handdator

Visa fullständig version : Matlådor för en hel vecka, hållbarhet och smak?


Boston
2013-02-27, 20:00
Hej,

Någon som har erfarenhet av att på tex söndag laga en sjuhelsike massa mat för hela veckan som kommer?

I detta fall är det 5st matlådor bestående av 1kg kött/fisk/fågel, 0.5kg potatis alt 100g pasta/ris samt 0.5g broccoli och ev såser samt div övriga grönsaker.

Allt detta gånger minst 5 då alla vardagar blir inräknande, för på helgerna går det bra att göra ett mindre storkok på morgonen.

Så då är frågan om maten håller sig något vidare i smaken och "fräscheten" i som längst 5dagar?

Är det någon råvara som håller sig sämre eller så?
Är det rekommenderat att frysa in matlådorna som ska stå längst och så fall hur går det då att tina upp dom i micro?

Brukar ni göra på detta vis och hur upplever ni i så fall att maten håller sig?

Hennish
2013-02-27, 20:03
Brukar oftast göra två-tre matlådor åt gången och förvara dom i kylen oavsett vad det är. Inte sallad och sånt dock, det brukar inte vara nån höjdare att ha i samma låda (om det inte är t.ex. broccoli eller wokgrönsaker och sånt).

Ris är väl den kolhydratskällan som funkar bäst att frysa in tycker jag, potatis är ingen höjdare att frysa in och pasta är väl nånting mittemellan enligt mitt tycke. Skulle dock göra som du föreslår och frysa in dom som du tänkt spara tills slutet av veckan och plocka fram dagen innan för att ställa i kylen.

Boston
2013-02-27, 20:26
Intressant med hur dom olika kolhydraterna håller sig, att potatis blir tråkigt väldigt lätt är ju sant.

För att tydlig göra lite kanske så handlar det alltså om minst 25st matlådor som ska lagas över en dag.
I dagsläget lagar jag 5 lådor varje kväll och har gjort det i en månad vilket har visat sig vara ett jäkla tidsslukande.

Jode
2013-02-27, 21:21
Lagar alltid storkok på söndagar. Allt från Kalops till biffar. Kör alltid grönsaker till, ett halvt kilo broccoli/wookmix. Blir hur bra och smidigt som helst!

Boston
2013-02-28, 10:01
Lagar alltid storkok på söndagar. Allt från Kalops till biffar. Kör alltid grönsaker till, ett halvt kilo broccoli/wookmix. Blir hur bra och smidigt som helst!

Lagar du då för fem dagar framåt och hur förvarar du maten som står längst?

Sprint
2013-02-28, 11:25
Lagar storkok på söndag för mån-fre

Fryser in allt och lägger i kylen kvällen före jag ska äta det. Förutom måndagsmaten såklart. Allt kött blir bra fryst men tips är att skära upp det innan du fryser då dem mikras lättare och snabbare då. Behöver inte köra tills dem blir torra.

Kolhydrater är svårare men då är quinoa absolut den bästa att frysa in och mikra. Svart quinoa har hög proteinhalt och härligt tuggmotstånd fryst som färsk!

eiri
2013-02-28, 12:42
gör 3 matlådor åt gången förvarar i kylen, har ganska kallt i min kyl så inga problem. Kyckling, jordnötssås, pasta/ris brukar de bli.

z_bumbi
2013-02-28, 13:09
Jag skulle hellre frysa in hälften och plocka fram från veckorna innan i slutet av veckan. Om inte annat så får man antagligen större variation på maten.
Då har man inte heller mat som står i kylen som man måste äta upp utan man kan laga mat under veckan om man får lust med det.

Min personliga favorit när jag gjorde mycket matlådor var nog att göra köttfärsås och sleva ur hälften och sedan tillsätta bönor och krydda mer för att få en annan maträtt på mycket kort tid. Ris och pasta tycker jag funkar bra i matlådor, potatis funkar om man inte fryser den och har den i gratänger etc.

Tacos
2013-02-28, 15:50
Lasagne blir ju bara godare ju längre den står enligt mitt tycke (inom vissa gränser såklart)

Endorah
2013-03-01, 13:51
Lasagne blir ju bara godare ju längre den står enligt mitt tycke (inom vissa gränser såklart)

Håller helt klart med! Finns en del maträtter som är godare som left-overs.

Har en fråga om hållbarhet, men inte passar denna tråd egentligen, men det känns så onödigt att öppna en helt ny tråd för detta, så jag lånar tråden snabbt och frågar : Lagade lite köttfärs igår till lunch. Det jag inte åt upp ställde jag i kylen. Jag kom hem vid 01-tiden igår på natten, och micrade köttfärsen, men var för trött för att äta upp den så jag lät den bara stå framme på köksbordet. Idag när jag vaknade vid 09.15 så var kylskåpet väldigt rensat, så jag åt bara upp köttfärsen som den var (värmde inte ens upp den igen).
Känner nu i efterhand att det ändå inte var så jävla smart... Det var ca 250 gram. Är det farligt tror ni? det såg/luktade/smakade bra, hoppas jag inte blir magsjuk eller nått nu bara...

juulia_
2013-03-01, 14:02
Lagar alltid mat för 4-5 dagar framåt. Hur smidigt som helst och jag tycker inte mina kycklingfilé-storkok blir dåliga under veckan. men då är jag ju inte speciellt kräsen heller...

Reaper123
2013-03-01, 14:22
Grytor är riktigt bra att ha i maltådor, står sig utan problem söndag -> fredag. Grytornas gryta är ju chili, blir inte bättre än så!

I defftider har jag ofta gjort 2kg kyckling på lördag/söndag och den står sig utan problem 5-6 dagar, gör man ris/pasta och nån vettig sås går det ju tom frysa in även om det inte blir riktigt lika gott vid mikrotiningen!

Egentligen funkar ju det mesta, men man bör väl undvika potatis... blir inte speciell rolig efter par dagar och att frysa in är ju inte ens på kartan.

Några maträtter jag gjort och sedan fryst in men lyckat resultat och dessutom har recept på hittar ni här:
Tacogratäng med pasta (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/11/pastagratang.html)
Het pastagratäng med kassler (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/02/het-pastagratang-med-kassler.html)
Vild & Het köttgryta (http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/02/vild-het-kottgryta.html)
Chili con carne (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/chili-con-carne.html)
Enkel tacopaj (http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/12/enkel-tacopaj.html)

Tas fram ~24h innan den ska ätas och smakar i det närmaste lika bra som nylagat trots 5 min i mikron!

Ballt
2013-03-01, 14:36
kan man få lite mer tips till mat som ska frysas in men som går att äta?

sotala
2014-04-26, 12:20
Ugnsbakad Torsk och potatismos. Vad tror ni? 5 dar?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk