handdator

Visa fullständig version : Träningsråd under period av dålig sömn


heljis
2013-02-28, 10:38
Tjena!

Jag och min fru väntar vårt tredje barn inom en månad, vilket kan innebära att jag ser fram emot en period av 2-5 timmars sömn per natt. cofffee Detta kombinerat med att jag troligen (ingenting är säkert när det gäller barn...) kommer få gå ned till 1-2 gympass i veckan.

I dagsläget kör jag 3 pass och jag har (enligt mig själv) ökat bra under hösten (tex 122kg i bänk i oktober mot 115kg i maj *flex*) och jag vill självklart inte tappa något. Dessutom är som vanligt önskan att gå ner något i fettprocent till sommaren. Jag väger ~84kg nu och skulle utan problem kunna gå ned 6kg utan att tappa styrka.

Hur ska jag lägga upp träningen på bästa sätt för att kroppen ska ta sig igenom våren, samtidigt som jag inte naggar för mycket på mina mål? Jag tänker mest på hur jag ska lägga upp passen: helkropp varje pass/några muskelgrupper i taget som jag kör nu, få reps/många reps etc etc. Alla tips mottages tacksamt! *kissass*

tjing
2013-02-28, 10:45
Sov skitkasst (3 h) i natt själv och tänkte träna lugn löpning idag.

Poängen är att man får variera intensitet efter återhämtning. Orken är dock förvånansvärt bra och man presterar bra i styrka även om man inte sovit. Men fler repetitioner/mer konditionskrävande prestation blir lidande.

Jag hade kört 2 helkroppspass i veckan om jag vore du. Det är en mängd som tillåter lite slarv i övrigt och som också klart möjliggör ökningar.

Tupplurar rekommenderas också om har möjlighet till det.

heljis
2013-02-28, 16:54
Tackar, bra tips. Så undvika många reps eftersom jag troligen inte kommer ha energi till det? Det kan röra sig om en period på flera månader.. Det är roligt med bebisar :)