handdator

Visa fullständig version : Feedback för bröstpass. Tunga/Lätta vikter


Paros
2013-02-27, 02:12
Hallå!

Dags för mitt första inlägg efter många timmars läsande här på Kolozzeum.

Sedan december förra året har jag gymmat hemma med hjälp av hantlar och kroppsvikt (bröstpass en gång i veckan). Jag har ökat vikter och varierat övningar. Jag har dock den senaste månaden bara kört en enda bröstrutin och den ser ut såhär:

--------------------------------------
11kg/hantel

- incline flyes 6 reps
- incline hantelpress 6 reps
- decline flyes 6 reps
- decline hantelpress 6 reps

Detta repeterar jag 3 gånger med en mycket kort paus när jag går från decline till incline (30sek-1min). När jag är klar pausar jag i 2 minuter och kör sedan armhävningar i tre omgångar med 1-2minuters paus tills jag inte klarar fler. sist klarade jag 13, 8, 7.
--------------------------------------

Det känns som om detta borde omfatta hela brösten. Om ni har synpunkter/kritik på passet så skriv! Det uppskattas.

Nu till min fundering. Mina hantlar har en maxkapacitet på 13 kilo och jag tänkte köra med det nästa vecka. Jag tycker dock att 13 kilo låter väldigt lite, vilket är konsigt eftersom jag tar ut mig helt sjukt när jag kör detta bröstpasset med bara 11kg. När jag läser runt på internet så ser jag folk som använder hur mycket vikt som helst när de tränar bröst, är det nödvändigt eller räcker det med att köra lätta hantelvikter? Jag ser skillnad på bara 3 månader.
Varför använder folk så tunga vikter när lätta vikter uppenbarligen fungerar?

Här har ni före-/efterbilder från mitten av december och nu för några dagar sedan.

December (http://fuskbugg.se/dl/ogPwBd/bild.JPG)

Februari (http://fuskbugg.se/dl/xxD7Hs/bild%201.JPG)

Tack för svar!

Juniper
2013-02-27, 03:17
Beträffande hantelpress gör det vare sig till eller från om du ökar från 11 till 13 kilo, det är fortfarande en på tok för klen belastning för att du ska kunna fortsätta att utvecklas.

När det gäller flies låter däremot 13 kilo som en alldeles lagom belastning för någon som har tränat i ett år(och det är sannolikt den övningen som har gett mest resultat), så om jag vore du hade jag bara kört flies och antingen struntat helt i hantelpressen eller allra helst införskaffat tyngre vikter.

jagärensnnällman
2013-02-27, 03:23
Tror du att 13kg kommer vara lagom belastning under alla år du kommer träna?

Juniper
2013-02-27, 03:35
Trodde först att du tränat sedan december 2011. Hur som helst kommer inte 13 kilo att räcka speciellt länge till i hantelpress, men om du av någon anledning inte känner för att träna med tyngre vikter så kommer de att vara tillräckliga under en ganska lång tid till förutsatt att du använder dem till att köra flies.

Paros
2013-02-27, 15:52
text

Antar att det är fliesen som jag ger mig resultaten då, de sista två gångerna jag kör hantelpress är sjukt kämiga dock. Men det känns i alla fall bra att 13 kilo kommer att räcka till flies ett tag framöver!

Tror du att 13kg kommer vara lagom belastning under alla år du kommer träna?

Om jag kommer dit jag vill komma så lär det ju vara lagom, vill inte bli jättestor. Men det återstår ju att se! Under alla mina år jag kommer att träna så lär det ju inte vara tillräckligt dock, det förstår jag också. Försöker undvika att planera så långt framåt, just nu är det 2013 som gäller!


Tack för era svar! Hur tycker ni att mitt pass ser ut?

Lillpajken94
2013-02-27, 16:21
Om jag kommer dit jag vill komma så lär det ju vara lagom, vill inte bli jättestor.

Tro mig, du blir inte stor bara "sådär"

z_bumbi
2013-02-27, 16:27
Du tränar primärt styrkeuthållighet och inte styrka och då funkar det antagligen ganska så bra med så pass lätt hantlar ett tag till. Du får helt enkelt köra fler reps flyes och färre pressar för att bli lika uttröttad i framtiden.
Om du istället testar att köra 3x6 i pressar och vila 2 min mellan seten så kommer du att märka att dina hantlar ganska snabbt blir för lätta.
Sen om de räcker till eller inte får du avgöra själv och når du målen med den träning du gör idag så är allt bra.

Paros
2013-02-27, 21:49
Du tränar primärt styrkeuthållighet och inte styrka och då funkar det antagligen ganska så bra med så pass lätt hantlar ett tag till. Du får helt enkelt köra fler reps flyes och färre pressar för att bli lika uttröttad i framtiden.
Om du istället testar att köra 3x6 i pressar och vila 2 min mellan seten så kommer du att märka att dina hantlar ganska snabbt blir för lätta.
Sen om de räcker till eller inte får du avgöra själv och når du målen med den träning du gör idag så är allt bra.

Jo jag känner att pressarna är ganska lätta, iallafall i de första 4 seten. Jag skulle kunna öka vikten på hantlarna ytterligare några kilon men då blir vikten ojämnt fördelad på hantlarna, bör undvikas?

Tro mig, du blir inte stor bara "sådär"

Med "vill inte bli jättestor" så menar jag lagom i mina ögon, och där är jag om inte alltför lång tid känns det som. Förlåt för eventuell oklarhet i mitt inlägg. Juste, tack för påminnelsen! Hehe

mlgrufman
2013-02-27, 23:23
Jo jag känner att pressarna är ganska lätta, iallafall i de första 4 seten. Jag skulle kunna öka vikten på hantlarna ytterligare några kilon men då blir vikten ojämnt fördelad på hantlarna, bör undvikas?



Med "vill inte bli jättestor" så menar jag lagom i mina ögon, och där är jag om inte alltför lång tid känns det som. Förlåt för eventuell oklarhet i mitt inlägg. Juste, tack för påminnelsen! Hehe

Undvik ojämnt fördelad vikt ja.

Ang. att bli jättestor så är kroppsbyggande en extremt långsam process om man ser det till vad många tror. Är du normalbyggd från början med ett genomsnittligt BMI, genomsnittlig genetik osv dvs riktig average Joe skulle jag säga att det tar iaf 3 år innan du eventuellt kan vara seriöst bitig, men absolut längre än så är också möjligt.