handdator

Visa fullständig version : Jordnötter


Rober
2013-02-27, 14:26
Har sökt och läst om jordnötter, och det verkar som att de anses vara ganska usla som proteinkälla.

Men gäller kritiken mot jordnötter främst att de inte innehåller alla essentiella aminosyror? Eller har dem också värdelös biotillgänglighet?

Dagar då jag är på språng ser jag till att ha med mig en påse jordnötter och en burk Keso som mellanmål eller rentav lunch. Skulle jag lika gärna kunna byta ut jordnötterna mot luft?

begt
2013-02-27, 14:32
Det är främst proteinkvalitén som inte är alltför bra vad jag förstått.

Se proteinkvalitet.se

Gör inte misstaget att döma ut lågkvalitativt protein helt. Alla former av protein som ingår i en balanserad kost, även grönsaker, ingår i rekommendationer för hur mycket protein man ska äta.

Proteinkvalitén blir naturligtvis komplett när man kompletterar med en fullvärdig källa som keso.

Dreas
2013-02-27, 14:44
Jag skulle byta jordnötter mot t.ex. valnötter.

Rober
2013-02-27, 15:05
Tack, låter lovande ju!
Angående valnötter så gör jag faktiskt så att jag blandar olika nötter (cashew, valnöt, jordnötter) men största delen jordnötter för att det är så billigt.


Såg det här inlägget utav moderatorn Sverker från 2005: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1043172&postcount=18

Lektiner som nämnts tidigare är faktiskt olika proteiner som blockerar matspjälkningsenzymerna och gör att vi utnyttjar näringsvärdet i jordnötter sämre. Genom att rosta nötterna denatureras dessa proteiner och näringsvärdet ökar betydligt.

Vet någon mer om detta? Måste verkligen jordnötterna rostas för att kroppen skall kunna ta upp jordnötternas näring på ett tillfredsställande sätt?

RobinEH
2013-02-27, 15:14
Jordnötter innehåller en ganska dålig aminosyrosammantsättning, speciellt om man ser till mängden energi de tillför. Om jag inte missminner mig så har de flesta "nötter" rätt kass proteinkvalitet.

Vill man undvika lektiner så gör man rätt i att konsumera tillagade jordnötter.

shogunr
2013-02-27, 15:15
Det är främst proteinkvalitén som inte är alltför bra vad jag förstått.

Se proteinkvalitet.se

Gör inte misstaget att döma ut lågkvalitativt protein helt. Alla former av protein som ingår i en balanserad kost, även grönsaker, ingår i rekommendationer för hur mycket protein man ska äta.

Proteinkvalitén blir naturligtvis komplett när man kompletterar med en fullvärdig källa som keso.

Två stycken källor med dålig proteinkvalitet kan väl också komplettera varandra och ge fullständig kvalitet?

Spannmål och bönor är inte fullständiga? Men tillsammans blir det fulländat vad jag förstått.

Rober
2013-02-27, 15:38
Proteinkvalitén blir naturligtvis komplett när man kompletterar med en fullvärdig källa som keso.


Hur kan egentligen Keso komplettera jordnötter? Menar inte rent kemiskt utan mer konceptuellt.

Det är ju inte så att Keso kan göra jordnötternas proteiner fullvärdiga genom att "ge" bort sina aminosyror och samtidigt behålla sina. Det man äter är ju trots allt x antal fullvärdigt protein och y antal icke-fullvärdigt, man får fortfarande ett överskott av icke-fullvärdigt. Hur kan 2+1 bli 4?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

Vill man undvika lektiner så gör man rätt i att konsumera tillagade jordnötter.

Då får det bli färdigrostade framöver. Synd, för det är inte alls lika gott.

begt
2013-02-27, 16:57
Måltiden blir ju komplett. Sen att det blir ett visst överskott av en del aminosyror är inte poängen.

Som shogunr sa så kan man ex. komplettera spannmål med bönor för att få fullvärdigt protein.

King Grub
2013-02-27, 17:01
Kesons protein förblir komplett, men det kompletterar inte upp jordnötternas protein till bra kvalitet.

Rober
2013-02-27, 17:29
Kesons protein förblir komplett, men det kompletterar inte upp jordnötternas protein till bra kvalitet.

Då förstår jag, låter logiskt rimligt det där!

Så om man vill komplettera jordnötterna på riktigt, dvs äta någonting som saknar det som jordnötter har men har det som jordnötter saknar, vad skulle man äta då? Frågan gäller även cashew.

begt
2013-02-27, 17:32
Då förstår jag, låter logiskt rimligt det där.

Om man vill komplettera jordnötterna på riktigt, dvs äta någonting som saknar det som jordnötter har men har det som jordnötter saknar, vad skulle man äta då? Frågan gäller även cashew.

http://www.proteinkvalitet.se/

Klicka på nötter (notera att du hittar jordnötter där också; fast jordnöten är en baljväxt). Jordnötter saknar tillräckligt av 3 essentiella aminosyror.

Dock så behöver inte alls varje mål innehålla en fullvärdig proteinkällla, för det finns säkert tillräckligt redan i kroppen redo att användas.

För cashew fattas det bara lite lysin, och för det fungerar exempelvis bönor.

King Grub
2013-02-27, 17:45
Då förstår jag, låter logiskt rimligt det där!

Så om man vill komplettera jordnötterna på riktigt, dvs äta någonting som saknar det som jordnötter har men har det som jordnötter saknar, vad skulle man äta då? Frågan gäller även cashew.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89328&highlight=komplettera+jordn%F6tter

Rober
2013-02-27, 18:18
Jag ser att jordnötter ändå innehåller SAMTLIGA essentiella aminosyror, bara att det är för lite av vissa.

Verkar som att låg halt av lysin också där är nackdelen, likt cashew.

Dock så behöver inte alls varje mål innehålla en fullvärdig proteinkällla, för det finns säkert tillräckligt redan i kroppen redo att användas.

Intressant!
Hur länge kan kroppen behålla de olika aminosyrorna som "reserv"?
Jag menar, kan man proppa i sig bönor en dag och jordnötter dagen efter?

King Grub
2013-02-27, 18:37
Alla proteiner innehåller alla aminosyror.

Sniggel
2013-02-27, 18:44
Hur länge kan kroppen behålla de olika aminosyrorna som "reserv"?
Jag menar, kan man proppa i sig bönor en dag och jordnötter dagen efter?

Är nog svårt att säga men nedbrytning och uppbyggnad är en ganska aktiv process så jag är osäker på om man kan "komplettera dagen efter".
Däremot så påverkas aminosyrekänsligheten(?) positivt av att avstå från protein en viss tid. Väntar man längre med att äta kan man få en större påverkan av en måltid när man väl äter. Man kan ju fundera på om det är något liknande när man ena dagen har låg mängd lysin i kosten och andra dagen har hög mängd lysin. Jag misstänker dock "nej" :D

Nu syftar jag på i muskelbyggande syfte. För överlevnad/välmående ställs mycket lägre krav på proteinkvalité än på maximalt muskelbygge.

Wzup2u
2013-02-27, 19:26
cashew is king

Rober
2013-03-08, 15:55
Alla proteiner innehåller alla aminosyror.

Så sett till proteinkvalitet kan man bygga på bara jordnötter, bara att man måste få i sig extra mycket?

King Grub
2013-03-08, 15:57
Kan man väl säga, men mängden jordnötter som skulle krävas för att få upp dom begränsande aminosyrorna till icke-begränsande mängder skulle göra företaget praktiskt ogenomförbart.

watertouch
2013-03-08, 16:08
Intressant med tanke på att jordnötssmöret uppfanns.

RobinEH
2013-03-08, 16:14
Intressant med tanke på att jordnötssmöret uppfanns.

:confused: Vad syftar du på nu?

watertouch
2013-03-08, 16:17
:confused: Vad syftar du på nu?

Det uppfanns av en läkare till patienter som led av proteinbrist, om jag inte missminner mig.

King Grub
2013-03-08, 16:33
Det uppfanns av en läkare till patienter som led av proteinbrist, om jag inte missminner mig.

http://www.google.com/patents?id=0ctEAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4#v=onepage&q&f=false

watertouch
2013-03-08, 16:42
http://www.google.com/patents?id=0ctEAAAAEBAJ&printsec=abstract&zoom=4#v=onepage&q&f=false

:d