handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på övningar tack!


svampbobfyrkantt
2013-02-23, 09:57
Jag har tänkt följa (mer eller mindre) ett träningsprogram från Bodybuilding.com av Roger Lockridge. Jag har inte tillgång till annat än bänk, skivstång och hantlar så jag ska byta ut en del övningar mot andra. Jag ber om ursäkt att jag skriver på engelska.

Dom första 3 månaderna så ser programmet ut på följande vis:

Day 2 + Day 5 (Lower Body)
(Alla övningar X 3 set)

Squats 8-10 reps
Leg Press 8-10 reps
Stiff Leg Deadlift 8-10 reps
Lying Leg Curl 8-10 reps
Seated Calf Raise 10-15 reps
Crunches 15-20 reps
Hanging Leg Raise 15-20 reps

Istället för ovanstående övningar så tänkte jag byta ut 5 st och istället köra:

Front Squats 8-10 reps
Split Squat With Dumbbells
Stiff Leg Deadlift 8-10 reps
Romanian Deadlift
Standing Dumbbell Calf Raise
Crunches 15-20 reps
Cross-Body Crunches

Hur många reps ska jag köra på dom nya övningarna? Är dom nya övningarna bra eller dåliga substitut? Tacksam för svar!

alden
2013-02-23, 10:23
Väldigt många övningar. Jag skulla hellre hålla ner antalet övningar och öka setantalet.
T.ex. ser jag ingen anledning till att köra både rumänsk och rak mark. Kör en av dom eller vanliga mark istället. Knäböj kan du köra 5 set istället för att köra split squats.

Sen är crunches inte en så bra övning, den kan vara rätt dålig för ryggen. Kör nåt annat istället. Är det bålstabilitet så räcker tunga böj och mark tycker jag. Kör mycket stående övningar med mycket tyngd så kommer magen att bli stark. Sexpack har mer att göra medfettprocent. Jag har riktigt fina magmuskler och kör aldrig mage separat.
Vill du verkligen köra mage så hitta nån övning med mindre skaderisk, vilken kan n annan svara på bättre än jag.

Sen skulle jag slänga in benpress eller utfall för att ta ut det sista med det gör du som du vill

Så istället:
Böj x5
Mark (raka, rumänska eller vanlig) x3
Magövning x3
Benpress/Utfall x5

svampbobfyrkantt
2013-03-03, 19:38
Okej, det skulle vara kul med ytterligare synpunkter. :)