handdator

Visa fullständig version : Protein i räkor


Fru_Flisa
2013-02-24, 18:10
Hello!

Jag undrar över proteininnehållet i frysta skalade räkor.

Det är av märket "Omega" (Axfood AB) och en påse på 400g.

Enligt förpackningen är innehållet/100 g
110 kcal
24 g p
1 g kh
0,7 g f

Det står att de är glaserade med "tunn" ishinna vilket inte ingår i nettovikten.

Otinade väger en liten portion jag tog 150 g.
Efter upptining i micro samt att jag hällt bort vätska/lag så vägde det 32 g.
Enligt tabell är det 5,4g protein i detta. För mej verkar det bara rätt orimligt att en förpackning 400g frysta räkor, ishinna eller ej, enbart innehåller 15,4g protein, eller hur ligger det till de detta, räknar/tänker jag fel?

vicarious
2013-02-24, 21:45
Har du köpt 400g frysta räkor med de där näringsvärdena angivna så bör du rimligtvis ha 24 x 4 = 96g protein i påsen. 150g borde då ge dig ca 36g protein. Jag förstår inte alls hur du tänker.

Reaper123
2013-02-24, 21:50
Har du köpt 400g frysta räkor med de där näringsvärdena angivna så bör du rimligtvis ha 24 x 4 = 96g protein i påsen. 150g borde då ge dig ca 36g protein. Jag förstår inte alls hur du tänker.Instämmer, svårare än så är inte matematiken bakom detta!

Alltid ett helvete när man ska försöka näringsberäkna saker som en gång varit frysta och nu är tinade/tillagade, för tappar ju vätska.

TS, räkna alltså andel av påsen du tar av den frysta vikten som vicarious angav som exempel!

Fru_Flisa
2013-02-24, 22:13
Har du köpt 400g frysta räkor med de där näringsvärdena angivna så bör du rimligtvis ha 24 x 4 = 96g protein i påsen. 150g borde då ge dig ca 36g protein. Jag förstår inte alls hur du tänker.

Jo men nu kom jag på hur jag tänkte! Jag tyckte det var väldans stor skillnad endå jmf med tabellen på tinade räkor, och så gjorde jag en (automatisk felaktig) logisk förklaring till detta genom att blanda ihop "nettovikt" med "näringsvärde" i mitt huvud.

Fru_Flisa
2013-02-24, 22:15
Instämmer, svårare än så är inte matematiken bakom detta!

Alltid ett helvete när man ska försöka näringsberäkna saker som en gång varit frysta och nu är tinade/tillagade, för tappar ju vätska.

TS, räkna alltså andel av påsen du tar av den frysta vikten som vicarious angav som exempel!

Tack du med!