handdator

Visa fullständig version : Hur ska man känna sig efter en träning?


CrankRodPiston
2013-02-27, 19:00
Hej!

Jag är ny här så ursäkta mig om jag postat i fel del av forumet.

Jag började styrketräna seriöst för ungefär två månader sedan och har börjat se resultat, var överviktig innan men gick ner för att sedan bygga muskler. Jag är mycket starkare och är allmänt sätt i mycket bättre form.

När jag började träna så kände jag en viss träningsverk i muskelgruppen men en svag pump direkt efter träningspasset. Jag var helt slut efter varje pass, speciellt efter benpasset. Kände att jag tränat hela dagen.

Men under den senaste tiden så börjar jag få en riktigt schysst pump efter varje pass, vilket jag gillar men det känns som om jag återhämtar mig mycket snabbare också. Idag körde jag rygg och triceps, precis innan lunch, efter träningen och under lunchen så satt pumpen kvar och jag "kände" att jag tränat men ingen verk. Efter lunchen så var jag helt återhämtad, nu känns det som om jag inte tränat alls. Det här händer just nu efter varje pass förutom ben som fortfarande återhämtar sig långsamt.

Nu undrar jag om detta är bra eller dåligt? Lyfter jag för lite?

Tack!

Honken
2013-02-27, 19:03
Träningsvärk är relativt och betyder nödvändigtvis inte att du tränat rätt/fel. Sålänge du blir starkare i alla dina övningar och inte skadar dig så gör du rätt.

Ondskapelsen
2013-02-27, 19:05
Träningsvärk betyder väl egentligen bara att man gjort någonting som musklerna inte riktigt var vana vid?

begt
2013-02-27, 19:06
Träningsvärk brukar jag mest ha i början om jag inte tränat på ett visst sätt på länge. Sen försvinner det.

Fuark
2013-02-27, 19:07
träningsvärk, vilka minnen

BisonLGcrew
2013-02-27, 19:13
Ser tillbaka på de pass jag inte fått träningsvärk efter med avsmak för mig själv.

CrankRodPiston
2013-02-27, 19:30
Okej. Så att inte ha träningsverk är det inget fel med.

Men hur känner ni er annars? Känner ni något ens efter att ha ätit?

Snömannen
2013-02-27, 20:26
Känner mig väldigt slut i hela kroppen precis efter träning. Tänk dig känslan efter att ha staplat ved till failure and beyond. Efter några timmar har det gått över och jag känner mig mest "mystrött" resten av dagen/kvällen. Brukar aldrig ha träningsvärk dagen efter. Men jag känner i hela kroppen att jag tränat. Svårt att beskriva känslan. Typ en mix av utmattad/lätt mörbultad, men på ett bra sätt.

Linjedomarn
2013-02-27, 20:43
Men vet ju själv om man gjort sitt bästa eller inte. Det är ingen muskel som behöver säga det.

bighulken
2013-02-28, 04:36
Okej. Så att inte ha träningsverk är det inget fel med.

Men hur känner ni er annars? Känner ni något ens efter att ha ätit?

Ibland så känns det blått,beroende på vad man gjort innan på dagen osv.
men har man kört ett riktigt styrkepass så kan det ibland vara lagligen grönt också! till skillnad om man går mot rött osv.

och på vintern när man är allmänt rätt kall om kroppen,så får man passa sig innan man värmt upp ordentligt! då man blivit röd å fin.

fel och rätt?....om jag känner mig stark en dag,är det då fel?.....hmmm...bra fråga.
men åter:jag tycker det är rätt så talande att ha träningsverk.eller så är det kanske ,bara rätt/fel?

Marcuslevin
2013-02-28, 07:53
Satsa på att få träningsvärk efter varje pass, det betyder ju somsagt att musklerna gjort något dem inte är vana vid och laddar upp inför nästa gång :)

Men..tyvärr avtar det när man tränat ett tag, första månaderna antar jag är värst sedan trappas det ner.

Loke
2013-02-28, 09:05
Träningsvärk betyder väl egentligen bara att man gjort någonting som musklerna inte riktigt var vana vid?

Nej, det är fel. Jag får träningsvärk av alla böjpass som är något sånär tunga, och jag böjer vanligtvis 3 gånger i veckan. År ut och år in...

Mantus
2013-02-28, 09:07
Nej, det är fel. Jag får träningsvärk av alla böjpass som är något sånär tunga, och jag böjer vanligtvis 3 gånger i veckan. År ut och år in...

Låter obekvämt. Själv får jag träningsvärk om jag missar ett av mina tre böjpass i veckan. Då kommer värken som ett brev på posten efter nästa pass.

StorEric
2013-02-28, 09:48
Träningsverk får man för att muskelfibrerna går sönder. Det gör de mest i början, och även i fortsättningen om man överlastar en "van" muskel.

Sen är du inte återhämtad bara för att du känner dig pigg efter lunchen. Det tar ett par dagar även om du känner det eller ej.

EDIT.. Träningsverk får man mest av excentriska övningar.. (negativa)

http://www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Vad-ar-egentligen-traningsvark/

bighulken
2013-02-28, 10:06
Träningsverk får man mest av excentriska övningar.. (negativa)

Det var ju possitivt..........;-).

Gpajpen
2013-02-28, 14:06
Träningsvärk efter varenda pass. Skulle kännas som jag inte ansträngt mig om jag inte fick träningsvärk, ett misslyckat pass.

Förr tränade jag lågreps 1-6 med lång vila då uteblev träningvärken.

Dyrgripen
2013-02-28, 14:23
Nöjd.