handdator

Visa fullständig version : funderingar


champion
2004-02-19, 13:32
1. många säger att man kan träna magen flera gånger i veckan.
då undrar jag:

om man tränar magen på måndag & torsdag är det okej??
en polare sa att han tränar magen måndag, onsdag å freda. men det låter som det kan bli överträning på magen. eller???
för jag tränar just nu magen bara 1 gång i veckan.


2. hur många gånger i veckan kan man träna kondition utan att ramla ner i muskel stryka och volym?
tränar just nu bara 1 gång i veckan kondition 20min.
springer högst 20min.



dessa frågor har säkert varit uppe. men hittade inte riktigt det jag sökte efter :(

JJ
2004-02-19, 13:36
Jag tycker det räcker alldeles utmärkt att träna magen 1 gång i veckan. Självklart kan du bli övertränad även i magmuskulaturen.

20 minuter en gång i veckan är långt ifrån gränsen (som beror på många faktorer i.o.f.s.) Skulle tippa att du lätt kan köra 4 såna pass utan problem.

Assazel
2004-02-19, 13:44
Träna magen lika mycket som andra muskelgrupper. Som JJ skrev. Alltså en gång i veckan!

Anledningen till att många förespråkar flera pass i veckan kan vara att de inte får slitningar på lederna som i övriga muskler. Magmuskulaturen är nämligen byggd på det viset att de inte är kopplade till några leder. Och detta gör dem betydligt mer stryktåliga.

King Grub
2004-02-19, 13:50
2. hur många gånger i veckan kan man träna kondition utan att ramla ner i muskel stryka och volym?
tränar just nu bara 1 gång i veckan kondition 20min.
springer högst 20min.

4-5 dagar i veckan, om du ersätter energiförlusten, äter allmänt bra och ser till att få tillräckligt med sömn och vila.