handdator

Visa fullständig version : Nu ska jag gå och träna med sjukgymnast..


Alvora
2013-02-28, 15:18
.. 3ggr/vecka och får inte träna själv under tiden! i 6 veckor..! Han anser att det nog är bäst så, även om han inte sett mig träna annat. :banned
Vad händer med min muskulatur då? Min kondis? Jag kommer bli galen om jag bara ska stå och träna smått så länge, även om jag vet att det är för det bästa. Jag har nämligen en skada i länden, men sedan jag började med kettlebells och skivstång, så har jag det mycket bättre. Tränar också pilates och yogar, så min core-muskulatur är aktiv, så att säga. Jag födde min dotter för snart ett år sedan och har kommit i ok form tycker jag.

Jag vill asså lyfta tungt! Svettas, frigöra testosteron! I'm addicted!! *gah!* .Inte stå med gummiband och leka.. Nä usch så negativ jag är, men jag har gått ett sånt här 6 veckors-program innan och det är inget som förbränner nått särskillt eller sätter igång i blodomloppet så man ens svettas..

frågan är.. OM jag nu skulle träna hemma utan att berätta det för nån (har bla. kettlebells hemma) kan jag göra det utan att jag förstör det andra? Kan man inte träna rygg även om man tränar dom små musklerna omkring ryggraden i länden? Jag kommer säkert också ha träningsvärk efter hemma träningen, men jag anser asså att den träningen jag kör med sjukgymnasten är ok som vilodag hehe.. Har jag fel? Nått annat jag kan träna så länge?

Antar nästan att ni säger att jag ska göra som han säger hehe.. Men jag vill ju träna och som sagt, behålla min styrka och kondis.!

What say you?!?

Tacksam för tips och tankar!

aijou
2013-02-28, 15:39
Det känns som en oerhört dum idé att göra tvärt emot vad din sjukgymnast säger. :)

Om du ändå kommer att köra pass med sjukgymnasten under den här tiden så kommer du nog inte att tappa nämnvärt och det du tappar kommer du att kunna träna upp igen på nolltid.

Du får se det lite långsiktigt. Vad tror du ger bäst resultat? Att träna med en skada i ryggen som vägrar ge med sig, eller att ta det lugnt i några veckor och kunna träna obehindrat resten av livet.

Jag hade satsat på det senare alternativet.

svenbanan
2013-02-28, 16:19
En hel del elitidrottare har ju använt sin rehabtid till att bygga upp sig från grunden och kommit tillbaka starkare än innan skadan. Du får väl se till att försöka göra dessa sjukgymnastik pass så bra som möjligt så du har större möjligheter att lyfta skittungt när du är frisk. Alternativet att smygträna och riskera att förvärra skadan verkar inte så begåvat.

clavain
2013-02-28, 16:22
Med antagandet att din sjukgymnast har koll på träning så låter det väldigt dumt att göra tvärtemot vad han säger.

Carnes
2013-02-28, 16:26
Lyssna på din kropp och sjukgymnasten. Se den här tiden som ett litet break, men samtidigt att du är produktiv. När du har kommit på fötterna igen kommer du att ha ny kunskap, förmodligen bättre teknik vilket bör leda till bättre resultat.

Jag åkte på en irriterad axel och fick bara träna underkropp i ca 2 månader. När jag var hos min naprapat så lärde han mig att bänka, hantera skuldran och alla möjliga saker jag hade missat. Väl tillbaka fick jag bättre resultat och är fortfarande skadefri.

Lycka till!

Alvora
2013-02-28, 16:39
haha ja ni skriver ju alla just det mitt förnuft försöker att intala mig :D Det är ju ganska obvious vad som är minst IQ-befriat så att säga!!

Alvora
2013-02-28, 16:50
När jag tänker efter, så är det ju genialt! Jag betalar inte ens för det. Asså.. Varför klagar jag? :D

Carnes
2013-02-28, 16:54
^Kvinnor klagar.... Oh no he didn't!;)

Trouble
2013-02-28, 16:58
Min reaktion: Alltså, allvarligt?

bigbellybob
2013-02-28, 17:05
Här har du en tanke: ännu är inte sista idioten född
Och så ett tips: var tacksam för att du har någon professionell som tar hand om din skada och lyssna på honom

Alvora
2013-02-28, 17:06
^Kvinnor klagar.... Oh no he didn't!;)

Ja och skriver utifrån känslor FÖRE hon tänkt efter OCH postar innan hon fattat fördelen hahah.

First impression - Wrecked!! :hbang:

mikaelj
2013-02-28, 17:23
Varför uttrycker du inte din oro till sjukgymnasten?
Postat via en mobil enhet

Tolkia
2013-02-28, 18:07
What say you?!?
Väx upp och gilla läget, säger jag.

Man får ju anta att din sjukgymnast har en bra anledning till att sätta upp restriktioner. Lämpligen frågar du honom/henne om varför du får de anvisningar du får. Det finns vad jag vet ingen hemlig sjukgymnastkonspiration som försöker ta över världen genom att göra alla andra immobila och feta. Du kommer vidare inte att dö av att träna mindre än du brukar i sex veckor. Känns det som om du kommer att göra det, så tycker jag att det är läge att ta hand om de känslorna.

Alvora
2013-02-28, 18:43
Väx upp och gilla läget, säger jag.

Man får ju anta att din sjukgymnast har en bra anledning till att sätta upp restriktioner. Lämpligen frågar du honom/henne om varför du får de anvisningar du får. Det finns vad jag vet ingen hemlig sjukgymnastkonspiration som försöker ta över världen genom att göra alla andra immobila och feta. Du kommer vidare inte att dö av att träna mindre än du brukar i sex veckor. Känns det som om du kommer att göra det, så tycker jag att det är läge att ta hand om de känslorna.



Ja nu det är lite mer facetterat än så, då jag inte själv valt detta. Jag har min egen sjukgymnast som känner mig och hjälpt mig i 3år, sedan jag fick arbetsskadan. Nu skickar försäkringskassan mig till denna sjukgymnast bara för att aktivera mig, när jag redan är i behandling.
Men, som jag skrev 3 inlägg upp, så är det bara att va glad och se det som en fördel!:)

colle89
2013-02-28, 19:23
Vad är det för skada du har i ländryggen?

Jag tänker lite att beroende på vad det är för skada så klart. så är det kanske dags att byta om du hos den andra ej blivit bra på TRE år!

Alvora
2013-02-28, 20:32
Vad är det för skada du har i ländryggen?

Jag tänker lite att beroende på vad det är för skada så klart. så är det kanske dags att byta om du hos den andra ej blivit bra på TRE år!

Jag har inte sagt att det inte blivit bättre. Men jag förstår helt säkert din tanke!:) Jag har dock variga mén, så det handlar om att leva med det. Och jag har det bättre än jag haft på väldigt länge, även om jag bär runt på min dotter väldigt mycket och fortfarande har lite känningar från foglossningen jag slogs med undergraviditeten. Min sjukgymnast är skitbra rent ut sagt:)

Det handlar om att här i danmark så "aktiverar" man sjukanmälda (Vet inte hur det är i sverige nuförtiden?) Så även om jag har en sjukgymnast som, som sagt, känner mig och har hjälpt mig otroligt mycket, så får jag inte bara gå hos henne och fortsätta med vårt program, eller bara vara hemma för den sakens skull. Kommunen får nämligen inte pengar för mig från staten om jag inte är i aktivering;)
Fair enough, men det hade nog passat mig bättre om jag fått gå på "mindfullness", simma eller nått av dom andra aktiviteterna (faktiskt helt ok aktiviteter när man är sjukad och har ett jobb här!), istället för att gå in och avbryta i min träning som går så bra nu och som även mine egen sjukgymnast tycker går jättebra. Jag har, som jag skrev från början, gått igenom en sån här aktivering innan som inte gav mig något särskillt, mer än rätt till sjukpenning.

Men ju mer jag tänker på det, ju fler fördelar ser jag. Det ska nog gå bra!