handdator

Visa fullständig version : 5x5 squats


trixen9565
2013-02-25, 20:41
Tjena! Jag har följt sl5x5 programmet i ca 5veckor nu, 3ggr i veckan 5x5 varje pass.
Dock så började jag på 70kg, har sedan jobbat mig uppåt, har även hoppat upp ca 5kg åt gången ist för 2,5kg och är nu på 90kg.

Men 90kg är inte ens näa fail på benböjen, tycker ni att jag då kan hoppa upp på 100kg ist för att vänta och bara köra, och om 100är för lätt kanske 105-110 näst nästa gång? Vill bara få lite tips o råd om ni tror det kan bli en alltför negativ verkan.

Shajjn
2013-02-25, 20:51
Ha tålamod och öka med 2,5 kg åt gången från 90 kg.
Styrketräning är ingen spurt. Regelbunden träning över lång tid är det som ger resultat.

arthax
2013-02-25, 20:59
ha tålamod och öka med 2,5 kg åt gången från 90 kg.
Styrketräning är ingen spurt. Regelbunden träning över lång tid är det som ger resultat.

+1

Tyrwing
2013-02-25, 21:42
+1

+2

ceejay
2013-02-25, 21:46
Kör så tungt du kan, varför slösa tid på lätta vikter.

tillsan
2013-02-25, 21:47
+2

+3

Loke
2013-02-25, 21:50
Tjena! Jag har följt sl5x5 programmet i ca 5veckor nu, 3ggr i veckan 5x5 varje pass.
Dock så började jag på 70kg, har sedan jobbat mig uppåt, har även hoppat upp ca 5kg åt gången ist för 2,5kg och är nu på 90kg.

Men 90kg är inte ens näa fail på benböjen, tycker ni att jag då kan hoppa upp på 100kg ist för att vänta och bara köra, och om 100är för lätt kanske 105-110 näst nästa gång? Vill bara få lite tips o råd om ni tror det kan bli en alltför negativ verkan.

Inte för att jag egentligen är någon träningfascist, men hur djupt går du då? Jag anar att du går rätt grunt (jag såg en anna tråd där du talade om 110 och 120 i mark - det tyder på antingen väldigt dåliga marklyft eller grunda böjar). Att jag kommenterar detta är som sagt inte för att jag egentligen tycker att böjdjup är sjukt viktigt, utan mer för att jag föreslår att du följer programmet men passar på att jobba med djupet om böjarna är väldigt lätta. Att kunna göra djupa böjar är en användbar talang, och böjar runt kroppsvikten är perfekt för att öva på det.

För övrigt är "+1" skapligt onödiga inlägg, ett räcker.

cczero
2013-02-25, 21:53
Om du kört SL5x5, o startade på 70kg och sen höjt med 5kg borde du ligga på (3*5)*5+70=145 kg..Eftersom en lång, men stadig, progression är en av grundstenar i SL5x5 så kan man knappast säga att du kört det..

Hade du följt SL5x5 och faktiskt höjt 2.5kg varje pass så skulle du legat uppe på 107.5 kg i knäböjen idag, om du hade orkat med den ökningen då alltså.

Så lyssna på Shajjn istället. Låt det ta den tid det tar, du kommer snart nog nå dit 5x5 max ändå, och mer därtill.

trixen9565
2013-02-25, 22:01
Inte för att jag egentligen är någon träningfascist, men hur djupt går du då? Jag anar att du går rätt grunt (jag såg en anna tråd där du talade om 110 och 120 i mark - det tyder på antingen väldigt dåliga marklyft eller grunda böjar). Att jag kommenterar detta är som sagt inte för att jag egentligen tycker att böjdjup är sjukt viktigt, utan mer för att jag föreslår att du följer programmet men passar på att jobba med djupet om böjarna är väldigt lätta. Att kunna göra djupa böjar är en användbar talang, och böjar runt kroppsvikten är perfekt för att öva på det.

För övrigt är "+1" skapligt onödiga inlägg, ett räcker.

Det är faktiskt under 90grader när jag böjer, jag kör med ett brett "stance" då slipper man få ryggen rund i botten och då kan jag böja extra djupt.
Jag markar för tillfället 135x5 men jag vet, det är dåligt men det är sjätte marklyftspasset nu på onsdag som kommer upp, kör 1x5 där en gångi veckan.
Tack för din analys! :)

trixen9565
2013-02-25, 22:02
Om du kört SL5x5, o startade på 70kg och sen höjt med 5kg borde du ligga på (3*5)*5+70=145 kg..Eftersom en lång, men stadig, progression är en av grundstenar i SL5x5 så kan man knappast säga att du kört det..

Hade du följt SL5x5 och faktiskt höjt 2.5kg varje pass så skulle du legat uppe på 107.5 kg i knäböjen idag, om du hade orkat med den ökningen då alltså.

Så lyssna på Shajjn istället. Låt det ta den tid det tar, du kommer snart nog nå dit 5x5 max ändå, och mer därtill.

Glömde säga att jag tog en veckas paus i mitten ungefär, fick riktigt ont i revbenen, tror jag fick en spricka eller nåt så det blev problematiskt att ha stången på ryggen när armarna drog i revbenen så mke

trixen9565
2013-02-25, 22:05
Ha tålamod och öka med 2,5 kg åt gången från 90 kg.
Styrketräning är ingen spurt. Regelbunden träning över lång tid är det som ger resultat.

Jo men varför inte komma till vikter som kommer ta ut mer av mig för att få ut mer av övningen, såklart värmer jag och enligt mig så tycker jag att "uppbygnadsfasen" till de riktiga vikterna är bra. Jag är förövrigt fresh as hell i kroppen.
Jag kan tillägga att jag har benböjt två år sedan, tillbaka nu så jag är väl inte helt grön i sammanhanget.

trixen9565
2013-02-25, 22:05
Kör så tungt du kan, varför slösa tid på lätta vikter.

Ellerhur

stromming
2013-02-25, 22:14
Jag är förövrigt fresh as hell i kroppen.
Jag kan tillägga att jag har benböjt två år sedan, tillbaka nu så jag är väl inte helt grön i sammanhanget.

Oavsett om du är #SwagYoloFresh i kroppen tycker jag (och många andra här i tråden) att du ska ha tålamod med vikterna och öka 2.5kg per pass. Det finns många fördelar med det.

Å andra sidan är det inte direkt farligt att öka snabbare, och om du redan beslutat dig för att göra så - varför ens starta en frågetråd?

trixen9565
2013-02-25, 22:24
Oavsett om du är #SwagYoloFresh i kroppen tycker jag (och många andra här i tråden) att du ska ha tålamod med vikterna och öka 2.5kg per pass. Det finns många fördelar med det.

Å andra sidan är det inte direkt farligt att öka snabbare, och om du redan beslutat dig för att göra så - varför ens starta en frågetråd?

Kanske det finns lite horror stories om vad som kan hända, men du har rätt. Antar att jag har lite svårt o bryta oskrivna regler såsom att inte följa ett program till fullo :)

Lillpajken94
2013-02-25, 23:49
+3

+4

Morty
2013-02-26, 08:18
Att hålla progressionen lätt gör att man verkligen slår igenom tidigare platåer som att de aldrig funnits.

ceejay
2013-02-26, 10:09
det håller jag inte med om morty.

Nikodemus
2013-02-26, 10:21
jag tycker detta är riktigt intressant och en av anledningarna till att jag väntat med att testa SL 5x5 (kommer def. göra det någongång iaf).

jag förstår tanken med att lägga sig på en låg nivå, och sakta jobba sig igenom sin tidigare platå (som morty säger). jag kan samtidigt sympatisera med tanken att man vill köra tungt för att få ut mer av träningen.

om tex mitt 1rm max i benböj är 100 kg, ger det mer att gå tillbaka till 60 kg, nöta nöta 2.5 kg per pass och sedan hoppas passera. Eller ska jag använda samma tid till att nöta nöta på tex 90 kg.

de flesta som "recenserar" sl5x5 berättar att de slagit sina gamla platåer, finns det någon som har en motsatt erfarenhet? att man gått ner på låga vikter och sedan aldrig kommit upp i sin gamla topp?

jag har tex. "deloadat" i bänkpressen nu för att jag kände att jag kom ingen vart, känner mig nu snarare svagare och vet inte ens om jag når upp till min "platå" (detta är såklart bara en egen känsla just nu som kan bero på 1000 andra saker).

Ceejay som som föreslår en lite annan approach, "va tyck du?" (sagt på norrländska)

arthax
2013-02-26, 14:02
Du ska förhoppningsvis böja hela livet .. HELA LIVET (nästan :) ) Så jag tycker att om du avlägger 3v nu och har en långsam progression på "lätta" vikter så kan du använda tiden väl och slipa på tekniken. Det kommer du ha gott av när du närmar dig ditt max.

Att slå i taken för fort med ganska bra teknik kan innebära att du inte kan böja på länge. Jag fick själv avstå 6mån pga just sådan skada.

Mitt råd, skynda långsamt! :)

Pjotor
2013-02-26, 14:35
Stå emot frestelsen att öka snabbare än du gör nu.

Kendouy
2013-02-27, 09:03
Ellerhur

Du har ju redan ditt svar verkar det som, så varför starta en tråd om det?

Nikodemus
2013-02-28, 11:30
men hörni skriv nåt kul ;)