handdator

Visa fullständig version : Giftig deoderant?


Flippmode
2013-02-27, 12:24
Hittade denna bild på facebook, inte så säker källa kanske men ändå :D
Men dafuq va tror ni?



https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/482547_547613681927481_1188007350_n.jpg

Okej
2013-02-27, 12:25
Det är 100% sant. Jag dog av min deo *cry*

/Okejs spöke

BlötSnö
2013-02-27, 12:30
Tror att det är som hysterin kring aspartam.
Aspratam är livsfarligt och alla som dricker cola light kommer dö.




(om de dricker 50 liter om dagen i 10 år)...

Manta
2013-02-27, 12:32
Det är nog inte en dum idé att undvika deo just efter att man rakat armhålorna.

BlötSnö
2013-02-27, 12:35
Själv gillar jag att raka mig under armarna, dra på rikligt med absolut torr och sedan gå och lägga mig...

Matsa
2013-02-27, 12:36
Verkar vara från en sida som heter naturalnews, en snabb överblick ger mig intrycket att sidan mest består av nonsens och knäppgökar.

Tricklew
2013-02-27, 12:40
Verkar vara från en sida som heter naturalnews, en snabb överblick ger mig intrycket att sidan mest består av nonsens och knäppgökar.

Som svettas mycket och luktar dåligt, antagligen.

Sandra81
2013-02-27, 12:40
i stort sett alla hudprodukter har nått slags "gift" i sig. jag gick helt över till eko efter jag faktiskt blev skrämd av min "hårfärgsallergi chock". Efter jag fick allergi mot det tål jag heller inte smink om det inte är 100% fritt från kemikalier. Idag är i stort sett allt jag använder på huden fritt från kemikalier å annt skräp. Jämför man tex ingredienserna i vanliga ica schampo med ett eko är det ganska skrämmande vad det egentligen är man haft på huden i så många år.

Här är en jättebra sida med mer info om vad man bör utesluta.
http://www.ewg.org/skindeep/top-tips-for-safer-products/#pick_safer

AronP
2013-02-27, 12:45
Deo innehåller ämnena och ämnena är giftiga, det tvivlar jag inte på. Men hur upptaget är genom huden och giftig den lilla mängden som faktiskt tas upp tror jag är väldigt begränsad.

Sandra81
2013-02-27, 13:21
Här kan man ju se lite skillnad.. vilket väljer man egentligen? :)

Head and shoulders schampo.
Pyrithione zinc, water, sodium laureth sulfate, sodium lauryl sulfate, cocamide MEA, zinc carbonate, glycol distearate, dimethicone, fragrance, cetyl alcohol, guar hydroxypropyltrimonium chloride, magnesium sulfate, sodium benzoate, magnesium carbonate hydroxide, ammonium laureth sulfate, benzyl alcohol, sodium chloride, methylchloroisothiazolinone, methylisothiazolinone, sodium xylenesulfonate, blue 1, red 4

Eko schampo urtekram
Ingredienser:
Vatten, aloe vera*, rörsocker**(29%), , försåpad kokosolja och majsglukos, vegetabiliskt glycerin, citronsyra, eterisk lavendel-* och eukalyptusolja*. Inget annat.
* = ekologisk, ** = Fairtrade-certifierad.

Juxta
2013-02-27, 13:23
Å andra sidan kan ju dessa "kemikalier" redan finnas i de "naturliga" ingredienserna.

VoDaresVins
2013-02-27, 13:42
Hade en Esprit deodorant som börja klia som fan direkt. Blev helröd där jag smetat. Vore intressant att kollat närmare vad som var i den. Har aldrig haft problem med andra trots kanske 40 olika använda.

Knatcharn
2013-02-27, 13:43
i stort sett alla hudprodukter har nått slags "gift" i sig. jag gick helt över till eko efter jag faktiskt blev skrämd av min "hårfärgsallergi chock". Efter jag fick allergi mot det tål jag heller inte smink om det inte är 100% fritt från kemikalier. Idag är i stort sett allt jag använder på huden fritt från kemikalier å annt skräp. Jämför man tex ingredienserna i vanliga ica schampo med ett eko är det ganska skrämmande vad det egentligen är man haft på huden i så många år.

Här är en jättebra sida med mer info om vad man bör utesluta.
http://www.ewg.org/skindeep/top-tips-for-safer-products/#pick_safer

Det måste vara hårt att aldrig få kemikalier på huden x)

Sandra81
2013-02-27, 13:57
Det måste vara hårt att aldrig få kemikalier på huden x)

Ja ganska.. :)

WHITEFOLKS
2013-02-27, 14:01
Förstår du vad det är de är ironiska om Sandra81?

Okej
2013-02-27, 14:16
:laugh: sauuuce

Tail
2013-02-27, 15:17
Själv gillar jag att raka mig under armarna, dra på rikligt med absolut torr och sedan gå och lägga mig...

Och skrika dig själv till sömn? :)

Ganymedes
2013-02-27, 16:00
Tänker inte ens läsa klart tråden. Rädslan för "kemikalier" vad gäller mat och konsumentprodukter bottnar så gott som alltid i okunskap, ideologi och paranoida slutsatser. Man tittar på vad som kan hända vid rejäl överkonsumtion, inte korrekt användande.

Att en produkt innehåller ett ämne som är farligt att förtära i stora mängder, betyder inte att det är dödschock om man tar lite av det i armhålan.

Avslutningsvis undrar jag hur många "anti-kemikalie-hippies" som är medvetna om att det finns livsfarliga kemikalier (medvetet fel ordval här) som är 100% naturliga; bly, arsenik osv? Bara för att något är naturligt är det inte garanterat hälsosamt. Och bara för att något är syntetiskt är det inte garanterat (livs)farligt.

BigSpawn
2013-02-27, 16:12
lustigt att den del tycker att andra är knäppgökar som inte fattar bättre för att dom tycker man ska vara försiktig med att använda kemikalier i produkter. Vi får i oss så mycket skit nu för tiden så många bäckar små.

Sen att bara för att nått är ekologiskt så innebär det inte att det inte innehåller skit, bara se på Ekologiska barngröten EnaGo so visade sig innehålla så mycket bly så att om man åt det tre gånger per dag så fick man i sig sådana mängder så att det är bevisat att IQ sänks. Likasa med ekologiska risprodukter som innehåller stora mängder arsenik.
Jag använder själv deoderant med aluminium i och även absolut torr mest för att andra deoderanter jag testat som inte innehöll det inte funkade nå vidare på mig.

Sniggel
2013-02-27, 16:16
Deo innehåller ämnena och ämnena är giftiga, det tvivlar jag inte på. Men hur upptaget är genom huden och giftig den lilla mängden som faktiskt tas upp tror jag är väldigt begränsad.

+1!
Märk hur de uttrycker sig på bilden. Det är skillnad på "linked to" och "the use of X in deodorants linked to".

Ganymedes
2013-02-27, 16:29
Vi får i oss så mycket skit nu för tiden så många bäckar små.

Visserligen sant, men hur ser medellivslängden ut idag jämfört med för 100 år sedan?

Hade förstås varit intressant att se hur vi hade mått och hur länge vi levt med bibehållen kunskap men utan alla föroreningar etc. Men att ropa kemikalier! och få panik över en deo, samtidigt som man springer omkring och röker cigg och andas avgaser utan att få samma panik.. tja...

BigSpawn
2013-02-27, 16:44
jo jag håller med dig, men samtidigt tycker jag att det är skrämmande att det inte forskas mer. Såg en dokumentär där en forskare tyckte det var skrämmande att kemikalier tillåts i små "ofarliga" mängder. Det mår vara så att dom inte är direkt farliga i sig, men det han hävdade var att vi har ingen aning om vad som händer i kroppen när en massa olika kemikalier blandas i kroppen, då kanske dessa små mängder bildar nått helt annat och att vi alla mer eller mindre är vandrande labb.
Jag är ingen kemist men det låter inte helt orimligt:)

Det vore ju inte direkt första gången i historien nånting ansetts ofarligt för flera år senat visat sig vara farligt.

Sniggel
2013-02-27, 16:51
jo jag håller med dig, men samtidigt tycker jag att det är skrämmande att det inte forskas mer. Såg en dokumentär där en forskare tyckte det var skrämmande att kemikalier tillåts i små "ofarliga" mängder. Det mår vara så att dom inte är direkt farliga i sig, men det han hävdade var att vi har ingen aning om vad som händer i kroppen när en massa olika kemikalier blandas i kroppen, då kanske dessa små mängder bildar nått helt annat och att vi alla mer eller mindre är vandrande labb.
Jag är ingen kemist men det låter inte helt orimligt:)

Det vore ju inte direkt första gången i historien nånting ansetts ofarligt för flera år senat visat sig vara farligt.

"Cocktail-effekt" eller synergi.
När det gäller t ex läkemedel så kan 1+1 bli 3, eller t om 1 + 0 = 2
Skadar inte att vara försiktig - det kan jag hålla med om. Sen så är där förstås mycket ogrundad hysteri från folk som erbjuder "naturliga" alternativ som kan vara ännu farligare.

Ganymedes
2013-02-27, 20:05
Två bra inlägg. Speciellt inom medicin är det väldigt viktigt. Det är därför det är så oroande när folk sitter på nätet och självmedicinerar sig efter de råd de läser.

Sedan håller jag med om att det är mycket vi inte vet, men det kullkastar inte allt vi faktiskt vet. Jag är lite skeptisk till att den forskaren som intervjuades var representativ för hela forskarkåren, jag tror snarare tvärt om att vi har väldigt god koll på vad som händer när olika ämnen "blandas" i vår kropp. Få ingredienser är väl reaktiva och i i relevanta proportioner för att reagera? Känns mer som ett uttalande för att väcka lite mer intresse för dokumentären i sig. Lite sensation och så. Som när Discovery's astronomidokumentär börjar med alla otroliga krafter som finns i universum och hur enkelt dessa skulle krossa Jorden. Sedan detaljerat hur illa det skulle vara på planeten. För att först 10 minuter senare "avslöja" att dessa objekt inte ens finns i vårt solsystem och att risken att drabbas är 1 på 10^100000000000000 typ.

Woody R
2013-02-27, 20:32
Tror att det är som hysterin kring aspartam.
Aspratam är livsfarligt och alla som dricker cola light kommer dö.




(om de dricker 50 liter om dagen i 10 år)...

Alla som lever kommer att dö

Lachrillo
2013-02-27, 20:46
Vet att det är aluminium i deos.. använder hellre en organisk deo och sen parfym utanpå :) men det är för att jag gillar doften/känslan mer också

BlötSnö
2013-02-27, 21:00
Och skrika dig själv till sömn? :)
Sömn? Vilken sömn?
Alla som lever kommer att dö
Men förmodligen inte med hjälp av cola light.

proteinsynthesis
2013-02-27, 21:15
Det är ingen nyhet att parabener och ftalater är skadliga och bör undvikas.

http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/
http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/ny-who-rapport-kemikalier-bakom-flera-folksjukdomar-1.124686

Rekommenderad läsning http://www2.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/den-flamsakra-katten/

Jag kan även rekommendera den svenska dokumentären underkastelsen.

BigSpawn
2013-02-27, 21:38
ja det var nog underkastelsen jag såg den forskaren? Extra skrämmande när de testade nivåer av gifter(kommer inte ihåg vilka det var) hos mamman och såg hur de drastiskt minskade då hon började amma sitt barn.

Sniggel
2013-02-27, 21:43
Det är ingen nyhet att parabener och ftalater är skadliga och bör undvikas.

http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/
http://www.su.se/om-oss/press-media-nyheter/pressrum/ny-who-rapport-kemikalier-bakom-flera-folksjukdomar-1.124686

Rekommenderad läsning http://www2.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/den-flamsakra-katten/

Jag kan även rekommendera den svenska dokumentären underkastelsen.

Grejen är den att det har varit en nyhet. När kommer nästa nyhet? :D
Därav förstår jag försiktigheten till t ex "unga" kemikalier. Eller t ex mat med tidigare lägre nivåer av kemikalier.

BigSpawn
2013-02-27, 21:55
Det som gör det extra skrämmande är att det är så gott som omöjligt att undvika få i sig massa skräp om du inte börjar odla allt själv och inte ens då är det säkert att du inte får i dig gifter. Kanske inte så konstigt att diverse bokstavskombinationer ökar massor då barnen får i sig bly/arsenik och andra tungmetaller kontinuerligt och om dom har en försämrad rening så bygger det upp allt mer i kroppen. finns en del intressanta videos om vad som händer i kroppen om tex den viktiga metyleringsprocessen i kroppen sätts ur spel. blir en ond cirkel med allt högre nivåer av gifter och tungmetaller.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5475063-tungmetaller-i-barnmat-fran-dalaforetaget-enago

Intressant video för nördar;)
http://iaomt.media.fnf.nu/2/skovde_2011_me_kroniskt_trotthetssyndrom/

Sandra81
2013-02-27, 22:54
Det som gör det extra skrämmande är att det är så gott som omöjligt att undvika få i sig massa skräp om du inte börjar odla allt själv och inte ens då är det säkert att du inte får i dig gifter. Kanske inte så konstigt att diverse bokstavskombinationer ökar massor då barnen får i sig bly/arsenik och andra tungmetaller kontinuerligt och om dom har en försämrad rening så bygger det upp allt mer i kroppen. finns en del intressanta videos om vad som händer i kroppen om tex den viktiga metyleringsprocessen i kroppen sätts ur spel. blir en ond cirkel med allt högre nivåer av gifter och tungmetaller.

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5475063-tungmetaller-i-barnmat-fran-dalaforetaget-enago

Intressant video för nördar;)
http://iaomt.media.fnf.nu/2/skovde_2011_me_kroniskt_trotthetssyndrom/


Man kan nog inte helt komma ifrån det kanske men man kan minska det iaf. Jag försöker alltid använda så "rent" som möjligt. Tex istället för att jag går till H&M och köper en ansiktkräm för 300:- så köper jag istället eko kokosolja, olivolja och har på istället behöver jag smörja in tex på morgonen blir de nån halvtorr olja jojjoba tex. en flaska räcker hur länge som helst då man bara tar några droppar. till håret använder jag tex aldrig schampo utan bara balsam utan tensider å annat, äppelcidervinäger och bikarbonatvatten imellan åt och kanske en gång i månaden olivoljeinpackning.

använder aldrig tvål till kroppen bara olja som inte är allt för fet tex jojjoba.

Sen om jag nu anses som extrem eller "knäppgök" för att jag väljer detta struntar jag i. jag tycker både mitt hår å hud mår bra av det.:)

Matsa
2013-02-27, 23:45
lustigt att den del tycker att andra är knäppgökar som inte fattar bättre för att dom tycker man ska vara försiktig med att använda kemikalier i produkter. Vi får i oss så mycket skit nu för tiden så många bäckar små.

Sen att bara för att nått är ekologiskt så innebär det inte att det inte innehåller skit, bara se på Ekologiska barngröten EnaGo so visade sig innehålla så mycket bly så att om man åt det tre gånger per dag så fick man i sig sådana mängder så att det är bevisat att IQ sänks. Likasa med ekologiska risprodukter som innehåller stora mängder arsenik.
Jag använder själv deoderant med aluminium i och även absolut torr mest för att andra deoderanter jag testat som inte innehöll det inte funkade nå vidare på mig.

Jag tycker definitivt att websidor och bloggar av en viss sort verkar drivas av knäppgökar. Man sprider skräckpropaganda om t.ex aspartam och målar upp det som ett riktigt dödsgift och allra helst ska man få med lite konspirationsteorier om att mycket högt uppsatta människor av någon anledning vill förgifta oss andra avsiktligt. Samtidigt verkar man ignorera att socker i större mängder knappast är nyttigare än aspartam, sockret är ju naturligt. Jag tror att sådant folk orsakar en hel del skada då de sprider förvirring och stjäl fokus från saker som är vettigare att bekymra sig om. Jag tycker själv att det är rätt jobbigt att man ibland behöver sila så mycket skräpinfo när man läser om kost och hälsa och även om jag är långt ifrån kunnig så har jag väl i alla fall lite bättre koll än gemene man, förstår verkligen att folk blir förvirrade ibland.

Att vara försiktig med vad man stoppar i sig eller använder på kroppen tycker jag inte är knäppt. Det blir det först när man talar om för andra vad man ska vara försiktig med på riktigt lösa grunder.

BigSpawn
2013-02-28, 00:08
jo visst finns det knäppgökar som driver vissa sidor men det var inte dom jag pratade om, utan att om nån nämner att de är försiktig med vad dom äter eller produkter som dom använder så anses dom lite knäppa och överdrivna. Jag är själv inte nogrann med att äta ekologiskt eller använda ekologiska shampon/produkter, men jag försöker köpa ekologiska och naturliga produkter till barnen då jag hellre tar det säkra före det osäkra med dom.

Tyvärr så har det ju visat sig att en del av de ekologiska produkterna som vi har använt innehållt höga halter av bly och arsenik vilket inte direkt känns kul så det är ju ganska omöjligt att undvika och man kan ju bara göra så gott man kan. Man ska ta allt man läser på nätet med en nypa salt och man kan bara göra så gott man kan när man tar beslut över hur man vill göra.

Socker är ju för övrigt intressant, läste i IV om nån studie där de jämförde amfetamin med socker så visade det sig i några fall att råttorna hellre valde socker än amfetamin när de blivit beroende(nu är väl inte IV den mest seriösa tidningen kanske men det var dock intressant:) )

Matsa
2013-02-28, 00:25
Ville bara förtydliga eftersom jag var den första som nämnde knäppgökar. ;)

BigSpawn
2013-02-28, 00:49
Ah, såg inte ens att du skrivit knäppgökar om den sidan:) jag reagerade mer på de halvspydiga kommentarerna och hur en del reagerar om det diskuteras på jobbet osv.

Brunfel
2013-03-02, 08:15
Kemisterna på jobbet skulle skratta gott åt denna bild.
Nu är det parabener som är "farliga". Igår var det DHA i brun utan sol. Snart blir någon annan fluga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Sandra81
2013-03-02, 12:30
Kemisterna på jobbet skulle skratta gott åt denna bild.
Nu är det parabener som är "farliga". Igår var det DHA i brun utan sol. Snart blir någon annan fluga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Alltså en produkt är inte dödsfarligt. varför skall det alltid överdrivas. en som använder "naturligt" blir automatiskt kallad för hippie eller knäppgök bara för att man väljer något annat. aja strunt samma.

Staplar du upp alla produkter du använder under tex ett helt år så blir det ganska mycket än att du använder en produkt på en vecka. tjejer använder oftast mer produkter än killar.
Varför jag helt gick över till naturligt å "ekologiska produkter" var att försöka åtminstone slippa allt de som var dåligt för huden/håret. Förhoppningsvis är det iaf bättre men självklartvis ingen garanti det kan man inte vara med något idag. Den stora förändringen gjorde jag iallafall efter det att jag fick en anafylaktisk chock av hårfärg. jag hade färgat mitt hår massor med gånger men helt plötsligt reagerade kroppen starkt mot ppd. (para-phenylenediamine) samma ämne som finns i tex svart tatueringsfärg. Det var förbjudet förut i hårfärg pga att de är starkt allergiframkallande. Efter denna reaktion märkte jag även reaktion mot smink. eyeliner var inte å tänka på tex ögonen blev rödsprängda å tårarna bara rann. även trycksvarta i dagstidningar känner jag av.

Jag började ganska hysteriskt kontrollera allt jag använde vad alla namn betydde och vart ifrån det tillverkas. Jag tog tex något så enkelt som min vaselinburk jag hade på bordet brevid sängen. det stod petrolatum. petrolatum utvinns ur råoljan som man tex använder i asfalt bildäck osv. detta finns även i kosmetika som mjukgörande ämne. detta är ju bara en liten del. börjar man forska mer så blir man ganska chockad över allt skit som finns i ..varför vill jag då ha det på huden när det finns annat som är mer naturligt å bättre?

se tex på schampo. Schampo är oftast baserat på sulfater. De vanligaste heter sodium lauryl sulfate (SLS) och sodium laureth sulfate (SLES), här används SLS som samlingsnamn. namn på sulfater brukar oftast sluta med xane eller cone. Dessa är starkt rengörande medel som torkar ut både hår och hårbotten och kan vara allergiframkallande å ger klåda i tex hårbotten.
Håret har naturliga vårdande och mjukgörande oljor (sebum som de kallas), som skapas i hårbotten. Genom att använda vanligt schampo, med dess starkt rengörande effekt, tvättas allt detta bra fett bort. Detta leder till att håret blir väldigt torrt, flygit å risigt. För att motverka denna torrhet används balsam för att återfetta och återfukta håret. Det naturliga fettet tas alltså bort och ersätts sedan av syntetiska ämnen och kemikalier.I och med att håret torkas ut av sulfater så skadas det lättare. För att maskera skadorna innehåller många balsam silikoner och mineraloljor, som lägger sig som en hinna runt hårstrået. Detta gör att håret känns lent och ser blankt och friskt ut (som i reklamfilmer), men det är i själva verket en illusion skapad av den täckande "plast"hinnan. Denna hinna är svår att tvätta bort utan schampo med sulfater, och det resulterar i en ond cirkel av frenetiskt schampotvättande följt av balsamanvändande. dessutom blir de dyrt med alla dessa dyra schampon och balsam man måste köpa hela tiden. Detta händer även med tex hudlotion osv huden blir hysteriskt beroende av det och man har svårt att förstå att det är produkten man använder som skapar det.

det här är ju bara en liten del av allt.. men ju mer man läser å pluggar om det ju mer inser man att man inte behöver det. man kan lika gärna ta det man har i skafferiet istället å ha på huden. Den mår mycket bättre av det i längden. :)