handdator

Visa fullständig version : Trötthet av fel träning?


Couchpotato88
2013-02-25, 16:49
Folks!

Senaste tiden har jag känt mig extremt trött på dagarna. Jag kan sova från 7-9 timmar, men är ändå seg när jag vaknar. Har ingen energi för att orka utföra något alls. Min teori är att det beror dels på kosten och dels på träningen. Senaste 4-5 åren har jag varit riktigt lat, spenderat alldeles för mycket tid framför datorn och teven (vilket även förstört min kropp, främst rygg och ben) osv. Nu har jag börjat träna på gym igen (inte första gången) och målet är få någon form av kontinuitet i min träning.

Problemet är att jag tror att jag har gått ut för fort för tidigt. Jag tränar bara basövningar (i följande ordning: knäböj, bänk, mark, militärpress - brukar lägga till andra övningar då och då) för att öka styrkan i hela kroppen. Jag tränar 3 gånger i veckan då jag även tränar fotboll 1-2 gånger i veckan. För varje pass ökar jag med 2,5 kg, vilket har resulterat att jag är uppe på 50 kg inkl. stången i varje övning förutom bänkpressen, där jag är uppe på 60 kg. Jag har alltså kommit upp till den här vikten inom loppet av drygt 2 veckor och ökat med 7 kg/vecka, vilket känns väldigt mycket för fort. Till mars vill gärna ha ett stabilare program, varför jag skulle uppskatta förslag på scheman.

Det andra problemet följt av träningen är kosten. Jag tar inga pulver eller liknande, utan jag räknar med att jag ska få i mig det jag behöver via maten jag äter (det blir några extra ägg och extra mjölk då och då). Däremot känner jag att jag äter sjukt mycket ibland, vilket också det gör mig trött. Tung träning + tung mat blir alltså en RIKTIG energi dödare. Vad göra på den fronten? Vill helst undvika all form av pulver.

Tror att jag har fått med allt. Vad ska jag göra? Dela med era tips och erfarenheter. Ber om ursäkt för längden.

cero
2013-02-25, 17:17
Det andra problemet följt av träningen är kosten. Jag tar inga pulver eller liknande, utan jag räknar med att jag ska få i mig det jag behöver via maten jag äter (det blir några extra ägg och extra mjölk då och då). Däremot känner jag att jag äter sjukt mycket ibland, vilket också det gör mig trött. Tung träning + tung mat blir alltså en RIKTIG energi dödare. Vad göra på den fronten? Vill helst undvika all form av pulver.

Ät fler och mindre måltider? Jag blir väldigt trött av stora måltider.

Sen blir man väldigt trött av att sitta inne och glo på en datorskärm. Starta dagen med en ordentlig frukost och en promenad med musik. Släng in 2 pass konditionsträning per vecka också. Gör dig av med massa onödigt fett om du är överviktig.

Couchpotato88
2013-02-25, 17:54
Cero: Tack för ditt svar!

Ja, jag ska försöka äta fler och mindre måltider. Blir så sjukt hungrig efter träningen att jag äter tills jag hamnar i matkoma.

Det finns säkert en poäng i det du skriver angående sittandet inomhus. Måste nog röra på mig och gå ut de dagar jag inte tränar.