handdator

Visa fullständig version : hel kyckling?


Löpsko
2013-02-26, 16:25
Är det någon som sitter inne på tips man kan göra med en hel kycking? såg att de sålde för 25/kg så verkar ju löjligt billigt.

vicarious
2013-02-26, 16:58
Jag brukar bara smörja en form och eventuellt smeta in kycklingen i lite smör/olja och sen på med kryddor. Fyller upp formen med olika grönsaker oftast (gul lök, morötter, broccoli etc) och sen in i ugnen i 1-1½h på 175-200 grader. Glöm inte att ösa kycklingen med jämna mellanrum, annars blir köttet lätt lite torrt.

Jag är helt hooked på hel kyckling just nu, det är så otroligt gott. Och enkelt! Såhär såg det ut igår:

96778

Löpsko
2013-02-26, 18:37
styckar du den något eller slänger du in den hel?

Wzup2u
2013-02-26, 18:50
något som är gott att trycka i kyckling är aprikos, avokado, mango m.m och kryddor såklart

claes_84
2013-02-26, 19:02
För att tillaga hel kyckling utan att bröstet blir torrt så är stekpåse en kanongrej!
Stoppa in kycklingen, mycket kryddor (stoppa i massor, arean på en kyckling är rätt stor) en skvätt vin eller buljong eller som det är tillsammans med kryddor och rotfrukter / grönsaker. Stoppa in en termometer i kycklingens tjockaste del och kör på 150 grader (om jag minns rätt, stekpåsen klarar inte av hur hög temperatur som helst) tills termometern visar rätt temperatur. Kycklingen blir mör och fin och grönsakerna blir galet goda.

jahaa
2013-02-26, 19:04
Tips är att använda en lergryta eller annars investera i en.

Löpsko
2013-02-26, 19:19
Tips är att använda en lergryta eller annars investera i en.


Lergryta finns, men då är de bra en åt gången som gäller om man inte skaffar en större!

Ska googla om de går att kombinera stektermometer och lergryta så kanske de blir kyckling imorgon till middag!

Vunnis
2013-02-26, 19:22
Vad är fördelen med lergryta och hur funkar det och varför? Stod och tittade på en för ett tag sen, men var lite osäker på hur mycket den skulle komma att användas.

vicarious
2013-02-26, 19:29
styckar du den något eller slänger du in den hel?

Slänger in den som den är :) Nu blev jag sugen på kyckling!

Gober
2013-02-26, 20:17
Fyll röven med tex morot, lök och citron (ekologiska som inte är besprutade). Skär snitt i skinnet och peta in vitlöksklyftor, färsk rosmarin och smörklickar. Smörj kycklingen i lite olja och smör och krydda med salt och peppar. In i ugnen (tider kan du googla), ös kycklingen lite då och då med spadet för ett krispigt och fint skinn. Lite jobb men värt det, sjukt gott.

Löpsko
2013-02-27, 10:52
Okej ska tillaga ikv eller imorgon. Receptet blir att dela den i 2, smörja in den i vitlök,citron random krydder,salt och sedan slänga den på ett galler.
Sedan på en plåt under ska ja ha potatis och lite rotfrukter, de verkar slappt och najs.
Återkommer med bilder.

vicarious
2013-02-27, 11:15
Okej ska tillaga ikv eller imorgon. Receptet blir att dela den i 2, smörja in den i vitlök,citron random krydder,salt och sedan slänga den på ett galler.
Sedan på en plåt under ska ja ha potatis och lite rotfrukter, de verkar slappt och najs.
Återkommer med bilder.

Varför ska du lägga den på ett galler? Lägg den i en form istället så den kan ligga och suga åt sig alla safter. Sen bör du som sagt ösa den med jämna mellanrum så blir den saftigare.

dluddeckens
2013-02-27, 11:45
Nästan vad som helst går det skicka i, ta det du gillar.


Jag gillar frukt - gärna gröna fina granny smith äpplen. Plommon är fint också.


Om man inte orkar ösa och trixa så rekommenderar jag att du skickar in kycklingen i en stekpåse (finns i alla affärer, strålande resultat varje gång!).

nissepelle
2013-03-01, 06:37
För att tillaga hel kyckling utan att bröstet blir torrt så är stekpåse en kanongrej!
Stoppa in kycklingen, mycket kryddor (stoppa i massor, arean på en kyckling är rätt stor) en skvätt vin eller buljong eller som det är tillsammans med kryddor och rotfrukter / grönsaker. Stoppa in en termometer i kycklingens tjockaste del och kör på 150 grader (om jag minns rätt, stekpåsen klarar inte av hur hög temperatur som helst) tills termometern visar rätt temperatur. Kycklingen blir mör och fin och grönsakerna blir galet goda.

150 grader???? Du menar inte 150/2=75 eller??

Magnus N
2013-03-01, 11:09
150 grader???? Du menar inte 150/2=75 eller??

150grader låter väl normalt för ugnstemperatur

vicarious
2013-03-01, 15:02
150 grader???? Du menar inte 150/2=75 eller??

Han snackar om temperaturen på ugnen, inte kycklingen :)