handdator

Visa fullständig version : Falafel på okokta kikärtor, farligt?


psirus
2013-02-23, 20:18
Jag har under en tid försökt få till bra falafel men har aldrig riktigt lyckats.

Nu har jag läst på lite och många menar att man måste använda okokta kikärtor för att de ska bli riktigt bra.

Även har jag förstått att det är viktigt att koka dem för att bli av med lektiner å andra farliga ämnen.

Min fråga blir därmed om värmen vid stekning räcker för att få bort de negativa egenskaperna eller om man måste koka dem innan.

Tanken är att jag ska blötlägga dem ca 12h och sen steka dem utan att koka.

Bra idé? Eller hur bör jag göra dem?

AEB
2013-07-23, 19:21
*gah!*Jag undrar samma!

Wzup2u
2013-07-23, 19:46
grodda kikärterna blir sjukt bra resultat och skonsamt för magen...

simmejävel
2013-07-23, 20:08
Har aldrig hört att okokta kikärtor skulle vara någon fara. Hittar ingenting på internet heller som styrker någon särskild fara kring just okokta kikärtor.

Köper du falafel ute är kikärtorna även där endast blötlagda, men okokta, när smeten tillreds.

Niorna
2013-07-23, 20:15
Tanken är att jag ska blötlägga dem ca 12h och sen steka dem utan att koka.


Det här är inget svar på din fråga, men ett matlagningstips. Blötlägg kikärtorna längre än 12 timmar. T.ex. två eller tre dygn, men byt vatten var 12:e timme. Då blir det bättre falafel.

Wzup2u
2013-07-23, 20:20
ja du kan steka dem...
koka är ett sätt alltså koka....,steka ett sätt, ugnsrosta ett sätt,fritera ett sätt.

diezel
2013-07-24, 09:28
Falla fel på okokta kikärtor, farligt? hahha... Sorry för oseriöst svar men jag måsta bara..

AEB
2013-07-24, 14:17
Det här är inget svar på din fråga, men ett matlagningstips. Blötlägg kikärtorna längre än 12 timmar. T.ex. två eller tre dygn, men byt vatten var 12:e timme. Då blir det bättre falafel.
Tack för svaret! så 2 dygan byta vatten efter 1 dygn?

Niorna
2013-07-24, 14:38
Tack för svaret! så 2 dygan byta vatten efter 1 dygn?

En kille från Afghanistan som arbetade i en falafelvagn i Malmö lärde mig att de skulle blötläggas i minst två dygn, helst längre, men det beror på ärtornas ålder. Byt vatten minst en gång per dygn, men av erfarenhet har jag lärt mig att det kan behövas byte av vatten oftare än så. Jag brukade byta vatten två gånger på dygn.

Aping
2013-07-26, 07:07
Någon av er som har ett bra recept där okokta ingår?

Wzup2u
2013-07-26, 07:27
Någon av er som har ett bra recept där okokta ingår?

hur tänker du? att du ska koka och göra något med dom eller borra hål i okokta och trä ett halsband? :Virro

annars är dessa knaongoda

Hasselnötsbiffar 4-6 pers.

6 dl kokt jasminris

3 dl malda hasselnötter

2 dl okokta kikärtor (som du kokar)

1 msk buljongpulver

3 tsk salt

1 tsk dragon

1 knippe persilja eller körvel

2 msk olivolja

Niorna
2013-07-26, 08:52
hur tänker du? att du ska koka och göra något med dom eller borra hål i okokta och trä ett halsband? :Virro


Till falafel använder man blötlagda, men okokta ärtor.