handdator

Visa fullständig version : Stel mellan skulderblad och öm i och runt en kota i övre bröstrygg


shogunr
2013-02-25, 11:25
I en period av mycket fysiskt arbete och stress på arbetet i Okt så fick jag sämre rörlighet och blev öm mellan skulderbladen. Det kändes typ som att det gjorde ont om jag drog ut armarna bakåt. Speciellt med vikter (tex baksida). Även om jag körde t ex utsida axlar i maskin. Detta har dock gått upp och ner och hoppades att det skulle gå över av sig själv. När jag kör marklyft så känns det inte ett dugg konstigt i ryggen.

Nu har det dock blivit sämre igen och i samband med att det blev lite sämre så blev jag öm i en kota i övre delen av ryggen. Just i en kota jag blev öm och runt den på sidorna.

Det var efter jag körde knäböj, så min första tanke är om trycket från stången kan ha gjort den öm.

Har 3 frågor.

1. Någon som vet vad dom problem jag drabbats av kan bero på? och hur skall jag få det att bli bra?

2. Funderat på om jag skall ta en behandling och i så fall vart. Vet en riktigt bra massör men om det är kotan det är fel på så kanske naprapat eller kiropraktor är bättre. Är det en behandling som behövs för att få det bra?

3. Hur skall jag se på träningen? Just nu tränar jag på i stort sett som vanligt. Kör dock inte knäböj utan kör marklyft i stället. Det känns absolut inget fel på ryggen när jag kör marklyft.

Tack på förhand.

shogunr
2013-02-25, 13:46
Blev lite långt och rörigt så jag skriver om så det blir lättare att fatta.

Det ömmar lite på en kota långt upp i bröstryggen. Det ömmar även runt på sidorna och jag känns stel och det ömmar om jag drar bak armarna.

Det känns som det kan vara ett center för ömmandet mellan två kotor. Känns som jag känner av det om jag böjer fram huvudet kraftigt eftersom det troligen spänner i kotorna ovan ryggen.

Kör jag marklyft med strikt utförande och lugnt och fint så känns det inget obehagligt alls.

Vad tror ni detta är och hur får man ordning på detta?

luukaz8
2013-07-16, 10:52
Jag har exakt samma problem, hittade du någon lösning? Mitt problem uppstod dock inte efter benböj utan efter ett tungt rygg/bål-pass!

andeem
2013-07-17, 10:56
Jag hade detta problem nyligen, orsak oklar. Knådade ryggen ordentligt med Rumble Roller och det släppte.

luukaz8
2013-07-22, 09:25
Okej, har ingen rumbleroller men försökte med liknande metoder, kavel mm, utan några framgångar. På vilket vis använde du den och släppte det med en knak eller stegvis etc? Berätta gärna lite mer :)

andeem
2013-07-22, 22:12
Inga konstigheter egentligen. Rullade först hö-vä några minuter, sedan upp-ner från strax ovanför korsryggen och upp över trapzen.

Med Rumble Roller känner man sig ju rätt mörbultad, och när det släppte var även den tidigare smärtan borta. Den kom tillbaka lite smått efter ett antal timmar, men efter ytterligare en omgång nästa dag var den borta för gott.