handdator

Visa fullständig version : Överdrivna svettningar av Gainer Pro?


magnumdx
2013-02-23, 20:56
Jag har i över två månader svettats mycket mer än vanligt, lite mer under armarna men vad som blivit ett vardagsproblem är fotsulorna. Strumpor blir blöta efter nån timme och med skor på blir det ännu värre.
Jag har tränat regelbundet i över två år men har väl senaste halvåret kanske lite oftare och mer disciplinerat, men inte mer än tre ggr i veckan så det är inga mängder så...

Kan träningen göra att svettproduktionen ökar i vardagen eller att den rubbas helt?
Det intressanta är att jag bad vårdcentralen titta på det och han trodde bestämt det var mitt kosttillskott Gainer Pro som hade rubbat hormoner och annat och kan orsaka såna här konstiga symptom. Har någon av er någonsin vart med om detta eller hört talas om liknande? Ett riktigt jobbigt vardagsproblem :-\

mattilainen
2013-02-23, 21:08
Kan ju inte tro att det rubbar hormoner. Ofta är detta bara okunskap hos personer med fördomar. Jag svettas mer när jag tränar mycket samt äter mycket. Kan det vara så att när man får i sig mycket socker så ökar kroppstemperaturen en aning och man svettas? Jag känner av detta när jag tränat hårt och sedan äter mycket därpå.

Pepz
2013-02-23, 21:48
det är inte gainer pro i alla fall.

fråga puckot på vårdcentralen hur majs och mjölk kan rubba hormonproduktionen

Latissimus Dorsi
2013-02-23, 22:10
Att det kan finnas såna inkompetenta personer i vården. Jag tippar på högre TEF pga att du äter mer protein, och det bildas mera spillvärme = mer svett. Ser sambandet mellan att du börjat träna mer disciplin = högre proteinintag och allmänt matintag.

magnumdx
2013-02-24, 10:30
Ja, det låter ju konstigt det han säger. Han menade på att jag kanske får ett överskott av protein och det visar sig i svettningar. Att jag inte gör av med överskottet. Har svårt att tro det då jag har ett aktivt jobb som hantverkare så det känns som 3 st Gainer Pro i veckan inte borde bli något överskott som kroppen inte gör sig av med.
Och Gainer Pro har jag ju ätit i samband med träningen i 2 år så att det skulle komma nu helt plötsligt...det är klart, det är väl individuellt hur kroppen reagerar men...

Men det kan nog vara som ni säger, mer spillvärme. Undra hur eller OM jag kan bli av med det på nåt sätt bara. :P Vore inte fel att slippa känna att jag vill byta strumpor varannan timme. :)
Kanske minska på proteinet? Minska träningen? Öka träning i förhållande till protein?

Donkens
2013-02-25, 19:25
Energi man bara omvandlas och det blir då värme, kroppen svettas inte för att det är kul utan för att kroppen ska kylas ned. Har hört folk som jobbar inom vården avråda människor att inte äta ägg till helt friska personer, för att kolestrolet är farligt för hjärtat.

LillisJ
2013-02-25, 21:00
Stress?

magnumdx
2013-02-28, 16:24
Energi man bara omvandlas och det blir då värme, kroppen svettas inte för att det är kul utan för att kroppen ska kylas ned. Har hört folk som jobbar inom vården avråda människor att inte äta ägg till helt friska personer, för att kolestrolet är farligt för hjärtat.
Jo, det förstår jag, det konstiga i mitt fall är att jag kan svettas på fotsulorna när jag sitter o slappar i soffan o inte har rört en fena på flera timmar. :)

LillisJ: Tror inte det, har haft problem med stress för många år sen men då kände jag inte av det såhär, och just nu känner jag mig inte stressad så tror inte det. :)