handdator

Visa fullständig version : Skada i muskel/led intill armbågen, träning/återhämtning


Nisseg
2013-02-26, 21:28
Tänkte kolla om det finns någon här med kunskap gällande skador i muskler och leder och vad som gäller för återhämtning och träning. Jag har bokat tid hos läkare men det är inte förrän nästa vecka så det får vänta tills dess, och även där har jag inte allt för höga förhoppningar.

Till skadan:
Jag skadade mig under ett träningspass i grappling. Skadan är en översträckning av någon mjukdel på armbågens insida, alltså mot kroppen. Skadan gick till på det sättet att handen var fixerad i ett fast läge medans armbågen pressades inåt och således översträcktes (tänk skada som kan uppstå vid förlust i armbrytning). Knakande ljud hördes och det gjorde ont. Idag är det, en dag senare, lite svullet och det ömmar på stället. Det smärtar lite över tiden och hugger till särskilt vid vissa rörelser.

Bild på armbågens anatomi: http://ec.comps.canstockphoto.com/can-stock-photo_csp6276034.jpg
Smärtan kommer någonstans från det som kallas "Ullnar collateral ligament".

Bör det vara lugnt att träna styrketräning så länge det inte gör ont? Vad har jag att riskera om jag tränar trots smärta? Kan man träna sig till att bli bättre? Alltså att lite smärta inte skadar, eller kommer det endast förvärras?

Jag är tacksam om någon tar sig tid att sätta sig in i min situation och ge mig ett svar.

Loke
2013-02-26, 21:39
Jag föreslår att du bokar tid hos sjukgymnast direkt. Det bästa som kan hända hos läkaren är att du får remiss till sjukgymnast.

Hydlee
2013-02-26, 21:49
Skulle gissa på översträckning i någon av underarmens palmarflexorer, alltså musklerna som fäster på armbågsknölen in mot kroppen. Jag hade tränat efter smärtgräns. Och ja, om du vill besöka nån så gå direkt till sjukgymnast.