handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång i kg med kreatin - Era erfarenheter


DuzzBuzz
2013-02-28, 08:37
Jag ligger på kaloriunderskott för att minska ca 0.5kg per vecka men har precis inlett min senaste kreatinkur och börjar känna att jag redan nu har svårare att gå ner i vikt.

Vad är er erfarenhet av att ta kreatin medan ni går på kaloriunderskott/deff?
Samlar man på sig så mycket vatten att man stannar upp i viktnedgången eller är kreatinets verkan subtilare än så?

Jag vet att det inte har något med fettvikten att göra men jag är ändå nyfiken då jag har vågen som främsta mätverktyg för min viktnedgång just nu.

edasvangen
2013-02-28, 09:00
Ett par kilo brukar jag ha gått upp när laddningsfasen är klar, bara att köra på, vikten kanske går upp i någon vecka men det är inget fett! ;)

DuzzBuzz
2013-02-28, 09:42
Hur lång tid tar det att få tillbaka sin vanliga definition/vikt då man avslutar kuren?
...dvs att få ut den extra vätskan kreatinet medför.
Brukar ni köra någon slags vätskedrivande eller sköter det sig självt?

Donkens
2013-03-03, 02:39
På en vecka så gick jag ner 2,5 kg efter uppehållet (deffar).

Rahf
2013-03-03, 03:41
Hur lång tid tar det att få tillbaka sin vanliga definition/vikt då man avslutar kuren?
...dvs att få ut den extra vätskan kreatinet medför.
Brukar ni köra någon slags vätskedrivande eller sköter det sig självt?

Det sköter sig självt. Efter en vecka brukar vätskan vara borta. Det har ingen påverkan på din fettinlagring, så oroa dig inte.

MangeWbg
2013-03-03, 13:16
http://www.reps.se/cms/123/kreatin-monohydrat

Massor av bra att veta om kreatin. Satt precis med samma fundering som du. Ligger i deff nu men och satt i funderingarna med kreatin? Kör ni andra kreatin alltid även under pågående deff?

Sheogorath
2013-03-03, 13:29
Jag kör kreatin enbart under deff. Blir lagom att pausa i bulkperioderna och det är under deff man behöver den extra styrkan. Det är bäst att ladda in kreatin INNAN man börjar deffa för att slippa bry sig om det där med vätskan. Har man den på plats innan man lägger sig på underskott är det bara att göra som vanligt, d.v.s. anpassa kalorierna efter viktförlusten.

KalleTeodor
2013-03-03, 13:44
för mig händer det inte ett skvatt. har provat kreatin flera gånger ingen skillnad alls. ska man inte blanda i vatten eller? är det de som är felet??

Sheogorath
2013-03-03, 13:45
för mig händer det inte ett skvatt. har provat kreatin flera gånger ingen skillnad alls. ska man inte blanda i vatten eller? är det de som är felet??

Vissa svarar inte på kreatin. Du märker ingen styrkeökning heller va?

KalleTeodor
2013-03-03, 13:59
Vissa svarar inte på kreatin. Du märker ingen styrkeökning heller va?

nej inte mer än vanligt. btw. vet man varför vissa svarar jätte bra på kreatin och andra inte alls? eller är det bara slumpen?

ChrisDEFC
2013-03-03, 16:02
Jag brukar sällan öka mer än typ ett kilo... har nog aldrig ökat över 2kg på en kreatinladdning. Och då räknar jag 2-3veckor efter jag börja med kreatinet.

Slice
2013-03-04, 01:22
Samma sak för mig.

Började med kreatin för ca 1 vecka sedan och min viktnedgång har nästintill avstannat denna vecka.

Jag kör ingen "uppladdningsfas" utan tar 5g/dag.

Eftersom det inte är fett jag lagrar in bryr jag mig inte. Däremot vore det bra att veta när vatteninlagringen p.g.a. kreatinet når sin topp så att jag kan börja kalibrera kcalintaget bättre igen. Vad kan man förvänta sig... 1-2 veckor för vattnet att "stabiliseras"?

tlk
2013-03-04, 06:41
Vissa svarar inte på kreatin. Du märker ingen styrkeökning heller va?

Vissa av kreatinets effekter (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779717/) är det nog lite klurigt att veta om man svarar på eller inte utan muskelbiopsi dock.

Sheogorath
2013-03-04, 09:05
Vissa av kreatinets effekter (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1779717/) är det nog lite klurigt att veta om man svarar på eller inte utan muskelbiopsi dock.

God poäng. Det är ju så jag motiverar min sambo att hälla i sig det vita gruset, faktiskt ;) Hon får heller ingen styrkeboost att tala om men det kanske påverkar på ett vis som hon har nytta av med fortsatt träning.

raddum
2013-03-04, 09:33
Vissa har redan höga nivåer av kreatin i musklerna, därför får dom inget ut av att lägga till mer (non-seponder). Jag gick upp 2-3 kg på cirkus 1 vecka med 10g om dagen.

Sheogorath
2013-03-04, 12:17
Vissa har redan höga nivåer av kreatin i musklerna, därför får dom inget ut av att lägga till mer (non-seponder). Jag gick upp 2-3 kg på cirkus 1 vecka med 10g om dagen.

Jag känner inte till om man undersökt förändringar på cellnivå hos sk. non-responders. Gör du? :)

tlk
2013-03-04, 15:07
Jag känner inte till om man undersökt förändringar på cellnivå hos sk. non-responders. Gör du? :)

Det är väl inget orimligt antagande att vissa i den här studien var sk. non-responders. Men nej, jag vet ingen specifik studie på det.. men att ta steget från att man inte får någon ork-ökning osv. till att anta att man inte får de här andra fördelarna är ju rätt stort kliv.

På 365 dagar om året känns som solklara lösningen. Varför någonsin gå av?

Reaper123
2013-03-04, 15:42
Nu har jag inte deffat med kreatin (än), utan bara bulkat.

Men har haft ett väldigt kontrollerat kcalintag så kan tydligt se att viktuppgången i vätska är ganska exakt 1kg (har bulkat i 110 dagar för att vara exakt) och då lär kreatinet stå för största delen av den vikten!

För mig har det för övrigt tagit 1-2 veckor innan jag är mättad/full med kreatin (hade en paus nyligen pga utlandsresa och tappade lika mycket som jag la på mig off/on).