handdator

Visa fullständig version : Vad köper man ?


Uttern
2004-02-19, 00:16
Köpte en Mega Mass 2000 för några veckor sedan, men nu börjar botten synas...
Jag undrar vad man skall köpa, vilken sort skall man köpa ? finns så mkt att välja mellan...

Har tidigare köpt Mega Mass 4000 sedan hade jag ett uppehåll från tillskott på ca 1 månad innan jag köpte min nuvarande burk...

Jag vill ju öka i vikt, muskelmassa är så klart att föredra, men jag har alltid varit "smal" så lite underhudsfett är ju inget jag skulle neka till...

jag tränar dagligen och väger in på en 75,6 på morron med mina 182 cm från topp till tå...

hjälp mig ni som kan lite mer =D

King Grub
2004-02-19, 05:12
Köp ett vettigt vasslepulver istället för Weiders billiga (i FEL mening) blandningar.

Köp t ex Exell och ät valfri mängd snabba kolhydrater, som du själv väljer, till. Då får du en billig och god gainer där du själv kan avgöra både protein- och kolhydratmängden.

Uttern
2004-02-19, 13:17
okej, tack... jag funderade på att köpa Vassle pulver... men jag vet inte riktigt vad skillnade på och Wieder är...

Castro
2004-02-19, 13:41
Originally posted by Uttern
okej, tack... jag funderade på att köpa Vassle pulver... men jag vet inte riktigt vad skillnade på och Wieder är...

Skillnaden är att du slipper betala "dyra" peningar för billigt socker...Men man skall inte sticka under stolen med att det kan vara behändigt med en gainer som redan är färdigblandad. Dock är det både roligare, billigare och mer anpassningsbart att gå på ett rent proteinpulver och tillsätta de snabba kolhydraterna på egen hand.

King Grub
2004-02-19, 13:48
Om du tittar på innehållsförteckningen på Weiders Mega Mass 4000...

Dextrose, maltodextrin, hydrolyserat kollagenprotein, mjölkprotein, vasslepulver, avfettat kakaopulver, trikalciumfosfat, naturliga aromämnen, MCT, torkat eggalbumin, lecitin, askorbinsyra, järndifosfat, zinkoxid, niacin, DL-alpha tokoferol, pantotensyra, pyridoxin, riboflavin, tiamin, folsyra, natriumjodid, biotin, kobalamin

...så ser du, att största proteinkällan är kollagen. Det vill du inte betala dyra pengar för. Kollagen är bindväv, från t ex grisskinn och slaktrester.

Castro
2004-02-19, 20:16
Vilket BV har kollagen?

z_bumbi
2004-02-19, 20:33
Originally posted by Castro
Vilket BV har kollagen?

Noll? Inte är det högt i alla fall.

Att ha det som huvudsaklig proteinkälla är ju ingen höjdare med andra ord.

King Grub
2004-02-19, 20:47
Mycket riktigt 0. En av proteinerna som saknar en aminosyra och därför inte bidrar till muskeluppbyggnad. Tryptofan i det här fallet.

Castro
2004-02-19, 21:13
Okej, och den lilla andelen mjölkprotein som finns i MegaMass kan inte täppa igen den luckan eller?

Hur mycket fullvärdigt protein krävs för att göra det icke fullvärdiga proteinet "giltigt"?

King Grub
2004-02-19, 21:15
Originally posted by Castro
Okej, och den lilla andelen mjölkprotein som finns i MegaMass kan inte täppa igen den luckan eller?

Hur mycket fullvärdigt protein krävs för att göra det icke fullvärdiga proteinet "giltigt"?

Jovisst, men det kommer ju aldrig upp i samma "klass" som ett från början fullvärdigt protein. Och varför betala vasslepengar för icke fullvärdigt slaktavfall som kan innehålla vem vet vad för otrevligheter och som Weider antagligen fått gratis hos slaktarn? Nej fy tjyven.

Sverker
2004-02-20, 06:40
Originally posted by Castro
Okej, och den lilla andelen mjölkprotein som finns i MegaMass kan inte täppa igen den luckan eller?

Hur mycket fullvärdigt protein krävs för att göra det icke fullvärdiga proteinet "giltigt"?

Nu pratar vi tiondelar men mjölk i sig har ett litet unddrskott av tryptofan jämfört med referensproteinerna äggalbumin och laktalbumin ( vassle och äggvita ).

Mjölken kan alltså inte hjälpa upp kollagenet.

1/3 av kollagenet består av TVÅ aminosyror, glycin och prolin. Båda dessa är icke essentieella och tillverkas lätt av kroppen själv.