handdator

Visa fullständig version : Ämnesomsättningen


Frater Phenex
2013-02-27, 16:34
Tja,
jag har tidigare hållt på mycket med träning och kan alla grundknep i hur man deffar och tappar vikt. Men just nu verkar det inte fungera.

Jag har suttit stilla och druckit cola (1l/dag) och ätit max 1 port/dag men varken tappat eller gått upp i vikt på det under kanske 3 år.

Men nu har jag börjat träna 4ggr/vecka, tagit bort läsken och andra sötsaker men lagt till en port mat (och ibland en liten frukost), och två whey-80 shakes/dag. Rent teoretiskt sett borde jag fortfarande förbruka mer energi än jag gör av med. Men jag antar att kroppen under de 8 veckor jag faktiskt förändrat min livsstil inte hunnit vänja sig. Så jag funderar på hur lång tid det kan ta innan måtten börjar minska på allvar? Är det ämnesomsättningen som fuckar?

King Grub
2013-02-27, 16:42
Du får sluta teorisera gällande din energibalans och börja räkna.

Akada
2013-02-27, 16:46
Har vikten inte rört sig på 2 månader verkar det ju som att du ligger på balans, vad exakt är det du ställer dig undrande över?

Rawrx
2013-02-27, 16:50
Men jag antar att kroppen under de 8 veckor jag faktiskt förändrat min livsstil inte hunnit vänja sig. Så jag funderar på hur lång tid det kan ta innan måtten börjar minska på allvar? Är det ämnesomsättningen som fuckar?

Även om det skulle vara det så får du lov att äta lite mindre. Att skylla på ämnesomsättningen gör bara lata tjockisar som äter för mycket :naughty:

Jag har aldrig upplevt det som att min kropp vänjer sig vid nån bantning, det är snarare att jag själv vänjer mig vid att äta mindre och att gå hungrig då och då.

Jag upplever själv platåer i min bantning men ingen har hittills varat längre än två veckor. Så om du inte nått något resultat på 8 veckor får du kämpa hårdare!

begt
2013-02-27, 16:59
Om du inte räknar kalorier nu så är det med stor sannolikhet där det felar.
Du har alltså inte en rubbad ämnesomsättning troligtvis.

Wzup2u
2013-02-27, 18:59
bulk mer fett och mat mummaaa

Frater Phenex
2013-02-28, 00:18
Haha roliga svar.. Well, jag antar att det är dags att börja räkna.. har bara inte haft råd med batterier till min lilla våg :P Eller, jag har kanske inte prioriterat det.

Tänkte börja med att lägga till ett ytterligare pass, för äter för mycket, det gör jag absolut inte, om inget annat borde jag äta mer hehe.. Men det är väl som ni säger, jag rör mig för lite.. testar att göra cardiopassen lite längre :)

tjing
2013-02-28, 00:24
Väg dig på morgonen efter en dag när du ätit som vanligt. Efter du pissat och innan du äter eller dricker något.

Det är väldigt vanligt att folk tror att deras faktiska kroppsvikt fluktuerar när det är vattennivåer i kroppen, mat i magen/tarmen och glykogen som spökar.