handdator

Visa fullständig version : Handlar det bara om CNS?


Flippmode
2013-02-27, 02:12
Kollade igenom detta klipp;
?v=7TBr8S8FZdE

Är jag helt ute o cyklar eller kan man likagärna ta en lätt vikt och på nå vänster spänna sig jättemkt så att CNS tror att man pressar en tung vikt?

Rikard Jansson
2013-02-27, 02:15
Så tungt man kan med full fart är opti. DVS inte så tungt att farten blir lidande.

Fordon
2013-02-27, 07:36
Så tungt man kan med full fart är opti. DVS inte så tungt att farten blir lidande.

Så fort farten minskar jämfört mot 0kg vikt så är det för tungt. Sänk vikterna!

Marcuslevin
2013-02-27, 09:34
Låter som bullshit för mig. Skulle jag curla 3kg varje bicepspass kan jag garantera att jag inte skulle bli större eller starkare. Och nej jag tänker inte ens testa.

Illuminatus
2013-02-27, 10:26
så tungt man kan med full fart är opti. Dvs inte så tungt att farten blir lidande.

+1

andeem
2013-02-27, 10:35
Jag har alltid trott att man ska variera. Vissa dagar maxtungt, andra dagar maxsnabbt. Såvitt jag förstår är det den principen man utgår från på till exempel Westside Barbell.

Ondskapelsen
2013-02-27, 11:05
Vill man bli bra på att lyfta tunga vikter så ska man öva på att lyfta tunga vikter.

Ladugårdsdörr
2013-02-27, 11:12
Jag har alltid trott att man ska variera. Vissa dagar maxtungt, andra dagar maxsnabbt. Såvitt jag förstår är det den principen man utgår från på till exempel Westside Barbell.

Mengde har mycket lite om ens något maxtungt. Antingen tung vikt men fortfarande bra fart, eller lättare vikt med t.ex. långsamma reps. Ytterst sällan jag ser någon på mengde som segar upp en näramaxvikt.

Tungt utan att kompromissa med farten:

INRGPi24h4I

Flippmode
2013-02-27, 11:22
Låter som bullshit för mig. Skulle jag curla 3kg varje bicepspass kan jag garantera att jag inte skulle bli större eller starkare. Och nej jag tänker inte ens testa.

haha ja jo, skulle aldrig kunna tänka mig att det skulle få samma effekt å köra bänk med bara stången istället för med vikt.

Vill vad de gamla rävarna har o säga ang detta :)

Rikard Jansson
2013-02-27, 11:27
Så fort farten minskar jämfört mot 0kg vikt så är det för tungt. Sänk vikterna!

Jag vet inte om du är sarkastisk eller inte, men ja, typ så.

Flippmode
2013-02-27, 11:37
Så tungt man kan med full fart är opti. DVS inte så tungt att farten blir lidande.

opti för maxstyrka då menar du? :)

Rikard Jansson
2013-02-27, 11:39
opti för maxstyrka då menar du? :)

Opti för att öka kraftutveckling, för maxstyrka behöver man även lite mer muskelträning samt något som ger toppviktvana.

Flippmode
2013-02-27, 11:42
Opti för att öka kraftutveckling, för maxstyrka behöver man även lite mer muskelträning samt något som ger toppviktvana.

Okey, då är jag med!
Kan väl inte stämma att farten ska vara den samma som när man kör med 0kg?

Då kan man ju köra supderdupersnabbt :hbang:

Rikard Jansson
2013-02-27, 11:46
Okey, då är jag med!
Kan väl inte stämma att farten ska vara den samma som när man kör med 0kg?

Då kan man ju köra supderdupersnabbt :hbang:

0 kg är lite överdrivet men inom 90-100% av farten man kan hålla på 30% av RM iaf, om det är bänk det handlar om.

Arne Persson
2013-02-27, 11:48
Så fort farten minskar jämfört mot 0kg vikt så är det för tungt. Sänk vikterna!

Då bör ju BodyPump™ var det mest optimala.:)

Flippmode
2013-02-27, 12:02
0 kg är lite överdrivet men inom 90-100% av farten man kan hålla på 30% av RM iaf, om det är bänk det handlar om.

Ah jo, om man nu som n00b "behöver" tänka på sånt där?

Då bör ju BodyPump™ var det mest optimala.:)

hahah

Arne <3 bodypump? :D

svenbanan
2013-02-27, 15:58
Det brukar väl landa nånstans kring 50-60% av ens 1RM. Om man vill ha en optimal vikt för ökad "power" eller explosivitet eller vad man nu ska kalla detalltså.

Det är ju generellt rätt så svårt att ha koll på vid vilken vikt stånghastigheten börjar sjunka. Krävs ju nån slags specialutrustning eller att man kanske har en bra videokamera som man i efterhand kan analysera i "bild för bild" läge...

spoon
2013-02-27, 16:21
Ladugårdsdörr blir totalt ignorerad...

cero
2013-02-27, 16:31
Ah jo, om man nu som n00b "behöver" tänka på sånt där?

Absolut inte. I början är det bara att följa något nybörjarprogram, och efter ett tag kan du periodisera tung (1-6 repetitioner) och lättare (7-12 repetitioner) träning. Exakta antalet repetitioner är inte så viktigt, men på ett ungefär. Vill du ha lite mer uthållighet kan du träna med ännu fler repetitioner. Du väljer du alltså en vikt som du bara klarar att lyfta så många gånger, med kanske 1 eller 2 repetitioners marginal för att spara på krutet.

Flippmode
2013-02-27, 16:38
Absolut inte. I början är det bara att följa något nybörjarprogram, och efter ett tag kan du periodisera tung (1-6 repetitioner) och lättare (7-12 repetitioner) träning. Exakta antalet repetitioner är inte så viktigt, men på ett ungefär. Vill du ha lite mer uthållighet kan du träna med ännu fler repetitioner. Du väljer du alltså en vikt som du bara klarar att lyfta så många gånger, med kanske 1 eller 2 repetitioners marginal för att spara på krutet.

Yee jag köttar på nu, kör typ 4-6reps basövningarna, sen runt 8-12 på assistansövningar.
Känns bra!!

cero
2013-02-27, 16:41
Yee jag köttar på nu, kör typ 4-6reps basövningarna, sen runt 8-12 på assistansövningar.
Känns bra!!

Härligt. Läs inte in dig på detaljer för mycket. Styrketräning är egentligen något väldigt enkelt, men om man spenderar en dag här på Kolozzeum så kan man få för sig att det är raketforskning. Korrekt träning, tillräckligt med mat, tillräckligt med vila och se till att du ökar vikterna i gymmet är allt som behövs.

Flippmode
2013-02-27, 16:44
Härligt. Läs inte in dig på detaljer för mycket. Styrketräning är egentligen något väldigt enkelt, men om man spenderar en dag här på Kolozzeum så kan man få för sig att det är raketforskning. Korrekt träning, tillräckligt med mat, tillräckligt med vila och se till att du ökar vikterna i gymmet är allt som behövs.

yee true shit! Fick ju nyss för mig att man kunde träna lätta vikter o ändå bli stooor, yee fuck internet.. man blir hjärndöd asså :p

cero
2013-02-27, 16:56
Fråga dig fram här, eller på andra bra träningsforum, om du undrar över något istället. Då får du en diskussion istället för envägskommunikation. Youtube är fullt med personer som propagerar ut broscience istället för att läsa på ordentligt.

maqan
2013-02-27, 19:26
Då bör ju BodyPump™ var det mest optimala.:)

Tur att du lade till ett TM där så att du inte får Les Mills efter dig :D.

Ladugårdsdörr
2013-02-27, 19:39
Ladugårdsdörr blir totalt ignorerad...

Jag är upprörd.

Arne Persson
2013-02-27, 22:49
Tur att du lade till ett TM där så att du inte får Les Mills efter dig :D.

*innocent*

Flippmode
2013-02-28, 11:36
För att klargöra, det går alltså inte o bygga muskler genom att köra lätt eller bara spänna sig jättehårt :D

Noppe
2013-02-28, 11:43
Tycker det här var ganska intressant faktiskt.

Varför skulle man inte kunna bygga muskler med lättare vikter?
Dina muskler vet ju inte hur mycket som ligger på stången, skulle du aktivera musklerna lika mycket som du skulle göra vid tyngre vikter så skulle det väl ge samma resultat?

Sen är det väl en annan femma om man vill bli bättre på att lyfta tyngre vikter.

Silencer
2013-02-28, 11:43
Så tungt man kan med full fart är opti. DVS inte så tungt att farten blir lidande.

Säg hejdå till utvecklingen av snabba muskelfibrer isåfall. Tränar du med tillräckligt tung belastning för att få fart på dem så kommer vikten förflytta sig långsammare än om du tränar med 30% av 1RM.

Flippmode
2013-02-28, 11:51
Tycker det här var ganska intressant faktiskt.

Varför skulle man inte kunna bygga muskler med lättare vikter?
Dina muskler vet ju inte hur mycket som ligger på stången, skulle du aktivera musklerna lika mycket som du skulle göra vid tyngre vikter så skulle det väl ge samma resultat?

Sen är det väl en annan femma om man vill bli bättre på att lyfta tyngre vikter.

Men finns väl inte en chans att du aktiverar lika många muskelfibrer vid en vikt som är tung för dig, än en vikt som inte alls är lätt?

Rikard Jansson
2013-02-28, 11:58
Säg hejdå till utvecklingen av snabba muskelfibrer isåfall. Tränar du med tillräckligt tung belastning för att få fart på dem så kommer vikten förflytta sig långsammare än om du tränar med 30% av 1RM.

Nej. För dig kanske, om du inte är explosiv nog. Jag har precis samma fart upp till 75% av RM på en dålig dag, och ~98% en bra dag.


80% av dåvarande 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=unVnV91M1Ws

102.5% av tidigare 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=8Xw2TOyfFGQ

Noppe
2013-02-28, 12:07
Men finns väl inte en chans att du aktiverar lika många muskelfibrer vid en vikt som är tung för dig, än en vikt som inte alls är lätt?

Jag är absolut långt ifrån nån expert, tycker det bara var intressant.
Ingen som förklara i tråden (Vad jag kan se?) varför det inte skulle gå, eller ge nån studier på det här, eller är det för uppenbart?

Om en person skulle kunna aktivera samtliga muskler lika mycket som vid tyngre vikter, vad är det då som säger att det inte skulle ge samma resultat?

Är det i praktiken omöjligt att aktivera alla närliggande muskler etc?

Det intressanta är om det går att öva upp så att man kan aktivera samtliga muskler/antal muskelfiber etc?

Tycker mest det är roligt att tänka lite också, kanske är helt ute och paddlar med kanoten. :)

bigbellybob
2013-02-28, 12:13
Nej. För dig kanske, om du inte är explosiv nog. Jag har precis samma fart upp till 75% av RM på en dålig dag, och ~98% en bra dag.


80% av dåvarande 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=unVnV91M1Ws

102.5% av tidigare 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=8Xw2TOyfFGQ

När ni pratar om snabba muskelfibrer, menar ni typ II då ellor?

cero
2013-02-28, 12:16
Dina muskler vet ju inte hur mycket som ligger på stången, skulle du aktivera musklerna lika mycket som du skulle göra vid tyngre vikter så skulle det väl ge samma resultat?

Hur aktiverar man musklerna "lika mycket" med lättare vikter? Musklerna svarar ju på belastning.

AronP
2013-02-28, 12:26
Hur aktiverar man musklerna "lika mycket" med lättare vikter? Musklerna svarar ju på belastning.

W = (N*M)/s = ((N*M)/x)/(s/x)

Sen finns det givetvis en begränsning på hur snabbt man kan flytta objektet.

Ladugårdsdörr
2013-02-28, 12:35
Hur aktiverar man musklerna "lika mycket" med lättare vikter? Musklerna svarar ju på belastning.

Genom att flytta den lättare vikten snabbare. Att eftersträva högsta möjliga effekt, dvs. kg x m/s är det jag antar teorin bygger på.

Flippmode
2013-02-28, 22:46
http://assets.diylol.com/hfs/168/961/409/resized/really-high-guy-meme-generator-don-t-get-it-678d9b.jpg


Jag tolkar detta klipp som att så mkt som man kan ta i när man är hård i magen skulle bygga muskler.

:Virro

svenbanan
2013-03-01, 01:08
Nej. För dig kanske, om du inte är explosiv nog. Jag har precis samma fart upp till 75% av RM på en dålig dag, och ~98% en bra dag.


80% av dåvarande 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=unVnV91M1Ws

102.5% av tidigare 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=8Xw2TOyfFGQ


Hur ser det ut om du skulle köra på ännu lägre vikt då, typ 50-60%?

Jag tyckte ju att 102,5% såg rätt mycket långsammare ut än 80% lyftet. Säker på att du inte lyfter ännu snabbare (om du verkligen försöker) med lägre vikt?

Rikard Jansson
2013-03-01, 01:15
Hur ser det ut om du skulle köra på ännu lägre vikt då, typ 50-60%?

Jag tyckte ju att 102,5% såg rätt mycket långsammare ut än 80% lyftet. Säker på att du inte lyfter ännu snabbare (om du verkligen försöker) med lägre vikt?

Ja, 102.5% var långsammare, kan som sagt hålla maxfart på runt 98% bara.

Jo, på stången kan jag kasta så hårt att jag lyfter av bänken, men det är ju under 30% 1rm :)

svenbanan
2013-03-01, 01:33
Men finns väl inte en chans att du aktiverar lika många muskelfibrer vid en vikt som är tung för dig, än en vikt som inte alls är lätt?

En vikt som är tung är väl samma sak som en vikt som inte alls är lätt?

När man lyfter en tung vikt så hinner man inte trötta ut de långsamma, uthålliga och klenare muskelfibrerna, eftersom de snabba fibrerna blir trötta först, och utan dessa klarar inte de långsamma fibrerna att lyft vikten alls. För att ge de långsamma fibrerna en genomkörare behöver man ju flera repetitioner (eftersom de är uthålliga), och alltså lättare vikt.

De snabba, starka fibrerna tröttas ju ut snabbare och får rimligvis bra träning om man lyfter tunga vikter, eller om man lyfter explosivt. Ska man hålla på och lyfta lättare vikter krävs det att man först tröttar ut de uthålliga fibrerna innan de snabba aktiveras fullt ut (eftersom de inte behövs innan) och får vettig träning. Dvs man kan behöva gå (nästan) till failure för att de snabba fibrerna ska få träning.

När man lyfter en lättare vikt så snabbt man kan, krävs en större kraft än om man lyfter vikten i ett långsammare tempo. Alltså kan man aktivera de snabba fibrerna på detta sätt.

Det kan ju kanske vara värt att ha i åtanke att de fibrer som växer mest är de snabba.

svenbanan
2013-03-01, 01:41
Ja, 102.5% var långsammare, kan som sagt hålla maxfart på runt 98% bara.

Jo, på stången kan jag kasta så hårt att jag lyfter av bänken, men det är ju under 30% 1rm :)

Ja, men då har du ju en potentiellt högre hastighet om du sänker vikten... ;)

Om jag minns den svårförståelige Louie Simmons rätt så hävdade i alla fall han att de körde på runt 50-55% på speed-dagen. De hade tydligen kört på runt 60% tidigare, men kommit på att dessa lyft blev för långsamma. Det kan ju iofs vara så att dessa snubbar måste köra på lägre % eftersom de är så monsterstarka. För lite mer normala människor (även om jag inte alls menar att du är normal :d) kanske man kan ha högre hastighet vid högre %...

stromming
2013-03-01, 02:12
W = (N*M)/s = ((N*M)/x)/(s/x)

Sen finns det givetvis en begränsning på hur snabbt man kan flytta objektet.

Kan man få en förklaring av det där uttrycket?

Honken
2013-03-01, 02:42
Värst vad folk ska göra en väldigt lätt fråga enormt invecklad.

http://www.dragondoor.com/images/articles/579/Neupert_force_acc.jpg

Om vikten är på tok för tung (90-100%RM) så saktas stånghastigheten ned så pass mycket att kraftutvecklingen inte blir optimal. Räknar man in hur enormt påfrestande det är för kroppen att lyfta vikter så pass nära 1RM så blir antalet lyft avsevärt mindre och återhämtningsprocessen längre.

Riktigt snortunga lyft görs i slutet av en träningsfas inför tävling eller PR; det finns ingen anledning att köra 100% belastning (not to be confused with exertion, säger inte att man ska slappa med utförandet) året runt.

Den som lyfter 70-80%RM vikter ofta utan att bli trött kommer att utvecklas snabbare än de som kör sig själva i grunden var 5-10:e dag i utvald övning.

Nu säger vissa "men bulgarerna då?". Även om de lyfter 90-100% varje dag så är detta ryck och stöt. Dvs två övningar som inte sliter på kroppen på samma sätt såsom tunga böj, goodmornings, marklyft ect.

Take away point; Vill du bli starkare i en övning så se till att lyfta tunga vikter så ofta som möjligt utan att trötta ut dig. Detta är anledningen varför 5/3/1, SS, 5x5 ect börjar med låga vikter; du ska ha tid på dig att bemästra övningen innan du kommer till ett stadie där du ligger nära din maxgräns och måste börja om från början.

AronP
2013-03-01, 07:39
Kan man få en förklaring av det där uttrycket?

Effekten(W) är lika med kraften(N) gånger sträckan(m) delat med tiden(s), om vi halverar vikten (dvs inför en variabel x) och tiden så kommer vi ha samma utveckling. Således kommer du få samma effekt av att lyfta vikten 100kg en sträcka av 1m under 2 sekunder som det är att lyfta vikten 50kg en sträcka av 1m under 1 sekund.

Grovt förenklat då, eller ja, formeln är ju inte grov förenklad men i kroppen pågår det lite extra processer som påverkar.

DarcyGrahn
2013-03-01, 07:42
Nej. För dig kanske, om du inte är explosiv nog. Jag har precis samma fart upp till 75% av RM på en dålig dag, och ~98% en bra dag.


80% av dåvarande 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=unVnV91M1Ws

102.5% av tidigare 1rm
http://www.youtube.com/watch?v=8Xw2TOyfFGQ

Måste säga att jag tror du lyfter snabbare på 40% än det där 80% lyftet ;)

Sniggel
2013-03-01, 07:48
Nej. För dig kanske, om du inte är explosiv nog. Jag har precis samma fart upp till 75% av RM på en dålig dag, och ~98% en bra dag.

Känner igen det här. Jag är nog inte lika explosiv som dig, eller ens lika explosiv som jag var förr. Men hastigheten på mina lyft vid maxlyft var nästan alltid snabba och ökade jag vikten med 5% så var det totalstopp i bottenläget.
Fick ofta kommentarer av typen "det där såg lätt ut, du kan lägga på 10 kg till".
Ett maxlyft som tog längre tid än 2 sekunder var stor risk att misslyckas. Uppgick det till 3 sekunder så var det kört i 99% av fallen för då var musklerna "förbrukade". Iofs så är det nog åt det hållet fortfarande om jag tänker efter. De gångerna jag klarar av att maxlyfta i mer än 3 sekunder har jag varit för mesig med vikten jag väljer.
Nu verkar jag ha tappat en del av min explosivitet. Vet inte om det beror på ålder eller vad. Men jag är fortfarande åt det explosiva hållet.

stromming
2013-03-01, 10:07
Effekten(W) är lika med kraften(N) gånger sträckan(m) delat med tiden(s), om vi halverar vikten (dvs inför en variabel x) och tiden så kommer vi ha samma utveckling. Således kommer du få samma effekt av att lyfta vikten 100kg en sträcka av 1m under 2 sekunder som det är att lyfta vikten 50kg en sträcka av 1m under 1 sekund.

Grovt förenklat då, eller ja, formeln är ju inte grov förenklad men i kroppen pågår det lite extra processer som påverkar.

Haha okej läste W som arbete, fick ont i huvet. Men då är jag med