handdator

Visa fullständig version : Dippa rumpan i squat - högrep inför Rep-Power?


phoenix91
2013-02-22, 11:38
God förmiddag.

Har fått för mig att testa köra nybörjartävlingen Re-Power på en konkurerande kosttillskottsbutik, vilken går om 4 veckor exakt.

En av grenarna är som ni kanske vet 150% av kv i knäböj, så många som möjligt på 80 sekunder, där man får lägga ifrån sig vikten mellan repsen.

Min vikt är 70kg -> 105kg i knäböj. Testade detta och klarade 20 godkända, men inser efter att jag tittat på när jag filmade att jag som många andra dippar rumpan när jag är precis innan godkänd.

Jag kommer göra allt för att öka rörligheten så att dippen försvinner, men kanske inte hinner hela vägen på denna tid (har inte allt för mycket tid att lägga ned om jag vill klara de andra grenarna också).

Jag har att dippandet inte är bra, eftersom man tappar ryggens naturliga kruvatur, vilket låter logiskt. DET jag däremot undrar är ifall ni tror att det är skadligt att köra på denna tid som återstår. Det jag tänker skulle kunna vara "förmildrande omständigheter" är att jag högreppar och inte maxar, men det kanske inte är mindre skadligt för det?

Kortfattat, är det dumt att träna på "så mycket" som 105kg dessa 4 veckor trots att tekniken inte är förstklassig (medan jag försöker öka rörlighet också).

Mycket tacksam för svar, ser fram emot att testa tävla, men inte om det går ut över kroppen.

Edit: Kan passa på att jag skall testa "Fixa Din Rörlighet För Knäböj och Marklyft" skriven av Daniel från styrkelabbet för att öka rörligheten.

Alfers
2013-02-22, 12:34
Dom gånger jag fick ont innan jag började jobba bort det var just när jag körde högreps.
Är lätt att man studsar alldeles för mycket i botten när man blir trött.

Något som funkar bra, snabbt och enkelt att göra dagen innan och någon timme innan, är att gå så djupt man kan utan att dippa och sen sitta där i iaf 5 minuter och sakta försöka gå djupare.
Du kan hjälpa till med ett par gummiband, vikt eller ett par tunga böcker om du är hemma.

phoenix91
2013-02-23, 08:48
Dom gånger jag fick ont innan jag började jobba bort det var just när jag körde högreps.
Är lätt att man studsar alldeles för mycket i botten när man blir trött.

Något som funkar bra, snabbt och enkelt att göra dagen innan och någon timme innan, är att gå så djupt man kan utan att dippa och sen sitta där i iaf 5 minuter och sakta försöka gå djupare.
Du kan hjälpa till med ett par gummiband, vikt eller ett par tunga böcker om du är hemma.

Aha okej. Ja, jag känner ju av det när jag gjorde många, men förmodar och hoppas att det beror på att det är spända muskler som används, och inte krossade diskar =) Studsar eller liknande gör jag inte, kan ha mycket jämn och kontrollerad rörelse.

Aha, ja, jag testade faktiskt det igår innan jag läste, dock inte så länge, men kände direkt att det är i ljumskarna det spänner mest, vilket torde betyda att jag tjänar på att mjuka upp dem.