handdator

Visa fullständig version : Proteinbehov över dygnet


KravMagen
2013-02-26, 13:32
Hej alla.

Kan någon ge ett klart svar på följande....?

Spelar det någon roll hur jag fördelar mitt proteinintag över dygnet? Om så hur mycket betydelse kan det ha?

Det jag tror mig förstått är att det är extra välbehövligt efter träning men resten av dygnet?

Jag har närmat mig Periodisk Fasta och "råkar" få i mig 80% av proteinintaget under ett fönster på 4 timmar.

tacksam för svar

Kischen
2013-02-26, 13:34
Hej alla.

Kan någon ge ett klart svar på följande....?

Spelar det någon roll hur jag fördelar mitt proteinintag över dygnet? Om så hur mycket betydelse kan det ha?

Det jag tror mig förstått är att det är extra välbehövligt efter träning men resten av dygnet?

Jag har närmat mig Periodisk Fasta och "råkar" få i mig 80% av proteinintaget under ett fönster på 4 timmar.

tacksam för svar

Det lär inte göra någon skillnad om man inte gör något helfel som att träna på morgonen och klämma allt protein på kvällen tex.

Reaper123
2013-02-26, 13:59
Känns som det borde finnas en uppsjö trådar om detta, men orkade inte leta så bjuder på denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190462

Sen har du ju tråden om Periodisk fasta:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Hur som helst, jag äter enligt periodisk fasta och på 2 månader så visar kroppsmätningar jag gjort att jag ökat i muskelvikt (jag deffar ej) så nog fan tar kroppen upp tillräckligt trots att jag äter allt mitt protein inom 4h? :D

Jag skulle dock tro (jag gissar bara) att det är fördelaktligt att största delen av dagens intag av kalorier sker i närhet med träning, där fokus på kolhydraterna gärna får ligga efter. Men i övrigt så är det fritt fram att äta 12ggr om dagen eller 1-2 om man sköter allt i övrigt bra?

vicarious
2013-02-26, 14:03
Spelar det någon roll hur jag fördelar mitt proteinintag över dygnet?

Ja, det tror jag absolut.


Om så hur mycket betydelse kan det ha?

Det är här det blir knepigt. För de flesta, troligtvis inte särskilt stor skillnad. Om man inte tar extremexempel som Kischen nämnde t ex.

StretfordEnd
2013-02-26, 16:53
Lite OT, men det tangerar ämnet iallafall:
De flesta rekommenderar 2g protein per kg kroppsvikt och dygn. Ponera att man tränar varannan dag. Skulle det ge likvärdiga resultat att äta 4g protein per kg kroppsvikt över 2 dygn? 6g över 3 dygn osv...?
Någon som vet om det finns en "gräns" för hur långt efter man kan kompensera för ett lågt proteinintag?

vicarious
2013-02-26, 16:55
Lite OT, men det tangerar ämnet iallafall:
De flesta rekommenderar 2g protein per kg kroppsvikt och dygn. Ponera att man tränar varannan dag. Skulle det ge likvärdiga resultat att äta 4g protein per kg kroppsvikt över 2 dygn? 6g över 3 dygn osv...?
Någon som vet om det finns en "gräns" för hur långt efter man kan kompensera för ett lågt proteinintag?

Protein kan inte lagras på något jätteeffektivt sätt (finns en liten aminosyrepool men den är inte stor) så jag tror inte det är någon vidare klok strategi. Folk utövar ju dock periodisk fasta med 16-20h fasteperioder och får bra resultat men att dra det längre än så tror jag inte man vinner något på.

King Grub
2013-02-26, 16:59
Det går nog inte så bra att kompensera i efterhand; plötsliga sänkningar av proteinintaget innebär negativ kvävebalans i över en vecka.

http://journals.cambridge.org/fulltext_content/BJN/BJN90_02/bjn0900249f2.gif

http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=911496&jid=BJN&volumeId=90&issueId=02&aid=911492&bodyId=&membershipNumber=&societyETOCSession=&fulltextType=RA&fileId=S0007114503001247

StretfordEnd
2013-02-26, 17:19
Har sjukt svårt för att förstå såna diagram i detalj :/.
Är det rimligt att anta att man får bättre resultat av 1g per kg/12h än 2g per kg/24h? Äter själv enligt periodisk fasta, men nu menar jag utifrån en teoretisk optimering.

edeqvist
2013-02-26, 17:41
Om jag förstod diagrammet korrekt så betyder det att 2g per kg/24h är lämpligare än att försöka lagra proteinet i kroppen genom att ta 4g per kg/48h . Kroppen gör sig av med överskottet då det inte kan lagras i kroppen så länge. Rätta mig gärna :)

vicarious
2013-02-26, 17:52
Om jag förstod diagrammet korrekt så betyder det att 2g per kg/24h är lämpligare än att försöka lagra proteinet i kroppen genom att ta 4g per kg/48h . Kroppen gör sig av med överskottet då det inte kan lagras i kroppen så länge. Rätta mig gärna :)

Ja ungefär så.