handdator

Visa fullständig version : Habanerobiffar med broccoli o kvarg/avocado


shadowfire
2013-02-25, 18:16
Är fullkomligt skogstokig på denna maträtt just nu, men bara för att den är så enkel, så lätt och så jädrans god!

700g nötfärs, lågfett, kladda i skiten i en bunke och varva med Santa Marias habanero Tacokrydda ( utgående i min butik, kolla era!.. jag köpte hela hyllan som var kvar.. :D ). Jag kryddar även med lite svartpeppar och Puszta (krydda) för extra smak samt lite salt. I med ett ägg som bindemedel o gojja till allt ordentligt. Kör man en stund i frysen så blir det ännu hårdare konsistens, men annars är det bara till börja knåda ihop 6st biffar.

Jag bryner på hög värme först på ena sidan så pannan blir riktigt varm (kör teflon så olja osv behövs inte, fettet från färsen räcker), sedan sänker och vänder flera gånger så värmen sprids in mitten på biffarna, sedan höjer och bryner andra sidan på slutet. Tar lite tid o få dem genomstekta, räkna med en kvart iaf, men man kan göra annat medans de steks.

Serveras med broccoli, jag kör fryst sådan och "båddybillderguaccamole" på Icas Lättkvarg + en avocado + en vitlöksklyfta + svartpeppar som mosas ihop till en röra.

Lågkolhydratkost, högprotein, medelfett och bara så sjukt gott.

shadowfire
2013-02-25, 18:22
tacksam om någon mod kan radera denna så flyttar jag in den i matlagningstråden där den skulle ha varit.. av någon anledning kan jag inte längre radera egenpostade inlägg?