handdator

Visa fullständig version : benanvändning vid marklyft


Shakemynuts
2013-02-27, 09:26
Så, jag känner att benen används mer än rygg i marklyft, men den står på ryggdagen i 3-dagars schemat här på forumet.
Jag har kollat mycket videos och läst om hållning osv, men det känns som att jag gör nå fel?
Tack i förväg// Patrik

ceejay
2013-02-27, 09:28
släng upp en video på dina tyngre lyft

Fuark
2013-02-27, 09:28
det låter skumt

Dreas
2013-02-27, 09:34
Jag skulle vilja vara i din situation, om man lyckas använda benen väl i marklyft kommer vikterna att bli högre än om man bara drar med ryggen, speciellt för att få fart på stången ifrån golvet.

Shakemynuts
2013-02-27, 09:37
Jag tycker också att det låter skumt. :D
Men jag vet inte vad jag gör för fel, går ner, tänker på hållning i korsryggen och håller ryggen naturligt, går ner, rycker inte upp vikten utan drar den smidigt och vid det läget använder jag tydligen nästan bara benkänns det som, gör ca 12 reps på 55-60kg och om jag höjer så känns det inte lika bra i korsryggen.
Jag har lyft för tungt en gång och fått en diskförskjutning hetrr det? För ca 2år sen men det åtgärdade jag direkt.

Hur vill ni att videon ska vara? I profil antar jag?

ceejay
2013-02-27, 09:38
En i profil och en snett framifrån funkar bra :)

Fuark
2013-02-27, 09:39
Jag tycker också att det låter skumt. :D
Men jag vet inte vad jag gör för fel, går ner, tänker på hållning i korsryggen och håller ryggen naturligt, går ner, rycker inte upp vikten utan drar den smidigt och vid det läget använder jag tydligen nästan bara benkänns det som, gör ca 12 reps på 55-60kg och om jag höjer så känns det inte lika bra i korsryggen.
Jag har lyft för tungt en gång och fått en diskförskjutning hetrr det? För ca 2år sen men det åtgärdade jag direkt.

Hur vill ni att videon ska vara? I profil antar jag?

Profil blir klockrent

Dreas
2013-02-27, 09:41
Ju tyngre vikten på stången blir desto mer drar jag med ryggen. 12 reps på den vikten förstår jag att kan de dig ett bendominant drag.

Shakemynuts
2013-02-27, 09:42
Kan träna tidigare imorrn så ber jag en kompis filma, är inte en jäkel här utöver mig.
Hoppas ni kan se nå fel annars får jag väl fortsätta och höja sakta men säkert och se vad som händer i längden, är bara 4e veckan irad med marklyft :)

Shakemynuts
2013-02-27, 09:44
Ju tyngre vikten på stången blir desto mer drar jag med ryggen. 12 reps på den vikten förstår jag att kan de dig ett bendominant drag.

Kanske bara ska våga lyfta lite mer, är nog lite skraj sen skadan där för 2år sen. :)
Annars kan vi byta lyftteknik då jag vill ha din och du min. :D

Hydlee
2013-02-27, 09:46
Var glad så länge du drar mycket med benen istället! Det kommer bli svårare när du kommer upp på högre vikter.

StorEric
2013-02-27, 09:53
Kanske bara ska våga lyfta lite mer, är nog lite skraj sen skadan där för 2år sen. :)
Annars kan vi byta lyftteknik då jag vill ha din och du min. :D

Var det just i marklyft du fick skadan?

pezrulezhaakon
2013-02-27, 10:52
En "sittande" teknik tar mer på benen.

Shakemynuts
2013-02-27, 11:13
Var det just i marklyft du fick skadan?

Jo, det var vid marklyft, lyfte mer än tidigare, gick väldigt bra, blev kaxig, tog lite till, gick bra ändå och tänkte att jag kunde höja igen och så ja.. gick det som det gick.
Jag uteslöt det då jag skrev ifrån gymmet eftersom det är åtgärdat och jag har inga problem med att belasta korsryggen tungt alls.
Men det var värt att nämna egentligen jo, jag bara tänkte inte på det då jag skrev på mobilen inne på gymmet. :)

En "sittande" teknik tar mer på benen.

Kan du förklara mer om dessa tekniker?

Metral
2013-02-27, 12:05
Kan du förklara mer om dessa tekniker?

Nu är inte jag pezrulezhaakon, men det jag antar han menar är hur högt man har höften när man startar draget. Om du sitter mycket på huk, alltså mer böjda ben och rumpan närmare golvet så får du ett drag som använder benen mer. Börjar du med mer uträtade ben och rumpan högre upp så är det ett mer ryggdominerat drag.

hurril
2013-02-27, 12:06
Inte det minsta skumt. Av alla muskler som lyfter vikten sitter alla utom röven i benen.

Shakemynuts
2013-02-27, 15:47
Inte det minsta skumt. Av alla muskler som lyfter vikten sitter alla utom röven i benen.

Den här verkar kommas åt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Erector_spinae_muscle
Samt stabiliseringsmuskler uppe i nacken.
Utöver det verkar det vara mest ben jo.

Så vad är dealen med marklyft?
För tidigare inlägg verkar tyda på att det är fel att bli så trött i benen som jag blir?

Läste även lite kort om att knäböj och marklyft kan vara bra tillsamans, värma upp ordentligt (såklart), göra knäböj och sen efter det marklyft.

Jag kan lägga upp en video imorrn om en kompis följer med eller senast på fredag.
Men jag tror inte att det kommer synas nå konstigt på den.

hurril
2013-02-27, 16:07
Den här verkar kommas åt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Erector_spinae_muscle
Samt stabiliseringsmuskler uppe i nacken.
Utöver det verkar det vara mest ben jo.

Så vad är dealen med marklyft?
För tidigare inlägg verkar tyda på att det är fel att bli så trött i benen som jag blir?

Läste även lite kort om att knäböj och marklyft kan vara bra tillsamans, värma upp ordentligt (såklart), göra knäböj och sen efter det marklyft.

Jag kan lägga upp en video imorrn om en kompis följer med eller senast på fredag.
Men jag tror inte att det kommer synas nå konstigt på den.

Ja, fler muskler än så är aktiverade men inte i någon betydande mening som aktiv deltagare i lyftkraften. Latsen bidrar till en liten del har jag för mig men erektorerna håller uppe trunken.

Shakemynuts
2013-02-27, 21:47
Ja, fler muskler än så är aktiverade men inte i någon betydande mening som aktiv deltagare i lyftkraften. Latsen bidrar till en liten del har jag för mig men erektorerna håller uppe trunken.

Ja, det var lite det jag misstänkte.

Som rekommenderat så kanske jag bara behöver lyfta tyngre och så är det inget mer med det.
Jag litar blint på detta forums 3-dagars schema just nu, känner inte för att experimentera något alls, är första gången på 6 år som jag kan träna kontinuerligt. :)

Men som jag läste så kunde det vara bra att göra knäböj och marklyft efter det.

Får se, tack för hjälpen. :)

Shakemynuts
2013-02-27, 22:48
Och jag kommer göra en video och lägga upp ändå nån gång snart.
Skönt att man kan få så mycket hjälp här. :)

Tack för era svar här.

pezrulezhaakon
2013-02-27, 22:59
Metral

Helt riktigt.

En del ovana lyftare som är nya på marklyftet kan ibland överdriva detta så de nästan börjar lyfta lite bakåtlutade, med rumpan lågt.

bighulken
2013-02-28, 04:22
jag brukar säga att:marken tar på samma som böjen,fast tvärtom!
kan det stämma?............lol.

Shakemynuts
2013-02-28, 10:11
Metral

Helt riktigt.

En del ovana lyftare som är nya på marklyftet kan ibland överdriva detta så de nästan börjar lyfta lite bakåtlutade, med rumpan lågt.

Jag har funderat på detta och känner lite skillnad om jag tänker på att inte gå ner för lågt med rumpan och få något bakåtlut.
Vi får se med filmen, jag fixar den imorrnbitti. :)
Tänkte testa lite tyngre vikter också, vet att jag kan det utan problem.
Antar att det är det som är värt att få på film.

jag brukar säga att:marken tar på samma som böjen,fast tvärtom!
kan det stämma?............lol.

Om jag gör såhär:
http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBSquat.html

http://exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

Så verkar dom inte visa så stor skillnad, att jag inte tänkt på att lägga upp dom sådär. :d
Dom belastar väl olika mycket, t ex marklyft tror jag väl tar mer på hamstring än knäböj?