handdator

Visa fullständig version : Viktminskning och uppblåst mage


Lwlgnd
2013-02-26, 02:34
Har i 3 veckor börjat räkna kcal och är lite nybörjare på allting. Åt lchf innan men fick inte de resultat jag ville. Har fått mat och träningsupplägg nu och tycker det funkar bra.
Sist jag vägde mig var i slutet av januari och vägde då 72. Har under 2 år kämpat med vikten från 100kg.
Jag äter nu ca 1350kcal om dagen.

Frukost:
gröt med proteinshake (gjord på mjölk)
Eller Yoggi med müsli och bär och ett ägg
Lunch:
200g kött/fisk grönsaker och kanske potatis eller ris
Mellanmål:
Proteinshake
Kanske en proteinpannkaka eller kladdkaka
Middag:
200g kött/fisk och grönsaker
Kvällsfika:
200g kvarg 0.1% och bär.

Jag har känt att min mage är extrem svullen och jag har alltid haft problem med den innan. Förutom när jag åt mejerifritt med lchf.
Kan det vara gröten man är känslig för?
Och så undrar jag om ätardagar är bra? Och vad ska man egentligen äta då. Är popcorn okej? Eller man kan käka en pizza?

Är 21år 167cm lång och väger runt 70. Målet är 65!

edeqvist
2013-02-26, 11:11
Det är inte så att du är som mig? Jag är lätt laktosintolerant och du verkar få i dig en del laktos nu om man jämför med din LCHF diet? Blandar du alltid dina shakes på mjölk?

Lwlgnd
2013-02-26, 12:30
Jag är ju rädd för det, så därför kommer jag bara äta laktosfritt förutom kvargen på kvällen. Jag har inte gjort shake med mjölk på ett tag nu utan gör gröt på proteinpulver och ägg och har varma bär till. Men jag tror jag kan vara känslig mot gröten så jag försöker äta andra frukostar. Men kommer inte på så många bra förutom yoggi och müsli.

gratefuldead
2013-02-26, 12:31
Kan även vara något med proteinet. Du får testa uteslutningsmetoden.

tjing
2013-02-26, 12:40
"Förutom när jag åt mejerifritt".

Prova det till att börja med.

Reaper123
2013-02-26, 12:49
Och så undrar jag om ätardagar är bra? Och vad ska man egentligen äta då. Är popcorn okej? Eller man kan käka en pizza?Rent psykiskt kan det vara bra, men har ingen aning om hur din kropp och knopp fungerar så det tycker jag du själv får ta ställning till!

Sen hur en ätardag ska ska se ut? För mig är en ätardag inte nödvändigtvis en dag då jag äter allt som jag pga deff ej kan äta, utan kan även innebära att jag äter mer kalorier av den maten jag äter normalt...

Men nu verkar du ju ha en ganska strikt diet med få inslag av "onyttigt" så kan förstå att du direkt tänker på snabbmat och snacks!

Rent krasst sätt, ät det du vill för det som i slutändan är det intressanta är hur många kalorier du äter.

Tex, har du 1400 kcal att äta en dag och väljer att ENDAST äta en pizza kommer du då inte landa på ett kcalöverskott... men pga dess dåliga makronutirentfördelning så lär du högst sannolikt ej fått i dig det du planerat.

Äter du däremot dina ordinarie kalorier via vanlig mat och avslutar kvällen med 200g lösgodis så har du alltså överätit med (gissningsvis) ~800 kcal och detta kommer då innebära att du förlängt din deff med max ett par dagar om du nu ligger på ett moderat kcalunderskott övriga dagar.

Du kan alltså äta precis vad du vill, då valet är upp till dig och bör alltså bestämma utefter vad ditt mål är med din deff! :thumbup:

Lwlgnd
2013-02-26, 13:03
Yes! Jag uppskattar era svar. Eftersom jag är nybörjare på detta är det skönt med lite hjälp. Ska köra mejerifritt nu och se hur det går. Äta mer fisk, för det är ju bra. Kör styrka 4dagar i veckan och cardio 2ggr. En vilodag. Vilket jag inte hade innan. Men det kan ju behövas det också. Jag ska slopa allt godis men tänker mer kanske att man kan unna sig en kebabsallad eller popcorn den dagen man väljer att äta mer. Vill helst nå 65kg till sommaren. Borde man väl kunna uppnå, gäller att tänka att allt tar tid känner jag :)

edeqvist
2013-02-26, 17:36
Jag tror att du kommer lösa din målvikt fint, det är ju bara Mars månad snart!
Det viktiga är att du räknar det totala intaget på en vecka. Självklart är det ju mera vettigt att äta vanlig mat för att få i sig rätt näring snarare än att trycka i sig massa tomma kclaorier.

Angående popcorn så beror det på vad för popcorn du äter, smörade kanske inte är det bästa alternativet i kcaloriperspektiv ;) Sedan finns det viktväktarpopcorn men dom smakar mest papper. Alla förpackningar har ju en innehållsförteckning så det är bara att räkna :)

Lwlgnd
2013-02-27, 00:31
Vart borde man ligga för att gå ner 0,5-1kg i veckan om man ska räkna hela veckans? Jag tränar ju och då förbränner man ju så jag äter alltid så det blir massa kcal över. Men det är väl bara bra om man kör förbränning när man tränar. Då kan man äta mer och ändå få över i sin budget liksom. :)
Enligt uträkningar jag gjort så ligger jag nu på ett underskott på 800-1000kcal om dagen. Vad jag förstått är ett kg ca 7000kcal. Så om jag följer min budget borde jag kunna gå ner det jag vill i veckan.

edeqvist
2013-02-27, 20:48
Ja det låter bra :) Se bara till att få i dig rätt sorts kcalorier :)

Lwlgnd
2013-02-27, 22:52
Vad räknas som rätt sorters kcal? Äter ju kycklig eller fisk och frysta wokgrönsaker mest med kryddor och så. Sen kvarg bär och yoggi, havregrynsgröt. Räknas dessa som bra kalorier? Haha. Och så tillkommer det ju ibland kcal från mina proteinshakes såklart. Jag äter varken godis eller dricker läsk. Blir jag sugen på något tar jag typ en apelsin eller gör jag en glass på bär och kvarg typ. Proteinkladdkaka funkar också! :)

tjing
2013-02-27, 23:08
Ja.

edeqvist
2013-02-27, 23:12
Kanske enklare att förklara vad som är dåliga kcalorier. Fet mat såsom snabbmat med dålig näring :)

Lwlgnd
2013-02-28, 11:08
Ok fint! Något sånt blir det ändå inte. Kör helt mejerifritt och bärfritt helgen ut så får vi se om det är det som gör magen svullen, man blir ju trött på det. Får bli caseinpulver kvällen istället för kvarg! Kanske lägger till jordnötssmör eller hasselnötssmör :)

edeqvist
2013-02-28, 21:59
Låter smart, så får du se om det är laktosen :)