handdator

Visa fullständig version : Minska nivån av cortisol


DuzzBuzz
2013-02-22, 14:23
Finns det andra sätt att minska cortisolnivåerna i kroppen förutom att minska stress och sova mer?

King Grub
2013-02-22, 14:25
Varför vill du minska kortisolnivåerna? Har du diagnosticerade kliniskt förhöjda nivåer?

Träningsframkallad akut kortisolfrisättning är inte negativt. Har du kroniskt förhöjda nivåer pga dåliga vanor är det där du skall starta - bryta vanorna, inte fortsätta med dom och försöka medicinera eller på annat sätt motverka vanorna.

DuzzBuzz
2013-02-22, 15:27
Varför vill du minska kortisolnivåerna? Har du diagnosticerade kliniskt förhöjda nivåer?

Träningsframkallad akut kortisolfrisättning är inte negativt. Har du kroniskt förhöjda nivåer pga dåliga vanor är det där du skall starta - bryta vanorna, inte fortsätta med dom och försöka medicinera eller på annat sätt motverka vanorna.

Får bort den sista bilringen på magen.
//D

King Grub
2013-02-22, 15:31
Det gör du diet / motion, inte genom att manipulera stresshormoner som antagligen redan ligger på normala nivåer.

tjing
2013-02-22, 16:12
Låga kortisolnivåer suger för allmänt välbefinnande och prestation på gymmet.

I övrigt, omega-3.

DuzzBuzz
2013-02-22, 17:15
Ok. Tillbaks till ritbordet...

Annars är jag redan på G med:
Omega-3 Check
Styrketräning Check
Bra kost Check
Tålamod FAIL

:)

Tack för råden!

AronP
2013-02-22, 19:59
Jag har läst lite resonemang om att eftersom kortisol är ett nedbrytande hormon så kan det vara positivt att ha det i perioder under diet för att bryta ned fettet. Skulle fettförbränningen drastiskt minska om man på något magiskt vis eliminerade allt kortisol i kroppen?

King Grub
2013-02-22, 20:02
Det skulle den säkert eftersom du skulle dö rätt snart.

AronP
2013-02-22, 20:08
Det skulle den säkert eftersom du skulle dö rätt snart.
Ibland är du för ordagrann ;) Okej, säg en rejäl sänkning då och lite flexibelt tänk.

hurril
2013-02-22, 20:09
Det skulle den säkert eftersom du skulle dö rätt snart.

Haha ibland regerar du verkligen :)

King Grub
2013-02-22, 20:16
Ibland är du för ordagrann ;) Okej, säg en rejäl sänkning då och lite flexibelt tänk.

Googla Addisons sjukdom för att se effekterna av en rejäl kronisk sänkning.

tjing
2013-02-23, 17:04
Alltså, låga kortisolnivåer är något som många deprimerade/utbrända människor uppvisar. Det är inget att eftersträva.

Medelhöga nivåer är bäst. Väldigt höga nivåer akut är ju helt normalt och ändamålsenligt. Vanligtvis har man högst kortisolnivåer på morgonen mellan kring 07.00-11.00 och lägst på kvällen och så ska det vara vid normala förhållanden.

Akut höga kortisolnivåer är som sagt fettförbrännande, men kroniskt höga nivåer är fettinlagrande.

Sverker
2013-02-23, 17:08
Jag har läst lite resonemang om att eftersom kortisol är ett nedbrytande hormon så kan det vara positivt att ha det i perioder under diet för att bryta ned fettet. Skulle fettförbränningen drastiskt minska om man på något magiskt vis eliminerade allt kortisol i kroppen?

Är inte så säker på att kortisol skulle vara positivt för fettförbränningen. Jag har för mig att kortisolet istället bromsar upptaget av näringsämnen i olika vävnader för att bevara energin till hjärnan.

Vill man frisätta fett från depåerna är låga insulinnivåer, adrenalin eller tillväxthormon svaret.


Men jag kan ha fel....

tjing
2013-02-23, 17:12
Effects of cortisol on lipolysis and regional interstitial glycerol levels in humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12067858

"...Hydrocortisone infusion increased circulating concentrations of cortisol (888 +/- 12 vs. 245 +/- 7 nmol/l). Interstitial glycerol concentrations rose in parallel in abdominal (327 +/- 35 vs. 156 +/- 30 micromol/l; P = 0.05) and femoral (178 +/- 28 vs. 91 +/- 22 micromol/l; P = 0.02) adipose tissue. Systemic [(3)H]palmitate turnover increased (165 +/- 17 vs. 92 +/- 24 micromol/min; P = 0.01). Levels of insulin, glucagon, and growth hormone were comparable.

In conclusion, the present study unmistakably shows that cortisol in physiological concentrations is a potent stimulus of lipolysis and that this effect prevails equally in both femoral and abdominal adipose tissue."

AronP
2013-02-24, 14:30
Alltså, låga kortisolnivåer är något som många deprimerade/utbrända människor uppvisar. Det är inget att eftersträva.

Medelhöga nivåer är bäst. Väldigt höga nivåer akut är ju helt normalt och ändamålsenligt. Vanligtvis har man högst kortisolnivåer på morgonen mellan kring 07.00-11.00 och lägst på kvällen och så ska det vara vid normala förhållanden.

Akut höga kortisolnivåer är som sagt fettförbrännande, men kroniskt höga nivåer är fettinlagrande.
Intressant med att akuta höga nivåer ökar fettförbränningen emedan kroniskt höga nivåer är fettinlagrande. Hur fungerar detta?

Hur ofta kan man ha förhöjda nivåer och ändå lida positiva effekt av det.

Är inte så säker på att kortisol skulle vara positivt för fettförbränningen. Jag har för mig att kortisolet istället bromsar upptaget av näringsämnen i olika vävnader för att bevara energin till hjärnan.

Vill man frisätta fett från depåerna är låga insulinnivåer, adrenalin eller tillväxthormon svaret.

Som sagt jag har bara hört spekulationer men inte läst in mig på ämnet. Det verkar ju dock som att tjing bekräftar.

tjing
2013-02-25, 18:46
Det anses kunna vara som så att kortisol tillsammans med höga insulinnivåer inhiberar lipolys, via stimulerande effekter på LPL (fettinlagrande enzym) och minskad basal lipolys, samt minskad fettförbrännande effekt av katekolaminer.

Kortisol ökar också lipolysen akut via HSL (hormone-sensitive lipase) och genom att potentiera GH-medierad lipolys. Vid låga insulinnivåer.

Fettceller har alltså både glukokortikoid- och gh-receptorer. För övrigt återskapar fettceller kortisol från inaktivt kortison och mer kroppsfett tenderar att ge högre kortisolnivåer i blodet. Vilket kombinerat med en "västerländsk" kost med kroniskt högt matintag och höga insulinnivåer ger en ond cirkel med kortisol och fettinlagring.

Det ska också nämnas att området är långt ifrån helt färdig-utforskat, så det är inte säkert att man har alla svaren än.

"...These observations do raise the intriguing possibility of differential nutritional regulation of lipogenesis. In the fasting state, low insulin levels and high endogenous GC levels will stimulate lipolysis and simultaneously switch off lipogenesis though serine phosphorylation of ACC1, decreasing fuel storage and increasing FFA availability for other more metabolically active tissues.

Conversely, in the fed state, insulin levels are high, and here insulin and GC may act together to promote lipid storage."

Regulation of Lipogenesis by Glucocorticoids and Insulin in Human Adipose Tissue

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3194822/

AronP
2013-02-26, 08:50
Intressant. Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att låga insulinnivåer kombinerat med höga kortisolnivåer (vilket är en typiskt situation på morgonen) är bra för fettförbränningen, speciellt om man kan kombinera det med en GH-puls (i form av t.ex träning)? Detta skulle bekräfta det jag tänkt och haft delvis förståelse för. Om vi däremot höjer insulinnivåerna så kommer det minska fettförbränningen och istället öka förbränning av kolhydrater?

tjing
2013-02-26, 12:34
Intressant. Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att låga insulinnivåer kombinerat med höga kortisolnivåer (vilket är en typiskt situation på morgonen) är bra för fettförbränningen, speciellt om man kan kombinera det med en GH-puls (i form av t.ex träning)? Detta skulle bekräfta det jag tänkt och haft delvis förståelse för.

Det verkar så, ja.


Om vi däremot höjer insulinnivåerna så kommer det minska fettförbränningen och istället öka förbränning av kolhydrater?

Japp.

AronP
2013-02-26, 12:43
Gäller det omvända, dvs om vi har höga insulinnivåer och låga kortisolnivåer så förbränns mer fett i förhållande till kolhydrat jämfört med höga insulin- och kortisolnivåer.

tjing
2013-02-26, 13:14
Insulin inhiberar alltid lipolys kraftigt.

AronP
2013-02-26, 13:19
Jo det är jag med om. Funderingen var mer om man kunde öka, om en bara marginellt, genom att minska kortisolnivåerna.

tjing
2013-02-26, 13:24
Det tror jag i sådana fall är extremt marginellt och inte relevant.