handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin som träningsdryck??


91renner
2013-02-26, 10:36
Jag har en påse maltodextrin som jag köpte för ett tag sedan från Gym-varuhuset (Carbo Fx)
Jag undrar om man kan dricka detta som träningsdryck under träningspasset eller ska man bara klunka i sig allt på en gång innan passet/efter?

Dreas
2013-02-26, 10:38
Hur långa pass kör du?

Jag kör med malto före och efter pass, 20g per drink och det räcker för att hålla energin uppe i iaf 90min. Vid utrustningsträning 150min med samma dos.

91renner
2013-02-26, 10:41
Hur långa pass kör du?

Jag kör med malto före och efter pass, 20g per drink och det räcker för att hålla energin uppe i iaf 90min. Vid utrustningsträning 150min med samma dos.

Jag gymmar alltid på morgonen direkt när jag har vaknat, en träningsdag ser ut såhär:
Vakna
Pwo/Koffein
eaa
gym
eaa+gainer

De blir ca 2h som jag gymmar varje dag, jag testade igår att dricka 1 dl malto under träningen och de kändes som att jag fick lite energi iaf, men man blir väl inte tjockis att dricka de antar jag? ;)

Dreas
2013-02-26, 10:43
Jag gymmar alltid på morgonen direkt när jag har vaknat, en träningsdag ser ut såhär:
Vakna
Pwo/Koffein
eaa
gym
eaa+gainer

De blir ca 2h som jag gymmar varje dag, jag testade igår att dricka 1 dl malto under träningen och de kändes som att jag fick lite energi iaf, men man blir väl inte tjockis att dricka de antar jag? ;)Jag hade kört på drink före och efter. Varför blandar du EAA med gainern? Som sagt, ät när du kommer hem istället. EAA i gainern är ett relativt dyrt sätt att utöka sitt proteinintag på.

91renner
2013-02-26, 10:50
Jag hade kört på drink före och efter. Varför blandar du EAA med gainern? Som sagt, ät när du kommer hem istället. EAA i gainern är ett relativt dyrt sätt att utöka sitt proteinintag på.

Okej, jag har inget bra svar på varför jag tar eaa+gainer^^
Men jag testar att klunka i mig 1dl i omklädningsrummet så får vi se hur de känns! Tack för svaret =)

Dreas
2013-02-26, 10:57
Okej, jag har inget bra svar på varför jag tar eaa+gainer^^
Men jag testar att klunka i mig 1dl i omklädningsrummet så får vi se hur de känns! Tack för svaret =)1dl, är inte det riktigt mycket? Vad tränar du?

Är det bara en liten energikick du är ute efter, börja med 15-20g och öka tills du hittar en mängd du gillar. 1dl låter som alldeles för mycket för de flesta aktiviteter, speciellt styrketräning.

Du tar inte heller upp hur mycket malto som helst på kort tid.

EiseltUK
2013-02-26, 10:59
Varför inte ta före, under och efter?

91renner
2013-02-26, 11:04
De står på paketet, 1-2 dl...

Dreas
2013-02-26, 11:12
Varför inte ta före, under och efter?För att styrketräning inte är en speciellt glykogenkrävande aktivitet för de flesta och att man 1dl malto har man verklingen inget behov av det under passet. Om man nu styrketränar. Upptaget är ju som sagt begränsat också.

De står på paketet, 1-2 dl...Och? Följ inte vad som står på förpackningen utan utgå ifrån ditt behöv. 1-2dl hade jag aldrig tagit iaf.

EiseltUK
2013-02-26, 13:15
För att styrketräning inte är en speciellt glykogenkrävande aktivitet för de flesta och att man 1dl malto har man verklingen inget behov av det under passet. Om man nu styrketränar. Upptaget är ju som sagt begränsat också.

Och? Följ inte vad som står på förpackningen utan utgå ifrån ditt behöv. 1-2dl hade jag aldrig tagit iaf.

Tänkte mer på blodsockret.

Dreas
2013-02-26, 13:19
Tänkte mer på blodsockret.Det ska väl inte hinna sjunka speciellt mycket under ett såpass kort pass där man innan också intagit såpass mycket malto som lär ligga ett tag i magen?

Tap3worm
2013-02-26, 21:52
Håller med Dreas! Dosera efter ditt behov! 1dl är ca 1000kcal... Rätt mycket!
Beror så klart på vad du har för mål med träningen, men ta det lugnt med kalorierna! Många som inte är vana krämar på ordentligt och blir sen förbannad på produkten för att den gjort dem tjocka!

Tapeworm

StarkaUlf
2013-02-26, 22:01
Håller med Dreas! Dosera efter ditt behov! 1dl är ca 1000kcal... Rätt mycket!
Beror så klart på vad du har för mål med träningen, men ta det lugnt med kalorierna! Många som inte är vana krämar på ordentligt och blir sen förbannad på produkten för att den gjort dem tjocka!

Tapeworm

Du rymmer alltså 250g maltodextrin i ett decilitermått?

Men ja, jag håller med dom andra. Ta innan/efter (Något av det alternativt båda).

Tap3worm
2013-02-27, 09:47
Du rymmer alltså 250g maltodextrin i ett decilitermått?

Men ja, jag håller med dom andra. Ta innan/efter (Något av det alternativt båda).

My bad!
Tänkte tokfel! Landar ju på ca 250kcal/dl.

vicarious
2013-02-27, 10:08
varför inte ta före, under och efter?

+1

Lillstrumpa
2013-02-27, 16:33
Jag brukar ta en halv deciliter ihop med proteinpulvret efter träningspasset för att orka cykla hem. :)

Sniggel
2013-02-27, 16:44
Ursprungsfrågan - det beror på...

Du kan ta före, under eller efter. Eller en kombination beroende på vilket behov du har. Vad har för behov? Hur mycket kolhydrater och kalorier äter du om dagarna, vilket är ditt mål och hur många timmar tränar du i veckan och vilka typer av träning? Osv...