handdator

Visa fullständig version : Benpressmaskin


Määng
2013-02-23, 09:22
http://img.tapatalk.com/d/13/02/23/qanyby5a.jpg

Ungefär en sån där benpress finns där jag tränar fast man ligger mer plant i den än den som är på bilden. Plattan är plan i övre delen men nedre delen lutar lite snett mot dig.
När jag tränar i den så känns rörelsen mer som en hacksquat än en benpress. Tänkte höra vad ni som är mer anatomikunniga tycker om konstruktionen.
Jag brukar placera fötterna rätt så långt ner och inte köra full rom utan vända när hälarna börjar lyfta från plattan.

tlk
2013-02-23, 10:13
Jag brukar placera fötterna rätt så långt ner och inte köra full rom utan vända när hälarna börjar lyfta från plattan.

Öka din rörlighet så kan du säkert köra djupare.

Määng
2013-02-23, 10:27
Öka din rörlighet så kan du säkert köra djupare.

Jag är rätt så rörlig. Kommer ner med röven mot hälsenorna i en fulldjup böj utan problem. Tror det är maskinens utformning som gör de svårt. Om jag sitter i den så kan jag hålla hälarna mot hela vägen men det går ju inte att pressa medan man sitter för de är ju ett hål där huvudet ska ligga som ryggen trycks mot om man sitter.

pezrulezhaakon
2013-02-23, 15:54
Määng

Är annars maskinen på bilden precis exakt i detalj som den du testat, frånsett fotplattan?

pezrulezhaakon
2013-02-23, 23:57
Määng

Det är en liggande hacksquat, och är inte bättre ur skaderisksynpunkt än de vanliga varianterna. Anledningen är att det är en låst (linjär) bana, samt orörlig fotplatta och "släde".

Määng
2013-02-24, 00:12
Määng

Det är en liggande hacksquat, och är inte bättre ur skaderisksynpunkt än de vanliga varianterna. Anledningen är att det är en låst (linjär) bana, samt orörlig fotplatta och "släde".

Finns inte så mycket till alternativ där jag tränar. Hur bör fötterna vara placerade för att få bäst träning för framsida lår?

Arne Persson
2013-02-24, 00:14
Jag har följande fina benpress mitt sortiment från tyska LK. Där kan man ställa in en individuell vinkel på såväl fotplatta som ryggdyna.

Arne Persson
2013-02-24, 00:17
Även så här...:) bilderna är från IronWorks i Sundsvall.

pezrulezhaakon
2013-02-24, 00:31
Määng

Mest träning för framsida blir att ha lägre fotplacering, Men det ökar också riskerna för knäleden markant. Lite moment 22....

pezrulezhaakon
2013-02-24, 00:35
Arne Persson

Den ser intressant ut. Har inte testat en sån än, bara nån liknande modell. Bra att den har lutande slädbana.

Määng
2013-02-24, 00:57
Määng

Mest träning för framsida blir att ha lägre fotplacering, Men det ökar också riskerna för knäleden markant. Lite moment 22....

Okej, får väl ha hög fotplacering då så får de bli vad de blir. :(

Arne Persson
2013-02-24, 06:08
Arne Persson

Den ser intressant ut. Har inte testat en sån än, bara nån liknande modell. Bra att den har lutande slädbana.

Det är en riktigt fin pjäs av germansk superkvalitet!:)

Anders The Peak
2013-02-24, 08:12
Även så här...:) bilderna är från IronWorks i Sundsvall.

Det verkar vara vikter för damavdelningen på grejen:)

Arne Persson
2013-02-24, 10:02
Det verkar vara vikter för damavdelningen på grejen:)

Man kan beställa upptill +400 kg... Dom har endast standard 230 kg på den.:)

snelhest
2013-02-24, 11:04
Men en sån kostar miljoner arne

Arne Persson
2013-02-24, 11:24
Men en sån kostar miljoner arne

Nej, verkligen inte. Den är inte helt billig men väl prisvärd. Har inte träffat på någon bättre.

Sheogorath
2013-02-24, 11:58
Määng

Mest träning för framsida blir att ha lägre fotplacering, Men det ökar också riskerna för knäleden markant. Lite moment 22....

Knäna har utmärkta skydd mot skjuvkrafter genom korsbanden och mår bäst av en tyngdpunkt som ligger ungefär mitt i foten. Det får man genom en relativt låg fotplacering i exempelvis benpress eller hacksquat. Det potentiellt dåliga med hacksquaten är att höftvinkeln begränsar rörelselängden ordentligt vid en sådan låg fotplacering varför användaren blir frestad att flytta fram fötterna. Något av det värsta för knälederna är detta:

http://www.unstoppablefatloss.com/images/hacksquat.jpg

Hade fötter farit åt helvete om underlaget var is? Är svaret "Ja" är fotplacering fel, är svaret "Nej" så är fotplaceringen rätt. Det går t.ex. utmärkt att göra en knäböj med fristång på halt underlag genom att ha tyngden mitt i foten. Det är säkert för knäna. Ingen motkraft i horisontell riktning som måste plockas upp i lederna.

Määng
2013-02-24, 13:39
Knäna har utmärkta skydd mot skjuvkrafter genom korsbanden och mår bäst av en tyngdpunkt som ligger ungefär mitt i foten. Det får man genom en relativt låg fotplacering i exempelvis benpress eller hacksquat. Det potentiellt dåliga med hacksquaten är att höftvinkeln begränsar rörelselängden ordentligt vid en sådan låg fotplacering varför användaren blir frestad att flytta fram fötterna. Något av det värsta för knälederna är detta:

http://www.unstoppablefatloss.com/images/hacksquat.jpg

Hade fötter farit åt helvete om underlaget var is? Är svaret "Ja" är fotplacering fel, är svaret "Nej" så är fotplaceringen rätt. Det går t.ex. utmärkt att göra en knäböj med fristång på halt underlag genom att ha tyngden mitt i foten. Det är säkert för knäna. Ingen motkraft i horisontell riktning som måste plockas upp i lederna.

Så om jag fattar rätt så anser du att jag kan ha fötterna på den lägre plattan och köra med begränsad rörelselängd?

Sheogorath
2013-02-24, 14:23
Så om jag fattar rätt så anser du att jag kan ha fötterna på den lägre plattan och köra med begränsad rörelselängd?

Om du nödvändigtvis måste köra i den maskinen, så ja.

pezrulezhaakon
2013-02-24, 15:11
Sheogorath, skjuvkrafterna finns där även vid en "korrekt" fotplacering ändå. Helt onödigt påfrestande i de kassa maskinerna.