handdator

Visa fullständig version : Bodypump för nybörjare? Bra eller dåligt?


HelloGirly
2013-02-26, 20:23
Hej!

Jag är en tjej som nyss börjat träna. Första passet jag gick på va bodypump vilket var jätte roligt tycker jag, men det resulterade i 1 vecka träningsvärk, utan överdrift.

Är bodypump bra träning för nybörjare? Jag vet ju att många på forumet säger att klassen i sig inte är nåt att hänga i granen, men det kanske är för er som pressat i några år redan? Är det bra träning för en ny?

Jag kommer ju köra maskiner mest (ska snart träffa en pt som kanske kan berätta hur jag ska göra) men om bodypump är ett alternativ så kör jag gärna det nåt av passen.

nitz
2013-02-26, 20:27
Hej!

Jag är en tjej som nyss börjat träna. Första passet jag gick på va bodypump vilket var jätte roligt tycker jag, men det resulterade i 1 vecka träningsvärk, utan överdrift.

Är bodypump bra träning för nybörjare? Jag vet ju att många på forumet säger att klassen i sig inte är nåt att hänga i granen, men det kanske är för er som pressat i några år redan? Är det bra träning för en ny?

Jag kommer ju köra maskiner mest (ska snart träffa en pt som kanske kan berätta hur jag ska göra) men om bodypump är ett alternativ så kör jag gärna det nåt av passen.
Om du tycker att det är kul kan du ju köra det ibland, men jag skulle hellre köra vanlig styrketräning för resultat inom styrketräning och vanlig konditionsträning för bättre kondition.

Hydlee
2013-02-26, 20:29
Det är bättre än att inte göra nånting, så länge du inte utför övningarna på ett skadligt vis. Dock är det ett verktyg för en större grupp och kan då omöjligen vara anpassat efter dig. Skitbra att du ska träffa en pt, se till att göra det så snart som möjligt och fokusera på träningen du får av honom/henne.

Carnes
2013-02-26, 20:32
Bodypump är ett slöseri med tid. Vill du ha din drömfysik och träna för hälsan så ska du träna som en man, ja du läste rätt, träna som en man. Gå inte på massa lögner av hippie-PTS att du ska ''tona'' och köra typ 30 reps och 1 set för att få den ''slanka'' looken.

med andra ord: Skippa bodypumpen och lär dig träna som man ska.
Lycka till!

HelloGirly
2013-02-26, 20:36
Tack! Uppskattar raka svar och inget lullull för att jag är tjej =D

Jorgen
2013-02-26, 21:09
Vad har du för mål med din träning?

Gober
2013-02-26, 21:14
Bodypump är ett slöseri med tid. Vill du ha din drömfysik och träna för hälsan så ska du träna som en man, ja du läste rätt, träna som en man. Gå inte på massa lögner av hippie-PTS att du ska ''tona'' och köra typ 30 reps och 1 set för att få den ''slanka'' looken.

med andra ord: Skippa bodypumpen och lär dig träna som man ska.
Lycka till!

Slöseri med tid kan man inte säga utan att som Jörgen efterfråga mål. Tycker man det är kul och nöjer sig med att få röra lite extra på sig så är det okej. Har man högre mål som att förändra sin fysik så är det kanske ingen höjdare.

Carnes
2013-02-26, 21:16
Slöseri med tid kan man inte säga utan att som Jörgen efterfråga mål. Tycker man det är kul och nöjer sig med att få röra lite extra på sig så är det okej. Har man högre mål som att förändra sin fysik så är det kanske ingen höjdare.

Om målet bara är att ''röra på sig'' Sure.. Då är det bättre än att sitta still. Men så fort TS kommer in i tankarna att hon vill ''slimma låren'' ''ha en fastare röv'' osv.. Då är det bäst att träna - på riktigt.

HelloGirly
2013-02-26, 22:17
Vad har du för mål med din träning?

Mitt långsiktiga mål är att bygga upp muskler för att förbättra styrka, hållning och rent allmänt bara få en friskare kropp och snyggare kropp. Jag känner just nu att jag är supersvag i framför allt armar och rygg. Jag vet dessutom att muskler hjälper till att "äta energi" så jag känner att om jag vill kunna skaffa en slankare kropp och behålla den sen så behöver jag ha muskler som grund. Det är ju inte snyggt med en nerbantad och sladdrig kropp utan muskler liksom.

Mitt delmål just nu är att komma i form till sommaren (typiskt eller hur?) och då har jag tänkt att försöka bygga upp mig så mycket det går fram tills att jag ska fokusera mer på att bränna bort de ca 5-6 kg jag vill ha bort. Jag vet ju att jag inte har så mycket spelrum, men ja har du/ni några tips kring hur jag kan lägga upp det rent tidsmässigt?

Kendouy
2013-02-26, 22:18
Du kommer att få ungefär samma effekt som alla andra nybörjare de 3 första månaderna, dvs du kommer att bli starkare. Därefter lär det bli tuffare dock.

Men om du nu tycker det är roligt är det ju löjligt mycket bättre att fortsätta med det än att börja med någon slags optinojja som är sjukt vanligt här på kolozzeum för att sen sluta efter 3-4 veckor.

ceejay
2013-02-26, 22:19
Vill du bygga muskler, förbättra hållning och stärka dina svaga områden samt gå ned i vikt, så är det inte bodypump du ska syssla med.
Försök att få hjälp med att träna ordentlig styrketräning, för det är det som gäller. Inte bodypump.

hestJaevel
2013-02-26, 22:25
http://traningslara.se/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/

Där har du Jacob Gudiols åsikter om body pump. Eller ja, han kallar det mest för falsk marknadsföring. Tycker alltid han framför intressanta inlägg!

Men det bästa passet är ju det som blir av! Tycker du bodypump är roligare än annan träning så är det ju bra, men är det synliga resultat du vill ha så finns det nog vettigare alternativ! :)

HelloGirly
2013-02-26, 22:28
Finns det något pass som faktiskt är riktigt bra som väger upp till det man kan uppnå i maskiner och med fria vikter när det gäller att bygga muskler? Eller är det i stort sett bara konditionspassen som är något att ha?

ceejay
2013-02-26, 22:33
Nej. Men det finns säkert pass som ger mer än andra. Men inget kommer i närheten av viktträning när det gäller att bygga muskler.