handdator

Visa fullständig version : Hur bra är chins på att väga upp för bänkpress?


exevision
2013-02-22, 15:30
Säg att man bänkpressar två gånger i veckan. Räcker det med att göra chins två gånger och stångrodd en gång i veckan? Eller bör man köra chins respektive stångrodd vartannat pass?

Kings
2013-02-22, 16:00
Tycker det beror på hur man utför chinsen. Ett äkta fullt ROM gör att du får med rhomboideus och nedre traps också, då kanske du inte ens behöver rodden.

Annars tycker jag det räcker.


(förutsätter att vi snackar rejäl träning och inte 1 set per övning)

exevision
2013-02-22, 16:26
Ja, vi snackar rejäl träning, fullt ROM och med stopp i bottenläget.
Glömde nämna att det är totalt 3 pass i veckan med huvudövningar böj och bänk måndag och fredag, marklyft på onsdag. Tänkte köra chins måndag och fredag, stångrodd på onsdag. Alternativt då vartannat pass chins och vartannat stångrodd.

Kings
2013-02-22, 16:40
Ja, vi snackar rejäl träning, fullt ROM och med stopp i bottenläget.
Glömde nämna att det är totalt 3 pass i veckan med huvudövningar böj och bänk måndag och fredag, marklyft på onsdag. Tänkte köra chins måndag och fredag, stångrodd på onsdag. Alternativt då vartannat pass chins och vartannat stångrodd.

Jag skulle kört enligt ditt första alternativ.

För att ytterligare understryka vikten av fullt ROM:
Botten: Raka armar räcker inte, utan se till att du nästan shruggar för att släppa sista biten i latsen.
Toppen: Hakan REJÄLT över stången och skulderbladen ihopdragna

Juniper
2013-02-22, 18:55
Det kan säkert vara genetiskt till viss del men jag upplever det som att bröstet drar ifrån ryggen om de får lika mycket omtanke. Därför kör jag för närvarande chins varannan dag och stångrodd varannan eller var tredje dag beroende av dagsformen.

Per vecka kör jag ungefär 100 reps bröst, 120 reps stångrodd och 120 reps chins.

exevision
2013-02-22, 19:17
Det kan säkert vara genetiskt till viss del men jag upplever det som att bröstet drar ifrån ryggen om de får lika mycket omtanke. Därför kör jag för närvarande chins varannan dag och stångrodd varannan eller var tredje dag beroende av dagsformen.

Per vecka kör jag ungefär 100 reps bröst, 120 reps stångrodd och 120 reps chins.

Kan ju vara så att den del känner det lättare att verkligen ta i när de bänkar och svårare att ge max i rodd och dylikt. Lite pannben kanske. Men iom att jag har minst en typ av rygg övning 3 pass i veckan och endast bröst 2 pass, så borde det fungera utmärkt. Mark tar ju även det en del på skuldran.
Men varför jag frågar om just chins, så tycker jag att den övningen är rätt så bra för att få en stabilare skuldra. Iaf i mitt tycke. Så därför vill jag använda den mer än rodd. Om det nu är en bra idé?

Loke
2013-02-22, 19:39
Tycker det beror på hur man utför chinsen. Ett äkta fullt ROM gör att du får med rhomboideus och nedre traps också, då kanske du inte ens behöver rodden.

Håller inte med. Jag brukade tänka så förr, men är nu rätt säker på att chins inte kan ersätta roddar, oavsett utförande. Hantelrodd är nog bäst och är dessutom en mindre "tung" övning än stångrodd, man pallar att köra riktigt mycket av den även om man tränar tex mark och böj mycket hårt.

Iron claw
2013-02-22, 21:18
håller inte med. Jag brukade tänka så förr, men är nu rätt säker på att chins inte kan ersätta roddar, oavsett utförande. Hantelrodd är nog bäst och är dessutom en mindre "tung" övning än stångrodd, man pallar att köra riktigt mycket av den även om man tränar tex mark och böj mycket hårt.

+1

exevision
2013-02-23, 16:44
Känner det som att jag vill ha fler synpunkter om detta.

vasby
2013-02-23, 16:54
Jag kör tunga chins (kroppsvikt + 3or och 5or på typ 30-40 kg extra) dag 1, hantelrodd/sälrodd dag 3 och lätta chins (kv Max chins, med fat gripz å dyl) och är starkare i chins än bänk (kv=90+35=125x5) jmf med 5x110 i bänken. I sälrodden är jag jämnstark som i bänken. Ingen aning om det är bra/dåligt men jag är nog en av få här som inte pressar så mycket men det beror på att jag 1) är kass på det, 2) tycker det är tråkigt och 3) är axelskadad. Om du tänker muskelmässigt/utseende så är nog ryggen det enda man ser att jag tränar fast om det beror på ovanstående eller allt marklyftande vet jag inte. Stångrodd kör jag aldrig. Aldrig sett en människa i verkliga livet som haft någorlunda vettig utförande och dessvärre är jag som de flesta och vill ha så mycket vikt som möjligt så ja försöker behålla disciplinen genom hålla mig borta från sånt som går att fuska på.

Rikard Jansson
2013-02-23, 17:00
Jag tycker att chins + kabelrodd är mer än gott nog. Stångrodd och hantelrodd är äckliga övningar som jag undviker. (personlig åsikt)

Philley
2013-02-23, 17:01
Det var väl uppe på brädan för inte allt för länge sen att för varje horisontell pressövning ska man ha en horisontell dragövning och för varje vertikal pressövning ska man ha en vertikal dragövning.

vasby
2013-02-23, 17:07
Har för mig att Wendler skrev att för varje press, ska det ske två drag. Nu vet jag inte om han har sagt/skrivit det men det är något jag försöker tänka på i träningen i alla fall.

tlk
2013-02-23, 17:11
Jag skulle kört enligt ditt första alternativ.

För att ytterligare understryka vikten av fullt ROM:
Botten: Raka armar räcker inte, utan se till att du nästan shruggar för att släppa sista biten i latsen.
Toppen: Hakan REJÄLT över stången och skulderbladen ihopdragna

Man brukar väl ändå förenkla det där och säga att sternum ska röra vid stången för att det ska vara full ROM?

z_bumbi
2013-02-23, 18:36
Har för mig att Wendler skrev att för varje press, ska det ske två drag. Nu vet jag inte om han har sagt/skrivit det men det är något jag försöker tänka på i träningen i alla fall.

Man behöver inte vara anal och räkna exakt antal set men det är sällan någon nackdel att köra mer rodd än pressövningar. Rodden har man dessutom igen i fler övningar än bara bänk/pressövningar.

vasby
2013-02-23, 19:19
Man behöver inte vara anal och räkna exakt antal set men det är sällan någon nackdel att köra mer rodd än pressövningar. Rodden har man dessutom igen i fler övningar än bara bänk/pressövningar.

Mjo, jag är inte så strukturerad av mig om man säger så men ex så blir det aldrig 4 presspass på en vecka även om det kan bli 4 böjpass men ha någon tanke bak i huvudet att faktiskt lägga krut på chins och rodd och inte bara några set latsdrag då och då i veckan efter 3-4 överkroppspass i veckan. Tror t ex att jag haft mycket mer nytta i böj/mark av att få lite starkare rygg och när axeln läkt ihop, att man har en bra grund att bygga upp lite presstyrka på. Fast jag ska nog hålla tyst, estetisk är jag inte och lär aldrig bli men för styrkeutvecklingen tror jag i alla fall att det är bra att köra mycket chins och rodd särskilt som de flesta journaler jag läser oftast har typ 4:1 press/drag ratio och ungefär samma fördelning på över och underkropp.