handdator

Visa fullständig version : Koffein


zyzzchest
2013-02-24, 14:09
Hallå där, tänkte ställe en fråga om koffein:

Är det onyttigt? Vart går gränsen till att det blir onyttigt?
Jag känner mig ofta trött och brukar då inta 300-400 mg koffein, är kille och väger 85 kg på 180 cm. Bör man sluta helt med koffein och blir då kanske piggare allmänt? Har provat att läsa runt litegranna, och det jag kommit fram till är att alla träningsnarkomaner säger att det inte alls är neagtivt, tvärtom, det kan TOM vara positvit, medans många andra säger att kropen sätts i stressläge och man kan jämnföra det med kokain, vilket jag verklinge inte tror är bra för krooppen?

Vad säger experterna på kolo? :)

King Grub
2013-02-24, 14:14
Koffein är inte väl inte "nyttigt" i sig, men att något inte är nyttigt behöver inte betyda onyttigt heller. Och visst har det även positiva effekter vid intag i samband med träning - ökar t ex träningens antiinflammatoriska effekter. Den dos du nämner ligger inom normala intervall och är både prestationsförbättrande och anses säker.

zyzzchest
2013-02-24, 14:17
Koffein är inte väl inte "nyttigt" i sig, men att något inte är nyttigt behöver inte betyda onyttigt heller. Och visst har det även positiva effekter vid intag i samband med träning - ökar t ex träningens antiinflammatoriska effekter. Den dos du nämner ligger inom normala intervall och är både prestationsförbättrande och anses säker.

tack för svaret, det låter bra! Jag har läst att det är negativt för muskelupbyggnaden, stämmer det?

T.ex "Koffein frigör en hel del kortisol och bla är vätskedrivande, vilket sett ur dessa aspekter inte gynnar muskeltillväxt precis."

Detta är taget från ett helt vanligt forum, men läst liknande inlägg, är detta sant eller pratar vi bara om någon enstaka % ?

King Grub
2013-02-24, 14:27
Koffein i samband med styrketräning ökar kortisolnivåerna något extra, men ökar samtidigt testosteronnivåerna också, och det är inte några avgörande effekter i något av fallen. Koffein kommer inte att vara varken ett hinder eller ett speciellt hjälpmedel för muskeluppbyggnaden i sig. Och kan du träna lite hårdare med koffein så är det mer plus än vad ev kortisolpåverkan är minus.

Koffein är inte vätskedrivande i samband med träning.

Sniggel
2013-02-24, 14:42
Sen kan det vara värt att nämna att kortisolutsöndring i samband med träning verkar vara korrelerat med muskelutveckling.
Dock kan man diskutera huruvida kortisolutsöndringen är en markör för någon som tränat hårt eller om det har någon faktiskt påverkan på resultaten.
Bara så man inte tror det ena eller det andra om akuta förändringar i kortisolnivåer.

zyzzchest
2013-02-24, 14:44
Sen kan det vara värt att nämna att kortisolutsöndring i samband med träning verkar vara korrelerat med muskelutveckling.
Dock kan man diskutera huruvida kortisolutsöndringen är en markör för någon som tränat hårt eller om det har någon faktiskt påverkan på resultaten.
Bara så man inte tror det ena eller det andra om akuta förändringar i kortisolnivåer.

förstod inte riktigt ditt inlägg, var inte så bra på NO:n, men kan man säga att koffein skadar mer än de hjälper och att man borde sluta träna med de? Eller äre bara att köra på?

King Grub
2013-02-24, 14:52
kan man säga att koffein skadar mer än de hjälper

Som jag sade, nej. Om någon annan skriver något annat någonstans, har dom fel.

zyzzchest
2013-02-24, 14:58
Som jag sade, nej. Om någon annan skriver något annat någonstans, har dom fel.

Tack grubb, dig kan man alltid lite på!

Sniggel
2013-02-24, 18:06
Det var det jag syftade på också och ville poängtera genom att belysa att extra kortisolutsöndring nödvändigtvis inte är något dåligt.
Dvs att man inte kan säga att koffein stjälper mer än det hjälper.