handdator

Visa fullständig version : Några frågor.


94aN
2013-02-24, 16:58
Hej! Har nämligen några frågor som skulle uppskattas och få lite svar på!

1: Låtsas att man kör ett bröst/triceps pass. När du är klar med passet så känner du att du har lite kvar att ge i brösten, då går du till bänkpressen och sätter på lätta vikter och kör många reps för och få ut det allra sista ur brösten. Är detta bra eller dåligt?

2: Vid bulk, hur mycket anses vara bra att gå upp i vikt, kilos per vecka/månad?

3: Jag har tendens att fastna i min träning, känns väldigt segt med kroppen och träningen. Man fastnar på samma vikter och har svårt att öka i vikter samt gå upp i vikt. Har ni någon tips på hur man kan kontra detta?

4: Hur många övningar bör man köra per muskelgrupp om målet är att öka i muskelmassa?

Tacksam för svar.

Ponde
2013-02-24, 17:09
Hej! Har nämligen några frågor som skulle uppskattas och få lite svar på!

1: Låtsas att man kör ett bröst/triceps pass. När du är klar med passet så känner du att du har lite kvar att ge i brösten, då går du till bänkpressen och sätter på lätta vikter och kör många reps för och få ut det allra sista ur brösten. Är detta bra eller dåligt?

2: Vid bulk, hur mycket anses vara bra att gå upp i vikt, kilos per vecka/månad?

3: Jag har tendens att fastna i min träning, känns väldigt segt med kroppen och träningen. Man fastnar på samma vikter och har svårt att öka i vikter samt gå upp i vikt. Har ni någon tips på hur man kan kontra detta?

4: Hur många övningar bör man köra per muskelgrupp om målet är att öka i muskelmassa?

Tacksam för svar.

1. Skulle säga att det är dåligt, du behöver INTE vara död/helt slut i kroppen efter ett styrkepass för att få resultat.

2. Beror på hur mycket fett du vill lägga på dig, men ca +500kcal/dag är väl vanlig bulkdiet. Då går du upp typ 1.5-2kg/månad, vilket är helt passligt.

3. Följ ett program som håller koll på dina vikter i basövningarna, så att du alltid har ett nytt mål nästa pass på vad du skall lyfta för vikter (exempel på såna program är alla 5x5 metoder och wendlers 5/3/1 metod). Det är vanligt att fastna på en platå då man inte har mål att lyfta mera vikter varje pass, vilket är en av de viktigaste principer som finns i styrketräning. Öka belastning, sets eller reps så får du resultat.

4.Generellt sett så är hypertrofi bäst nått i 10-15 repetitioner, men du kan inte endast köra lätta övningar med högreps. Du måste bli starkare för att bygga muskler, aldrig funnits en endaste BB-are i världen som inte varit stark. Därför rekommenderar jag att köra 4-6 reps i tunga basövningar (böj, mark, bänk, militärpress, stångrodd) och fylla på med några isolationsövningar varje pass på ca 8-15 reps för hypertrofi.

LillisJ
2013-02-24, 17:12
Ponde svarade bra på alla frågor tycker jag. Bulkfrågan är dock en smaksak. Jag gillar att sätta mej på 200-300kcal överskott, dvs någonstans mellan 1.2-1.3kg månad.

Mass-Tech
2013-02-24, 17:19
Hej! Har nämligen några frågor som skulle uppskattas och få lite svar på!

1: Låtsas att man kör ett bröst/triceps pass. När du är klar med passet så känner du att du har lite kvar att ge i brösten, då går du till bänkpressen och sätter på lätta vikter och kör många reps för och få ut det allra sista ur brösten. Är detta bra eller dåligt?

2: Vid bulk, hur mycket anses vara bra att gå upp i vikt, kilos per vecka/månad?

3: Jag har tendens att fastna i min träning, känns väldigt segt med kroppen och träningen. Man fastnar på samma vikter och har svårt att öka i vikter samt gå upp i vikt. Har ni någon tips på hur man kan kontra detta?

4: Hur många övningar bör man köra per muskelgrupp om målet är att öka i muskelmassa?

Tacksam för svar.
1.) Om triceps är slut så är det bättre att köra en isolerings övning. Men bäst är det om du känner efter innan du börjar med en ny muskel.

2.)ca 1-2 kg i månaden.

3.) Variera övningar, övnings följd, hur många reps a´set, pröva dropset, superset eller nåt liknande.

4.) Mellan 9-20 st set. Börja med 12 för stora muskler och 9 för små. Efter ett tag kommer du känna om du behöver öka eller minska volymen. Hur många övningar du vill köra är en smaksak. Men runt 3 från "olika vinklar".