handdator

Visa fullständig version : Hur mycket ärtor och bönor kan man äta


shogunr
2013-02-25, 13:57
Kanske en dum fråga. Men hur mycket ärtor och bönor kan man äta hur hälsosynpunkt. Alltså kan det bli för mycket, med tanke på att bönor innehåller en del gifter (som jag förstått),eller försvinner allt under kokning.

Så hur mycket bönor och ärtor kan man äta per dag och vara hälsosam?

phoenix91
2013-02-25, 14:05
Kanske en dum fråga. Men hur mycket ärtor och bönor kan man äta hur hälsosynpunkt. Alltså kan det bli för mycket, med tanke på att bönor innehåller en del gifter (som jag förstått),eller försvinner allt under kokning.

Så hur mycket bönor och ärtor kan man äta per dag och vara hälsosam?

Handlar lite om vad för bönor, linser osv. det handlar om.

Om vi tar t.ex. sojabönor som har mycket protein och nästan en fullgod proteinprofil, så innehåller de mycket antinutrienter, så som fytinsyra.

Hur mycket man får i sig beror på hur de är processade. Blötläggning och kokning minskar andelen en hel del, fermentering minskar andelen mer (man låter en svamp attacker - slutprodukten blir tempeh).

Så allt handlar om vad för sort och hur de processas.

Den stora "faran" är blocekring av upptag av andra vitaminer och mineraler. De som drabbas värst är ofta t.ex. vegetarianer som äter mycket bönor/linser/ärtor till MÅNGA av måltiderna.

Dessa antinutrienter förekommer även i spannmål mm.

Löpsko
2013-02-25, 14:06
Kan tänka mig på det relativa höga fiberhalten så borde de kunna bli en hel del explosiv gas, hur vida de är hälsofarligt eller inte kan ja inte svara på men finns nog risk att man förgiftar sin omgivning.

shogunr
2013-02-25, 14:11
Handlar lite om vad för bönor, linser osv. det handlar om.

Om vi tar t.ex. sojabönor som har mycket protein och nästan en fullgod proteinprofil, så innehåller de mycket antinutrienter, så som fytinsyra.

Hur mycket man får i sig beror på hur de är processade. Blötläggning och kokning minskar andelen en hel del, fermentering minskar andelen mer (man låter en svamp attacker - slutprodukten blir tempeh).

Så allt handlar om vad för sort och hur de processas.

Den stora "faran" är blocekring av upptag av andra vitaminer och mineraler. De som drabbas värst är ofta t.ex. vegetarianer som äter mycket bönor/linser/ärtor till MÅNGA av måltiderna.

Dessa antinutrienter förekommer även i spannmål mm.

Det jag tänkt äta är främst, gröna ärtor, och kidneybönor. Ibland vita bönor i grytor och gula ärtor till ärtsoppa. Blötlägger och kokar alltid enligt anvisningarna.

Så du menar att det är bättre att äta stora och få mål med bönor än många och färre kompl med maten?

Äter mycket spannmål, havregryn också. Man kan enligt uppgift byta ut 1/3 spannmål mot bönor/ärtor och få en komplett aminosyreprofil.

Om min kost huvudsakligen består av bönor/ärtor och havre blockeras mängder av övriga upptag? Inte att rekommendera?

Kan tänka mig på det relativa höga fiberhalten så borde de kunna bli en hel del explosiv gas, hur vida de är hälsofarligt eller inte kan ja inte svara på men finns nog risk att man förgiftar sin omgivning.

Jo det är ju en risk. Dock inte märkt att det har ökat gaserna, av den mängden jag äter.

phoenix91
2013-02-25, 14:51
Det jag tänkt äta är främst, gröna ärtor, och kidneybönor. Ibland vita bönor i grytor och gula ärtor till ärtsoppa. Blötlägger och kokar alltid enligt anvisningarna.

Så du menar att det är bättre att äta stora och få mål med bönor än många och färre kompl med maten?

Äter mycket spannmål, havregryn också. Man kan enligt uppgift byta ut 1/3 spannmål mot bönor/ärtor och få en komplett aminosyreprofil.

Om min kost huvudsakligen består av bönor/ärtor och havre blockeras mängder av övriga upptag? Inte att rekommendera?



Jo det är ju en risk. Dock inte märkt att det har ökat gaserna, av den mängden jag äter.

Nja, menade inget egentligen om stora/små måltider, bara att de som baserar stor del av sin kost på detta möjligtvis kan få problem. Man kan ju tänka sig att det är bra med måltider utan antinutrienterna för att ta upp andra näringsämnen... Men är nog bara i extremfall man märker något negativt, speciellt då bönor/linser/ärtor innehåller mycket av de nyttiga ämnena (som då dock blockeras till viss del).

Som jag förstått kan näringsämnen från andra saker man äter i samband bli blockerade, men som jag skrev nu så vägs nog ens tor del upp av att mycket av det nyttiga finns i sig i linser/bönor.

Morty
2013-02-25, 15:01
Alltså även om det är antinutrienter i baljväxter så är det mycket näringsrika livsmedel och netto-näringsintag blir alltid positivt. Man både kan och bör äta mkt baljväxter.

1684_
2013-02-25, 15:12
jag skulle säga, det beror på hur din mage är. tänk också på att bönor, ärtor osv kan å e oftast hårdsmält... själv kan jag få rena helvetet av vanligt ordentligt kokta och tuggade kikärtor, och av sojabönor avlider jag (FYFAN!) tendens till rätt höga gas halter med :D jag tror de beror också på hur du äter i övrigt...

shogunr
2013-02-25, 15:24
Alltså även om det är antinutrienter i baljväxter så är det mycket näringsrika livsmedel och netto-näringsintag blir alltid positivt. Man både kan och bör äta mkt baljväxter.

Fast kan man äta lite bönor till varje måltid eller är det att föredra att äta måltider med bara bönor?

Vet man vilka näringsämnen som kan blockeras i så fall? Ingen protein från andra källor som blockeras i alla fall? Bara mineraler och/eller vitaminer?

shogunr
2013-02-25, 15:26
jag skulle säga, det beror på hur din mage är. tänk också på att bönor, ärtor osv kan å e oftast hårdsmält... själv kan jag få rena helvetet av vanligt ordentligt kokta och tuggade kikärtor, och av sojabönor avlider jag (FYFAN!) tendens till rätt höga gas halter med :D jag tror de beror också på hur du äter i övrigt...

Än så länge har jag kompletterat övriga måltider med lite bönor, typ för att kunna äta mindre kött. Vet inte om det kanske är bättre att särskilja pga ev blockering av näringsämnen. Men gaser har jag inte märkt av så mycket hittills.

1684_
2013-02-25, 15:28
gjorde inte jag heller i början, 1-2åren men de klart, jag har ju missbrukat också rätt bra tills magen sta stopp. linser kan jag dock äta :)

lungan
2013-02-25, 16:51
Handlar lite om vad för bönor, linser osv. det handlar om.

Om vi tar t.ex. sojabönor som har mycket protein och nästan en fullgod proteinprofil, så innehåller de mycket antinutrienter, så som fytinsyra.

Hur mycket man får i sig beror på hur de är processade. Blötläggning och kokning minskar andelen en hel del, fermentering minskar andelen mer (man låter en svamp attacker - slutprodukten blir tempeh).

Så allt handlar om vad för sort och hur de processas.

Den stora "faran" är blocekring av upptag av andra vitaminer och mineraler. De som drabbas värst är ofta t.ex. vegetarianer som äter mycket bönor/linser/ärtor till MÅNGA av måltiderna.

Dessa antinutrienter förekommer även i spannmål mm.

Vad jag läst så ska blötläggning och byte av vatten innan och vid kokningen minska trypsininhibitorerna så pass mycket att det inte borde vara något problem.

shogunr
2013-02-25, 17:17
Vad jag läst så ska blötläggning och byte av vatten innan och vid kokningen minska trypsininhibitorerna så pass mycket att det inte borde vara något problem.

Tack det där låter ju väldigt bra om det stämmer. Byter alltid vatten och blötlägger allt som oftast i ett helt annat kärl än jag sen kokar i.

Då kanske det inte är något problem med blockering av näringsämnen, utan det bara är att mumsa på. *popcorn*

Morty
2013-02-26, 08:21
Ät tills magen säger nej är mitt tips. Det sker dessutom en tillvänjning så man kan äta mer och mer innan magen säger stopp igen.

z_bumbi
2013-02-26, 08:53
Fibrer i sig kan ge lägre upptag av vissa näringsämnen så det gäller fortfarande att ha koll på att man får i sig tillräckligt av de näringsämnena. Att äta stora mängder fibrer innebär också andra risker så om du gör en förändring så håll ett öga på ungefär hur mycket du får i dig.
Därmed inte sagt att man inte kan äta bönor, ärtor och linser men ett vanlig fel bland tränande som ska äta "nyttigt" är att de äter alldeles för mycket fibrer.