!
Har nämligen inte kärt hantelpress på ca ett år, så att ha bra teknik på hantelpress har jag inte tänkt på.

CouchPotato
2013-02-28, 22:10
http://www.youtube.com/watch?v=p7kUmzfZhgQ här går de in på det ni snackar om nu i just bänkpress, kanske kan vara lite matnyttigt - upp till tolkaren antar jag :)

Lyssna på dessa bodybuilderclowner om ni vill bygga 1 % mer massa/år. Men öka risken för t.ex. impingement syndrome med 80%.

Lyssna på kompetent folk om ni vill hållas friska och därmed få mer massa i slutändan.

this
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/vUcjOIZc80c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Hydlee
2013-02-28, 22:13
Klart man siktar på en mer optimal styrkelyftar-teknik när man kör bänk. Man måste ju ge ett bra svar när folk undrar vad man tar i bänk. *flex*
Hantelpress bryr sig inte folk om lika mycket vad man tar och då kan man lika gärna köra med en teknik där man får mer "kontakt".

Röda Björnen
2013-03-01, 00:46
Om du är intresserad av att bygga bröstmuskler så är bänkpress också isolationsökning. Icke brygga om muskeltillväxt är målet.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

*host* skitsnack *host*

Bänkpress är mest opti, men de få gånger jag faktiskt kör Hantelpress så har jag inga problem med att brygga som i bänken.

MVH

Hydlee
2013-03-01, 01:01
*host* skitsnack *host*

Bänkpress är mest opti, men de få gånger jag faktiskt kör Hantelpress så har jag inga problem med att brygga som i bänken.

MVH

Det är väl inte skitsnack. Icke-brygga = längre ROM och bättre förutsättningar för hypertrofi.

Brygga i hantelpress borde ju vara mer okej då i hypertrofi-synpunkt eftersom det inte påverkar ROMet i samma utsträckning.

Hreidmar
2013-03-01, 04:35
Lyssna på dessa bodybuilderclowner om ni vill bygga 1 % mer massa/år. Men öka risken för t.ex. impingement syndrome med 80%.

Lyssna på kompetent folk om ni vill hållas friska och därmed få mer massa i slutändan.

this
...........fixed it for you
vUcjOIZc80c

StorEric
2013-03-01, 09:44
Hur jag personligen kör hantelpress? :)

Blandat.
Ibland ner djupt så att man sträcker brösten och upp hela vägen till hantlarna nuddar varandra. Ibland bara "halva" reps, dvs ner så händera är i brösthöjd och sedan rakt upp till nästan raka armar och tillbaka.. Detta går ju såklart att köra både tyngre och lättare för att "hög" reppa.
Sen alla varianter mellan.

Bänken sabbar bara mina axlar.. klena klena axlar.. :(

Axii
2013-03-01, 10:21
Klart man siktar på en mer optimal styrkelyftar-teknik när man kör bänk. Man måste ju ge ett bra svar när folk undrar vad man tar i bänk. *flex*
Hantelpress bryr sig inte folk om lika mycket vad man tar och då kan man lika gärna köra med en teknik där man får mer "kontakt".

Men självklart kan man öka i bänken också om man kör hantelpress.
Ungefär som man kör hantelcurls, självklart ökar man i stångcurls också.

Hur ser en teknik ut för dig för att få kontakt? :)

CouchPotato
2013-03-01, 12:24
fixed it for you
vUcjOIZc80c

Thanks dude! Jag fick inte det att fungera hur jag än försökte.. :)

Rekommenderar den videon starkt.

Arnoldski
2013-03-01, 13:40
Jag kör bänkpress som en tung överkroppsövning. Fördelen är att man kan hantera mer vikt än i någon annan överkroppsövning och då är det just hantera mycket vikt jag vill göra. Konsekvensen blir då att jag prioriterar att kunna få upp vikten. Man orkar mer om man bryggar, bröstar upp sig etc, så därför blir det så.

Hantelpress kör jag mer renodlat för att bygga bröstmuskelvolym. Bänken gör det också, men detta isolerar bättre. Då är inte den absoluta vikten det centrala utan snarare den relativa ökningen, dvs progression. Ju mer jag får den att exakt likna bänkpress i utförande, destomindre tillför den som komplementövning utan blir då bara en sämre version av bänk, där jag fokuserar mindre på bröst och samtidigt hanterar mindre vikt. Således blir jag liggande mera platt på bänken (oftast med fötterna i luften) vid hantelpress. Däremot är det fortsatt korrekt i bägge övningarna att sträva efter att pressa skulderbladen ned i bänken och inte låta axelleden följa med framåt i pressen.

Så resonerar jag kring de bägge övningarna.

Hreidmar
2013-03-01, 13:49
Mm jag kollade på den idag och försökte tillämpa allt på passet idag, kändes rätt bra. Hantelpresserna får vänta ett tag framöver, hoppade på Stronglift 5x5 nu och tänker väl fortsätta 6 månader åtminstone.