handdator

Visa fullständig version : Hur 17 gör ni?


Alcazara
2004-02-19, 13:01
Jag har börjat köra HIIT innomhus på löpband p g a kylan, men vad 17 det är ju krångligt...

När man ligger på max och känner att man inte orkar mera då kan man ju inte trycka på de där pilarna och vänta tills hastigheten minskar...Det kan ju sluta i katastrof, booom in i väggen!!!

Idag gjorde jag så att jag tryckte på stopp, men då stannar ju bandet tvärt och jag tycker då synd om mitt lilla hjärta ;) Jag fortsatte jogga lite på plats tills jag fått upp hastigheten till lagom jogg-takt igen.

Det känns liksom inte riktigt bra...Hur gör ni?

Honn
2004-02-19, 13:03
Jag använder en stepmaskin.

MasterChief
2004-02-19, 13:09
Hmmm... Avancerade gym-löparband brukar gå att programmera i förväg för ett specifikt schema. Fråga personalen, eller be att få låna en manual.
Smidigt när bandet sköter allt automatiskt! För övrigt kör jag HIIT mest på rodden...Vilket dock kan vara ännu bökigare för den ovana...

JJ
2004-02-19, 13:19
Programmera om det går, då regleras hastigheten snabbare än om man gör det manuellt (ivarjefall är det så på våra löpband).

Dipshit
2004-02-19, 13:40
På våra är det en ratt (hi-tec) som man bara vrider ner...går snabbt o bra!

Alcazara
2004-02-19, 16:37
ok, tror inte att det går att programera...ser rätt gammal ut

Annars får jag väl vänta med löpning tills det går att köra utomhus. Step och rodd är det "tråk-varning" på...cykel kanske skulle funka sålänge...men enligt mig så är löpning både roligast och mest effektivt...

Assazel
2004-02-19, 16:40
Originally posted by Alcazara
ok, tror inte att det går att programera...ser rätt gammal ut


Kan du inte ta med dig din bärbara dator och hacka den! passa på att trimma den då också!

allvarligt: varför inte ute ? det är inte så kallt.. på med kläder och ut med di...

Micke_B
2004-02-19, 19:14
Originally posted by Alcazara
Jag har börjat köra HIIT innomhus på löpband p g a kylan, men vad 17 det är ju krångligt...


Kyla å du bor i örebro? har kört HIIT nu i vinter i Luleå, går bra ner till -15 tycker jag, blir d kallare än så i örebro ? :D

Kreout
2004-02-19, 19:23
Originally posted by Alcazara
Jag har börjat köra HIIT innomhus på löpband p g a kylan, men vad 17 det är ju krångligt...


Som Micke_B säger, ut och spring! Går som sagt bra ned till -15, sedan är det inte direkt nyttigt med just HIIT för lungornas del. Varning utfärdas dock för att man kan få problem med knäna av att springa snabbt på halt underlag (jag får iaf vridningar som känns av i 3-4 dagar efteråt).

z_bumbi
2004-02-19, 20:54
Originally posted by Alcazara
ok, tror inte att det går att programera...ser rätt gammal ut

Tror eller vet du? :)

I övrigt rekommenderar jag hopprep i superset med roddmaskin, funkar utmärkt. En minut av varje och sen en minuts vila, kör tills man är slut/klar eller om man vill vara extremintervallig så kör 30 s hopprep, vila 30 s, ro 30 s, vila 30 s och upprepa.

jim
2004-02-20, 00:54
2 alternativ:

1. ut å spring som alla andra :whipped:


2. bygg ett eget löpband

Croatia_BoY_78
2004-02-20, 01:33
Jag ska börja träna HIIT på min tränings cykel som jag köpt , kommer nog att funka perfekt fast pulsmätaren har gått sönder efter nåra dar? wtf :insane:

Kan man köpa en bra pulsmätare nånstans?

AdrenalineRush
2004-02-20, 02:25
Vad gör ni som hinner få mjölksyra i benen efter bara nårra intervaller när ni kör stepp, cykel el löpband? Bör man välja hopprep eller roddmaskin istället då? :MrT:

Alcazara
2004-02-20, 09:21
Ojojoj vilka påhopp man fick:insane: Jag har bara negativa erfarenheter av att köra utomhus vintertid; sträckningar, vurpor och dyl, så det var därför jag frågade på forumet...

Angående programeringen, det ska jag försöka kolla upp! Jag tränar på ett Universitetsgym där det aldrig finns instruktörer, mest amatörer, men jag kanske hittar någon som vet...om inte, får jag väl mixtra lite själv

AndersHermansson
2004-02-20, 09:51
Körde HIIT igår efter träningen för första gången. Det enda jobba var att jag gjorde det 22:00. Jag somnade 03:00. :D

supremo
2004-02-20, 10:05
Originally posted by Alcazara
Ojojoj vilka påhopp man fick:insane: Jag har bara negativa erfarenheter av att köra utomhus vintertid; sträckningar, vurpor och dyl, så det var därför jag frågade på forumet...

Angående programeringen, det ska jag försöka kolla upp! Jag tränar på ett Universitetsgym där det aldrig finns instruktörer, mest amatörer, men jag kanske hittar någon som vet...om inte, får jag väl mixtra lite själv

Jo, jag håller med om att löpbandet på campusgymmet är lite småkrångligt, man måste väl ha något personligt kort för att kunna programmera dem, eller hur var det? Men jag har för mig att det finns något intervallprogram, eller också har jag fått det om bakfoten oxå... Men trappmaskinerna där funkar ju ypperligt bra för HIIT, prova dem!

Annars rekommenderar jag ÖKK's gym :hbang:

Förresten så kan du allt köra HIIT på 400-metersbanan precis utanför ;) Det är inte så kallt nu, och inte så halt där heller ;)

z_bumbi
2004-02-20, 10:41
Originally posted by AdrenalineRush
Vad gör ni som hinner få mjölksyra i benen efter bara nårra intervaller när ni kör stepp, cykel el löpband? Bör man välja hopprep eller roddmaskin istället då? :MrT:

Hopprepet lär inte göra någon större skillnad men har du större mjölksyratålighet i ryggen så funkar väl kanske en roddmaskin bättre, iofs är väl en av meningarna med just intervallträning i den här formen att man ska träna upp sin mjölksyratålighet...

Kör lugnare intervall under längre tidsperiod och öka sen tempo och korta tiden är mitt förslag.

AdrenalineRush
2004-02-20, 11:35
Okej tack för rådet z_bumbi. ;)
Nu när ja tänker efter finns där faktiskt en roddmaskin på gymmet.... :D

Svarten81
2004-02-20, 15:23
Originally posted by Croatia_BoY_78
Jag ska börja träna HIIT på min tränings cykel som jag köpt , kommer nog att funka perfekt fast pulsmätaren har gått sönder efter nåra dar? wtf :insane:

Kan man köpa en bra pulsmätare nånstans?

köp en pulsklocka mycket bra grej som inte kostar allt för mycket pengar:hbang:

Alcazara
2004-02-20, 17:08
Originally posted by supremo


Jo, jag håller med om att löpbandet på campusgymmet är lite småkrångligt, man måste väl ha något personligt kort för att kunna programmera dem, eller hur var det? Men jag har för mig att det finns något intervallprogram, eller också har jag fått det om bakfoten oxå... Men trappmaskinerna där funkar ju ypperligt bra för HIIT, prova dem!

Annars rekommenderar jag ÖKK's gym :hbang:

Förresten så kan du allt köra HIIT på 400-metersbanan precis utanför ;) Det är inte så kallt nu, och inte så halt där heller ;)


Jag hade ambitionen att köra på 400 m banan här om dagen...men fick skratta lite för mig själv...det var ju fullt med snö...