handdator

Visa fullständig version : Kortison och träning


mycketbrännvin
2013-02-22, 20:46
Hej jag lider av kronisk inflammation bicepssenan sen två år tillbaka och fick kortison igår. Läkarn sade att jag inte skulle träna på 10 dagar så tränar ej överkropp på 2 veckor nu och tänkte sen köra lätt träning för axlar/bröst i 2 veckor tro rni det räcker? Hur funkar kortison, måste man vara helt stilla eller kan man t.ex fysisk tarbete?

Tolkia
2013-02-22, 23:32
Om du har varit dålig i två år tror jag inte att det räcker med två veckor plus två veckors rehab för att komma tillbaka. Kortison bromsar en inflammation, men det återbildar ju inte vävnad, det måste få ta sin tid.

mycketbrännvin
2013-02-23, 14:38
Jasså jag som trodde kortison var nåt mirakelmedel för inflammationer=(

Tolkia
2013-02-23, 19:13
Driver du nu, eller?

Om inte, och för andra som ev läser tråden med samma frågeställning, skulle jag säga att kortison kan vara det som vänder skutan åt rätt håll, så att man kan ta tag i rehab och på sikt få saker att fungera, istället för att det bara skall bli sämre och sämre, men det är inte mer än så. Du måste fortfarande återbilda skadad vävnad och bygga upp ny styrka och hållfasthet, och det händer ju inte bara sådär. En tumregel är att man kan räkna med lika lång tid för att komma tillbaka som man har varit borta. Egentligen LÄNGRE tid, men jag tror att förhållandena förskjuts i ytterkanterna på skalan (väldigt kort och väldigt länge). När det handlar om en överbelastningsskada måste man ju i regel korrigera det som gjorde att man fick skadan överhuvudtaget, om det nu var träningsmetoden, ens eget träningsbeteende, dålig utrustning eller något annat.

mycketbrännvin
2013-02-23, 19:17
Driver du nu, eller?

Om inte, och för andra som ev läser tråden med samma frågeställning, skulle jag säga att kortison kan vara det som vänder skutan åt rätt håll, så att man kan ta tag i rehab och på sikt få saker att fungera, istället för att det bara skall bli sämre och sämre, men det är inte mer än så. Du måste fortfarande återbilda skadad vävnad och bygga upp ny styrka och hållfasthet, och det händer ju inte bara sådär. En tumregel är att man kan räkna med lika lång tid för att komma tillbaka som man har varit borta. Egentligen LÄNGRE tid, men jag tror att förhållandena förskjuts i ytterkanterna på skalan (väldigt kort och väldigt länge). När det handlar om en överbelastningsskada måste man ju i regel korrigera det som gjorde att man fick skadan överhuvudtaget, om det nu var träningsmetoden, ens eget träningsbeteende, dålig utrustning eller något annat.



Nej, jag har läst och hört om många som blivit av med sina problem snabbt efter en kortisonspruta, många har dock inte tränat. jag har ingen aning därför undrar jag

Tolkia
2013-02-23, 20:01
Kortison ÄR bra. Men det kan ju inte bota kroniska problem på ett litet kick. Nyckeln till det du har hört är nog i det du skriver: "många har dock inte tränat". Belastar man axeln mindre är det givetvis så att det behövs mindre för att man skall känna att den fungerar. För att den som tränat sig till en överbelastningsskada skall kunna träna på samma nivå som tidigare krävs mycket längre och ordentligare rehab. Jag tycker att du skall kontakta en sjukgymnast för att få träningsråd, om du inte redan har en sådan kontakt.