handdator

Visa fullständig version : Gluten är livsfarligt!!!111one!


Dreas
2013-02-26, 21:03
Hallå,
hoppas att rubriken lockade :)

Jag kommer med största sannolikhet i helgen att hamna i en diskussion om hur dåligt gluten är och alla fördelar det finns med att inte ha det i kosten.

Hur mycket forskning finns det på området? Jag är inte speciellt övertygad om att glutenfritt är så bra som vissa vill få det till.

Jag vill kunna ställa motfrågor som får personen att tänka lite och kanske inte ser det så svart och vitt när det kommer till kost med gluten.

RobinEH
2013-02-26, 21:07
Jag får diarré av gluten. Tillskillnad från ganska många så är jag allergisk mot skiten. Hade jag tålt det så hade jag ätit det.

Så visst finns det fördelar med att utesluta det. Såvida man är allergisk eller intolerant förstås!

Dreas
2013-02-26, 21:09
Jag får diarré av gluten. Tillskillnad från ganska många så är jag allergisk mot skiten. Hade jag tålt det så hade jag ätit det.

Så visst finns det fördelar med att utesluta det. Såvida man är allergisk eller intolerant förstås!Ja, det förstår jag också :)

proteinsynthesis
2013-02-26, 21:22
http://www.greenmedinfo.com/blog/gluten-bad-us-all

Där har du många referenser om du vill grotta ner dig.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412402 kanske kan vara något?

Dreas
2013-02-26, 21:31
http://www.greenmedinfo.com/blog/gluten-bad-us-all

Där har du många referenser om du vill grotta ner dig.Referenser till böcker och konstant prat om celiaki, känns inte så neutralt samt frivilligt ordvridande.

Tackar för sidan, var lite intressanta saker, dock inte så neutral. Ser inte heller att det pekar på att alla skulle må bättre av att undvika gluten :)

Jag kanske får förtydliga att jag inte tror att gluten är dåligt såvida man inte är allergisk eller känslig.

proteinsynthesis
2013-02-26, 21:38
Referenser till böcker och konstant prat om celiaki, känns inte så neutralt samt frivilligt ordvridande.

Tackar för sidan, var lite intressanta saker, dock inte så neutral. Ser inte heller att det pekar på att alla skulle må bättre av att undvika gluten :)

Jag kanske får förtydliga att jag inte tror att gluten är dåligt såvida man inte är allergisk eller känslig.

Döds farligt är det ju bevisligen inte.
<- Äter just nu en gluten berikad macka :o

Men det finns tillräckligt många frågor som gör att man med fördel kan minska intaget. För att inte tala om hur otroligt många som mår mycket bättre av att undvika gluten.

Sedan är det som vanligt svårt att finansiera studier vars resultat inte gynnar någon industri. Många projekt har som krav att samfinaniseras av industrin inom forskarvärlden.

Vilket livsmedelsbolag vill finansiera studier som kan påvisa att deras produkter är ohälsosamma?

Dreas
2013-02-26, 21:40
Döds farligt är det ju bevisligen inte.
<- Äter just nu en gluten berikad macka :o

Men det finns tillräckligt många frågor som gör att man med fördel kan minska intaget. För att inte tala om hur otroligt många som mår mycket bättre av att undvika gluten.Du kan ställa frågor om allt. Frågorna ska ha en vettig grund och inte bygga på att läsarna är inkompetenta.

Vilka hälsoorganisationer vill tillåta skadliga livsmedel i mängder? Det argumentet borde falla på sin egen orimlighet.

proteinsynthesis
2013-02-26, 21:56
Du kan ställa frågor om allt. Frågorna ska ha en vettig grund och inte bygga på att läsarna är inkompetenta.

Vilka hälsoorganisationer vill tillåta skadliga livsmedel i mängder? Det argumentet borde falla på sin egen orimlighet.


För att det säljer bättre? Precis som att müsli ofta innehåller sjuka mängder socker, typ 30%.

Dreas
2013-02-26, 21:59
För att det säljer bättre? Precis som att müsli ofta innehåller sjuka mängder socker, typ 30%.Jag pratar om Slv,efsa, who mfl.

Det hela faller som sagt på sin orimlighet.

proteinsynthesis
2013-02-26, 22:04
Jag pratar om Slv,efsa, who mfl.

Det hela faller som sagt på sin orimlighet.

Det är lite väl naivt att tro det. Titta bara på transfetter och andra exempel t.ex färgämnen i USA, som förvisso är förbjudna i Sverige.

Dreas
2013-02-26, 22:09
Det är lite väl naivt att tro det. Titta bara på transfetter och andra exempel t.ex färgämnen i USA, som förvisso är förbjudna i Sverige.Fast nu pratar vi om världen. Naivt att tro att hälsoorganisationena borde höjt ögonbrynen lite om det nu är så farligt som nissarna du länkade till vill försöka visa? Du håller väl med om att deras källor inte var direkt bra?

Loka
2013-02-26, 22:35
Kost drar nog till sig många foliehatar som ser stora multinationella företag som bovar som vill döda människor. Det handlar enbart om att skapa vinst, vinst skapas genom att sälja produkter som folk köper, om det är så att en produkt bevisligen är skadlig ligger det i företagets intresse att frigöra sig från den produkten.

Sen tror jag att alla som märker av att de mår dåligt av gluten, laktos, whatever vill få andra att sluta äta det också. Har haft långa diskussioner med laktos intoleranta som säger att minsann hela Afrika och miljoner runtomkring i världen är laktosintolerata så i.o.m det är mjölk skit. Själv märker jag ingen skillnad av att äta glutenfritt eller laktosfritt, har testat båda i över en vecka.

tlk
2013-02-27, 02:42
Det kanske inte är så opti om man är en mus och vill låta bli att vara fet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253599


Hos människor verkar det påverka tarmfloran.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023594/

tlk
2013-02-27, 02:54
Immunförsvar kanske också får sig en släng av sleven?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3302844/

Morty
2013-02-27, 08:28
Ta med dig en fin bit seitan som du äter samtidigt som du säger "YOU MAD?? YOU JELLY? MIRIN DIGESTION SKILLS?".

Dreas
2013-02-27, 09:09
Det kanske inte är så opti om man är en mus och vill låta bli att vara fet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23253599


Hos människor verkar det påverka tarmfloran.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3023594/Som du säger, råttor.

Andra handlar om känsliga/allergiska personer som jag tolkar den.

Immunförsvar kanske också får sig en släng av sleven?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3302844/Råttor och människor hanterar ju dock makronutrienter olika väl om jag inte missminner mig.

Tacksam för alla rapporterna dock, det hjälper att hålla en framtida diskussion saklig :)

Ta med dig en fin bit seitan som du äter samtidigt som du säger "YOU MAD?? YOU JELLY? MIRIN DIGESTION SKILLS?".:D

AronP
2013-02-27, 09:33
http://tranastyrka.se/tag/gluten/

Kanske är något att spana in.

Dreas
2013-02-27, 09:34
http://tranastyrka.se/tag/gluten/

Kanske är något att spana in.Det tror jag absolut, Gudiol litar jag på.

Där stod det mycket intressant, tror Proteinsynthesis borde läsa det som sägs där också :)

tlk
2013-02-27, 11:28
Som du säger, råttor.

Andra handlar om känsliga/allergiska personer som jag tolkar den.

Råttor och människor hanterar ju dock makronutrienter olika väl om jag inte missminner mig.

Tacksam för alla rapporterna dock, det hjälper att hålla en framtida diskussion saklig :)

:D

Tar du ett snack med din lokale immunolog så får du nog reda på att mus- och råttmodeller är rätt så jäkla bra i sådana här sammanhang. Det verkar inte vara så jättestor skillnad på tarmslemhinnor och immunförsvarsrespons.


Vad det gäller viktuppgångsstudien så just där känns det kanske lite som det hade varit högst intressant att göra en likadan på just människor. Minns jag rätt så hade studien i fråga samma makronutrients fördelning på de som fick gluten och de som inte fick gluten.


Och nej, artikeln rörande tarmens mikroflora var på sk. icke-glutenöverkänsliga. Det är faktiskt en hel del studier på just glutens påverkan på tarmfloran som går att rota fram och det ser inte jätteljust ut.

Dreas
2013-02-27, 11:40
Tar du ett snack med din lokale immunolog så får du nog reda på att mus- och råttmodeller är rätt så jäkla bra i sådana här sammanhang. Det verkar inte vara så jättestor skillnad på tarmslemhinnor och immunförsvarsrespons.Bra för att dra paralleller till människor?


Vad det gäller viktuppgångsstudien så just där känns det kanske lite som det hade varit högst intressant att göra en likadan på just människor. Minns jag rätt så hade studien i fråga samma makronutrients fördelning på de som fick gluten och de som inte fick gluten.Mm, och jag har för mig att det tidigare i trådar här på forumet har diskuterats råttors brister rörande ämnesomsättning. Orkar inte leta upp det nu dock.


Och nej, artikeln rörande tarmens mikroflora var på sk. icke-glutenöverkänsliga. Det är faktiskt en hel del studier på just glutens påverkan på tarmfloran som går att rota fram och det ser inte jätteljust ut.Nej, jag såg att jag blandade ihop rubriken med en annan där det stod om personer med Celiaki eller hur man säger det.

Är tyvärr för inkompetent för att kunna bedöma studiens korrekthet, enda jag kan se direkt är bristen på deltagare.

tjing
2013-02-27, 12:32
Personligen tror jag att gluten är okej för de flesta människor men jag tror också att det kan utgöra mer problem än man kanske tror. Problemet med kost och hälsa är att effekter kan vara subtila, utvecklas under tid osv, vilket gör direkta samband svåra att dra.

Man har dock sett i studier att påfallande många icke-glutenallergiker uppvisar antikroppar mot gluten vilket kan tyda på en mer subtil form av överkänslighet.

Om man ser till raffinerat vetemjöl (som gluten återfinns som protein i) är det ganska värdelös mat.

Dreas
2013-02-27, 14:14
Personligen tror jag att gluten är okej för de flesta människor men jag tror också att det kan utgöra mer problem än man kanske tror. Problemet med kost och hälsa är att effekter kan vara subtila, utvecklas under tid osv, vilket gör direkta samband svåra att dra.

Man har dock sett i studier att påfallande många icke-glutenallergiker uppvisar antikroppar mot gluten vilket kan tyda på en mer subtil form av överkänslighet.

Om man ser till raffinerat vetemjöl (som gluten återfinns som protein i) är det ganska värdelös mat.
Efter att ha läst mer om ämnet så håller jag med ditt första stycke.

Old Nick
2013-02-27, 17:11
Jag har aldrig hört något positivt om gluten. Annat än att det typ är gott. På BVC får man ju rådet att sakta men säkert vänja barnen vid att klara av gluten genom tillvänjning. Typ en nypa bröd då och då från 6 månaders ålder med succesiv upptrappning för att deras immunförsvar och matsmältningsapparat inte skall klappa ihop. Låter verkligen som en sund och fin del av en bra kosthållning.

Dreas
2013-02-27, 17:18
Jag har aldrig hört något positivt om gluten. Annat än att det typ är gott. På BVC får man ju rådet att sakta men säkert vänja barnen vid att klara av gluten genom tillvänjning. Typ en nypa bröd då och då från 6 månaders ålder med succesiv upptrappning för att deras immunförsvar och matsmältningsapparat inte skall klappa ihop. Låter verkligen som en sund och fin del av en bra kosthållning.Så du använder barn som ram för vad som är sunt och inte? Vi kanske ska hålla oss till okryddad mosad mat framöver....

clavain
2013-02-27, 17:29
Jag har aldrig hört något positivt om gluten. Annat än att det typ är gott. På BVC får man ju rådet att sakta men säkert vänja barnen vid att klara av gluten genom tillvänjning. Typ en nypa bröd då och då från 6 månaders ålder med succesiv upptrappning för att deras immunförsvar och matsmältningsapparat inte skall klappa ihop. Låter verkligen som en sund och fin del av en bra kosthållning.

Anledningen till att man rekommenderar långsam tillvänjning av gluten under amningstiden är att ett sånt förfarande reducerar risken för att senare utveckla glutenintolerans.

Sniggel
2013-02-27, 17:50
Anledningen till att man rekommenderar långsam tillvänjning av gluten under amningstiden är att ett sånt förfarande reducerar risken för att senare utveckla glutenintolerans.

Men där är ändå en poäng :P
Om man behöver långsamt tillvänja en individ med att äta en viss föda, bara för att man "minsann ska kunna klara av att äta det senare", så låter det faktiskt som om man kan ifrågasätta varför man ska äta det öht. Indierna äter jävligt stark mat. Detta börjar man tydligen med väldigt tidigt. Nu har det sina anledningar förstås men de anledningarna hade inte behövt gälla. På samma vis så kan man säga att det finns anledningar till att vi äter glutenrik föda (det går att odla stora mängder mat om man kan tänka sig att äta mycket gluten t ex).

Jag ifrågasatt bara det resonemanget nu. Jag är ingen anti-gluten-fanatiker, även om jag själv inte käkar vete pga de problem det tidigare verkar ha skapat/förvärrat (pollen-, djur-, kvalster-och mögelallergi, samt kanske även astma). Vissa kan få problem av vissa livsmedel och av olika anledningar och vi har inte kartlagt alla problem när det gäller födoämnen. Gluten kanske har visst stöd för att det skapar mer problem än vad vi tidigare trott. Iaf i de mängderna vi äter det nu (inte för alla såklart, men för vissa).

clavain
2013-02-27, 18:00
Hmm, jo men nu lever vi i ett samhälle där var och varannan maträtt innehåller gluten. Med det i åtanke vore det enbart korkat (och taskigt) att inte tillvänja sina barn.

Sniggel
2013-02-27, 18:01
Hmm, jo men nu lever vi i ett samhälle där var och varannan maträtt innehåller gluten. Med det i åtanke vore det enbart korkat (och taskigt) att inte tillvänja sina barn.

Precis!
Så länge vi inte märker något negativt med att göra så.

Sverker
2013-02-27, 18:13
Jag har aldrig hört något positivt om gluten. Annat än att det typ är gott. På BVC får man ju rådet att sakta men säkert vänja barnen vid att klara av gluten genom tillvänjning. Typ en nypa bröd då och då från 6 månaders ålder med succesiv upptrappning för att deras immunförsvar och matsmältningsapparat inte skall klappa ihop. Låter verkligen som en sund och fin del av en bra kosthållning.

Jag kan skriva en massa possitivt om gluten. Det håller ihop brödet och ger ett fluffigt bröd med bra tuggmotstånd. Det går att blanda in andra mjölsorter och ingredienser för att tillföra en mängd andra smak- eller näringsämnen.

Tarmen och tarmfloran av bakterier utvecklas under hela första levnadsåret. I början dricker vi bara modersmjölk men allt eftersom vi växer och energibehovet ökar måste mjölken kompleteras med andra näringskällor. Att introducera gluten sent och försiktigt är säkert possitivt på flera fronter. Finns alternativ som majsvälling vilken är glutenfri.

Det hindrar inte att man äter bröd, välling, pasta, gröt mm när man växer upp, och resten av livet.

proteinsynthesis
2013-02-27, 21:18
Jag skulle kika lite i boken Maten och folksjukdomarna, ett evolutionsmedicinskt perspektiv, men jag kunde inte hitta den. Måste ha lånat ut den (?)

Den boken rekommenderar jag starkt att man läser.
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=14476

Dreas
2013-02-27, 21:22
Jag skulle kika lite i boken Maten och folksjukdomarna, ett evolutionsmedicinskt perspektiv, men jag kunde inte hitta den. Måste ha lånat ut den (?)

Den boken rekommenderar jag starkt att man läser.
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=14476Har du läst inlägget på tränastyrka?

tjing
2013-02-27, 22:00
Jag skulle kika lite i boken Maten och folksjukdomarna, ett evolutionsmedicinskt perspektiv, men jag kunde inte hitta den. Måste ha lånat ut den (?)

Den boken rekommenderar jag starkt att man läser.
http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=14476

Den ska tydligen vara bra. Har den bara på engelska, men den är på tur för läsning.

Old Nick
2013-02-28, 16:52
Så du använder barn som ram för vad som är sunt och inte? Vi kanske ska hålla oss till okryddad mosad mat framöver....

Visst, man kan tolka innebörden i mitt inlägg så. Eller så kan man sluta vara löjlig och låta bli att medvetet missa den uppenbara poäng som Sniggel inte hade något problem med att uppfatta.

Dreas
2013-02-28, 17:16
Visst, man kan tolka innebörden i mitt inlägg så. Eller så kan man sluta vara löjlig och låta bli att medvetet missa den uppenbara poäng som Sniggel inte hade något problem med att uppfatta.Jag tyckte din poäng i detta fall inte var något bra. Anledningen till att man gör som man verkar göra svarar ju också Sverker på.

Och speciellt i fallet gluten så är det verkligen att sätta käppar i hjulet under uppväxten ifall man implementerar en nolltolerans.

Sniggel
2013-02-28, 19:19
Jag tyckte din poäng i detta fall inte var något bra. Anledningen till att man gör som man verkar göra svarar ju också Sverker på.

Och speciellt i fallet gluten så är det verkligen att sätta käppar i hjulet under uppväxten ifall man implementerar en nolltolerans.

Hur vanligt är det att man utvecklar intolerans mot vetelivsmedel om man inte vänjs vid det tidigt och hur vanligt är det att gluten skapar problem för vuxna människor idag?
Vi utgår ifrån att alla vuxna idag har tillvänjts som unga.

Den kalkyleringen är intressant. Ja, vetet är en väldigt stor del av vårt samhälle så det hade fått stora konsekvenser om folk slutade försöka vänja sina barn vid det och livsmedlets konsumtion hade börjats minska drastiskt.
Finns det hälsofördelar för människor att se vete som en mindre viktig komponent i kosten? Om det finns, och folk minskar sin konsumtion. Var tar samhället skada? Jag skulle säga att det är exempelvis ekonomiskt och eventuellt miljömässigt som förlusterna sker.
Ska man riskera sin hälsa för ekonomin och miljöns skull?
Frågan är hypotetiskt ställd. Jag påstår inte att vete/gluten riskerar hälsan. Jag ponerar att den kan göra det och utgår ifrån det för att diskutera om det verkligen är en dum idé att undvika vete ifall man tror att det kan skapa problem hos t ex sina barn eller sig själv.

Man kanske inte tycker att vetets positiva egenskaper (ja de är många!) är tillräckliga för att väga upp mot de potentiella nackdelar man ser.

Sverker
2013-02-28, 19:55
Vi ska alltså äta mer potatis ? Majs växer inte så bra hos oss, och ris inte alls.

Dreas
2013-02-28, 20:47
Hur vanligt är det att man utvecklar intolerans mot vetelivsmedel om man inte vänjs vid det tidigt och hur vanligt är det att gluten skapar problem för vuxna människor idag?
Vi utgår ifrån att alla vuxna idag har tillvänjts som unga.

Den kalkyleringen är intressant. Ja, vetet är en väldigt stor del av vårt samhälle så det hade fått stora konsekvenser om folk slutade försöka vänja sina barn vid det och livsmedlets konsumtion hade börjats minska drastiskt.
Finns det hälsofördelar för människor att se vete som en mindre viktig komponent i kosten? Om det finns, och folk minskar sin konsumtion. Var tar samhället skada? Jag skulle säga att det är exempelvis ekonomiskt och eventuellt miljömässigt som förlusterna sker.
Ska man riskera sin hälsa för ekonomin och miljöns skull?
Frågan är hypotetiskt ställd. Jag påstår inte att vete/gluten riskerar hälsan. Jag ponerar att den kan göra det och utgår ifrån det för att diskutera om det verkligen är en dum idé att undvika vete ifall man tror att det kan skapa problem hos t ex sina barn eller sig själv.

Man kanske inte tycker att vetets positiva egenskaper (ja de är många!) är tillräckliga för att väga upp mot de potentiella nackdelar man ser.Jag syftade på att för ett barn skapar du kanske problem om du inte tillåter barnet att vänjas. Dagis, skola, kompisar, ensamma hemma osv. Ska man ta bort allt med gluten överallt så blir det problematiskt.

Klart man inte ska riskera sin hälsa för miljön/ekonomin.

Sniggel
2013-02-28, 22:07
Jag syftade på att för ett barn skapar du kanske problem om du inte tillåter barnet att vänjas. Dagis, skola, kompisar, ensamma hemma osv. Ska man ta bort allt med gluten överallt så blir det problematiskt.

Klart man inte ska riskera sin hälsa för miljön/ekonomin.

Ja ok. Sociala problem. Jag kan helt klart se att de riskerna kan vara mer allvarliga än potentiella risker med gluten. Men det beror kanske också på vilket klimat som kommer att råda senare. Kanske är det mer acceptabelt att inte äta gluten om 5 år och då kanske det inte är någon större risk för sociala problem.
Jag tror dock inte på det själv i nu-läget :P

Sverker
2013-03-01, 17:59
Att vara glutenintolerant är inte helt ovanligt. Jag uppfattar att de flesta förstår problemet med en strikt glutenfri kost.
Produktutvecklingen är stark och snabb vilket gör att det kommer fler och fler glutenfria produkter.



Vill man undvika gluten får man hoppa på den utvecklingen. Blir possitivt för de glutentoleranta eftersom efterfrågan ökar.