handdator

Visa fullständig version : Glömde framme 1kg lax under natten (ca 7-8 tim)


eggroll
2013-02-22, 11:05
Igår lagade jag 1kg lax som jag skulle/ska ha i mina matlådor för idag. Men tyvärr dum som man är glömde jag dom framme när jag ställt det för att svalna. Cirka 7-8 timmar har dom stått i köket (vilket är ganska svalt) under denna årstiden. Jag smakade och det smakade inte konstigt, köttet var fortfarande gott och saftigt men bara att några av laxbitarna har torkat lite (inte mycket). Går det fortfarande att äta?

Mental
2013-02-22, 11:38
Antagligen, och blir du sjuk så dör du nog inte, men det kan ju bli en helg på dass kräkandes och rännskitandes.

Är det värt det? För mig är det en ekonomisk fråga, och jag hra råd att inte chansa. Skulle kastat det och ätit kebab i stället.

eggroll
2013-02-22, 11:45
Antagligen, och blir du sjuk så dör du nog inte, men det kan ju bli en helg på dass kräkandes och rännskitandes.

Är det värt det? För mig är det en ekonomisk fråga, och jag hra råd att inte chansa. Skulle kastat det och ätit kebab i stället.

Vi får väl se om jag blir sjuk nu då! Tryckte just en filé! :p
Jag är ju pankstudent och jag köpte detta ur charken, vilket är dyrt som fan för mig :P

traidmill
2013-02-22, 12:13
Antagligen, och blir du sjuk så dör du nog inte, men det kan ju bli en helg på dass kräkandes och rännskitandes.

Är det värt det? För mig är det en ekonomisk fråga, och jag hra råd att inte chansa. Skulle kastat det och ätit kebab i stället.

Större risk att få rännskita av Kebab IMO :D

vicarious
2013-02-22, 12:32
Går det fortfarande att äta?

Ja det tror jag. Men värm upp det ordentligt innan du käkar det.

lungan
2013-02-22, 12:40
Igår lagade jag 1kg lax som jag skulle/ska ha i mina matlådor för idag. Men tyvärr dum som man är glömde jag dom framme när jag ställt det för att svalna. Cirka 7-8 timmar har dom stått i köket (vilket är ganska svalt) under denna årstiden. Jag smakade och det smakade inte konstigt, köttet var fortfarande gott och saftigt men bara att några av laxbitarna har torkat lite (inte mycket). Går det fortfarande att äta?

Jag hade verkligen inte kastat fisken, hade bara sett till att den är ordentligt varm innan jag äter den.

AronP
2013-02-22, 12:43
Jag hade verkligen inte kastat fisken, hade bara sett till att den är ordentligt varm innan jag äter den.
Och jag hade kastat den. Sverker hade bränt upp den och skjutit ut den i omloppsbana.

Catstyle
2013-02-22, 12:58
Och jag hade ätit det och värmt det precis som vanligt. :)

Perramja
2013-02-22, 13:16
Inga problem, käkar mycket fisk och det händer ofta att de står framme 24 h. Aldrig märkt någon skillnad, om inte annat rensar lite skit magen :d

Beemel
2013-02-22, 13:29
Anting har jag tur eller bra immunförsvar.
Jag har aldrig blivit dålig av något som jag käkat eller druckit och jag är allt annat än nogräknad när det kommer till bästföre datum och saker som stått något dygn i rumstemperatur. Det enda som jag är försktig med är kyckling som inte är fullt genomstekt, Annars äter jag det mesta oavsett.. Luktar det och ser "ok" ut så käkar jag. Och andra sidan så dricker jag alltid vatten från kran när jag är utomlands (självklart förutsatt att det ser "klart" ut, på vissa ställen är vattnet brungult och luktar skumt, då passar till och med jag). Jag tror att immunförsvaret behöver lite träning precis som musklerna.

vicarious
2013-02-22, 13:43
Annars äter jag det mesta oavsett.. Luktar det och ser "ok" ut så käkar jag. Och andra sidan så dricker jag alltid vatten från kran när jag är utomlands (självklart förutsatt att det ser "klart" ut, på vissa ställen är vattnet brungult och luktar skumt, då passar till och med jag). Jag tror att immunförsvaret behöver lite träning precis som musklerna.

Låter faktiskt inte alls så genomtänkt om jag ska vara ärlig. "Äsch jag klarar mig nog" attityden funkar nog i de flesta fall, men har man otur och blir riktigt sjuk ångrar man nog att man tänkte så.

Beemel
2013-02-22, 15:16
Låter faktiskt inte alls så genomtänkt om jag ska vara ärlig. "Äsch jag klarar mig nog" attityden funkar nog i de flesta fall, men har man otur och blir riktigt sjuk ångrar man nog att man tänkte så.

Så kanske det är, då får någon komma och kasta "i told you so" i fejset på mig. Men samtidigt tycker jag det verkar rätt jäkla drygt och gå omkring och nojja för allting som vissa verkar göra.


För att ordbajsa lite extra runt detta (frivilligt att ignorera nedanstående för folk som inte orkar med preteniöst dravel och pseudointellektuell kvasifilosofi)

Mina val är baserade på en kalkylerad risk baserad på 33 års empirisk erfarenhet.

Det finns en anledning till att Aftonbladet och andra sensationskåta medier får ståkuk varje gång de får skriva om att x eller y ger cancer, anledningen till att de skriver detta har ofta väldigt lite att göra med sanning eller viljan att informera. Det handlar helt enkelt om att man skapat någon slags besatt rädsla hos folk (som man sedan drar ekonomisk vinning av).
Folk är så jävla rädda för att dö så de glömmer bort att leva.
Bakterier, cancer, gifter, miljöförstöring, katastrofer alltihop skrivs det spaltmeter om, och 99.99% (hmmm nåja, ofta iallafall) av gångerna handlar det om skitsnack eller fritt tolkade lösryckta meningar tagna från någon "forskningsrapport". Summa summarum så ackumuleras all denna skrämselpropaganda (då generellt folk inte är så noga med källkritik när det kommer till skriven text) i att folk går omkring och är rädda för allt, det kan vara mat, andra människor eller meteoriter, grunden är den samma.

Jag har valt att skita i att vara rädd för att leva (där med inte sagt att jag inte blir rädd, det blir jag ofta för mass olika saker), om detta sen kommer vara orsaken till att jag blir sjuk eller dör finns ingen som kan förutsäga, Men det jag åtminsonde kan förutsäga är att jag inte spenderat den friska delen av mitt liv på att oroa mig.

Så slut på filosofiskt dravel och ordbajseri.

TREVLIG HELG!

Beemel
2013-02-22, 15:17
Det kanske märks att jag har lite skrivklåda och är allmänt uttråkad, sitter och väntar på skjuts till träningen och måste fördriva tiden med någonting =)

Philley
2013-02-22, 15:35
Det kanske märks att jag har lite skrivklåda och är allmänt uttråkad, sitter och väntar på skjuts till träningen och måste fördriva tiden med någonting =)

Bra text, det är ju kul att ordbajsa :D

tp_88
2013-02-22, 16:04
Hade definitivt ätit det utan att ens reflektera över det.

LillisJ
2013-02-22, 16:08
hade definitivt ätit det utan att ens reflektera över det.

+1

Tap3worm
2013-02-22, 17:42
hade definitivt ätit det utan att ens reflektera över det.

+1

Beemel
2013-02-22, 20:18
Bra text, det är ju kul att ordbajsa :D

Visst är det! :-)

SKSKSK
2013-02-22, 22:01
Igår lagade jag 1kg lax som jag skulle/ska ha i mina matlådor för idag. Men tyvärr dum som man är glömde jag dom framme när jag ställt det för att svalna. Cirka 7-8 timmar har dom stått i köket (vilket är ganska svalt) under denna årstiden. Jag smakade och det smakade inte konstigt, köttet var fortfarande gott och saftigt men bara att några av laxbitarna har torkat lite (inte mycket). Går det fortfarande att äta?

Som miljöinspektör jobbar jag en hel del med livsmedelsfrågor och kan därmed svara på din fråga. För det första krävs det att livsmedlet från börjat är kontaminerat (läs smittat av bakterier, virus, svamp osv). För det andra bidrar temperatur, pH-värde och syretillgång till mikrobiell tillväxt. Bakterier m.m växer bäst i en temperatur över 8 grader och under 60 grader. Med andra ord, bara för att ett livsmedel står framme i rumstemperatur behöver det nödvändigtvis inte bidra till att man blir dålig av livsmedlet. DOCK bidrar den ökade temperaturen till en eventuell mikrobiologisk tillväxt - om nu det finns mikrobioell aktivitet där sedan innan.

MangeWbg
2013-02-22, 22:12
Igår lagade jag 1kg lax som jag skulle/ska ha i mina matlådor för idag. Men tyvärr dum som man är glömde jag dom framme när jag ställt det för att svalna. Cirka 7-8 timmar har dom stått i köket (vilket är ganska svalt) under denna årstiden. Jag smakade och det smakade inte konstigt, köttet var fortfarande gott och saftigt men bara att några av laxbitarna har torkat lite (inte mycket). Går det fortfarande att äta?

Fan bara ät! Har ätit värre än så ;)

nitz
2013-02-22, 22:43
Jag hade kastat, hade inte tyckt det var värt risken, men sen är jag inte student :P

lungan
2013-02-23, 00:35
Så kanske det är, då får någon komma och kasta "i told you so" i fejset på mig. Men samtidigt tycker jag det verkar rätt jäkla drygt och gå omkring och nojja för allting som vissa verkar göra.


För att ordbajsa lite extra runt detta (frivilligt att ignorera nedanstående för folk som inte orkar med preteniöst dravel och pseudointellektuell kvasifilosofi)

Mina val är baserade på en kalkylerad risk baserad på 33 års empirisk erfarenhet.

Det finns en anledning till att Aftonbladet och andra sensationskåta medier får ståkuk varje gång de får skriva om att x eller y ger cancer, anledningen till att de skriver detta har ofta väldigt lite att göra med sanning eller viljan att informera. Det handlar helt enkelt om att man skapat någon slags besatt rädsla hos folk (som man sedan drar ekonomisk vinning av).
Folk är så jävla rädda för att dö så de glömmer bort att leva.
Bakterier, cancer, gifter, miljöförstöring, katastrofer alltihop skrivs det spaltmeter om, och 99.99% (hmmm nåja, ofta iallafall) av gångerna handlar det om skitsnack eller fritt tolkade lösryckta meningar tagna från någon "forskningsrapport". Summa summarum så ackumuleras all denna skrämselpropaganda (då generellt folk inte är så noga med källkritik när det kommer till skriven text) i att folk går omkring och är rädda för allt, det kan vara mat, andra människor eller meteoriter, grunden är den samma.

Jag har valt att skita i att vara rädd för att leva (där med inte sagt att jag inte blir rädd, det blir jag ofta för mass olika saker), om detta sen kommer vara orsaken till att jag blir sjuk eller dör finns ingen som kan förutsäga, Men det jag åtminsonde kan förutsäga är att jag inte spenderat den friska delen av mitt liv på att oroa mig.

Så slut på filosofiskt dravel och ordbajseri.

TREVLIG HELG!

Amen.

Maine_Cat
2013-02-23, 07:29
Som miljöinspektör jobbar jag en hel del med livsmedelsfrågor och kan därmed svara på din fråga. För det första krävs det att livsmedlet från börjat är kontaminerat (läs smittat av bakterier, virus, svamp osv). För det andra bidrar temperatur, pH-värde och syretillgång till mikrobiell tillväxt. Bakterier m.m växer bäst i en temperatur över 8 grader och under 60 grader. Med andra ord, bara för att ett livsmedel står framme i rumstemperatur behöver det nödvändigtvis inte bidra till att man blir dålig av livsmedlet. DOCK bidrar den ökade temperaturen till en eventuell mikrobiologisk tillväxt - om nu det finns mikrobioell aktivitet där sedan innan.

+1
Som gammal mikrobiolog blir en lycklig när en ser kunskap. Sedan om jag ätit den nja något tveksam men reflektion är hur länge står maten framme på ett Julbord under de förutsättningarna för bästa tillväxt. Det som talar för att hemlagad som stått framme är att där är det färre som petar i maten och risken borde vara betydligt mindre för kontamineringen och på julbord äter de flesta av oss glatt.

Ramrod
2013-02-23, 10:21
Jag har lämnat mat framme över natten många gånger och ätit utan problem. Jag skulle ätit den utan att tveka.

vicarious
2013-02-23, 11:03
Jag har lämnat mat framme över natten många gånger och ätit utan problem. Jag skulle ätit den utan att tveka.

Inte den bästa logiken att tänka sådär. Ungefär som att "min bror har rökt i 15 år och han mår bra" och därför är rökning ofarligt.

Sverker
2013-02-23, 11:12
Jag har lämnat mat framme över natten många gånger och ätit utan problem. Jag skulle ätit den utan att tveka.

Vi känner bara till halva historien. Antagligen har TS stoppat in 1 kg lax i kylskåpet i en stor klump. Det kommer att ta ytterligare några timmar innan fisken är kall. Ytterligare några timmar som bakterierna kan växa till på.

Just fisk skulle jag vara försiktig med. Det är inte alla som värmer på fisken ordentligt att den blir genomstekt. Risken är att den blir torr.


För mig är 1 kg lax ett lågt pris för att i all framtid lära sig att vara försiktig med mat. Montezumas hämnd kostar mer:(

Ramrod
2013-02-24, 05:10
Inte den bästa logiken att tänka sådär. Ungefär som att "min bror har rökt i 15 år och han mår bra" och därför är rökning ofarligt.

Jag har tyvärr inga ämnesgranskade studier att luta mig mot, så i det här fallet kan jag bara förlita mig på min egen erfarenhet.

MrLomax
2013-02-24, 14:35
Jag hade verkligen inte kastat fisken, hade bara sett till att den är ordentligt varm innan jag äter den.+1. Jag hade ätit den. Värm den ordentligt i micron bara.

eggroll
2013-02-24, 17:38
Hah, jäklar va svar det blev. Inte vart in och kollat! Men jag kan ju meddela att jag lever and still goin' strong fish didn't kill me! CANT BE TOUCHED!!

nissepelle
2013-02-25, 03:55
När jag får mat över från middagen får skiten ofta stå på spisen i en 5-10 timmar innan jag plockar in den i kylen. Har aldrig blivit dålig av det. Risken är nog rätt liten, men beror väl på vilket livsmedel det är..

phoenix91
2013-02-25, 12:54
Oj, skall man vara så noga?! Har med kall lax som matlåda ofta, och det händer ofta att de bara ligger i väskan i samma antal timmar, aldrig tänkt på det, eller blivit dålig.

Ramrod
2013-02-25, 13:48
Oj, skall man vara så noga?! Har med kall lax som matlåda ofta, och det händer ofta att de bara ligger i väskan i samma antal timmar, aldrig tänkt på det, eller blivit dålig.

Folk i allmänhet är väldigt nojiga med mat nu för tiden, därför slänger vi ungefär hälften av all mat som produceras i västvärlden.

Sverker
2013-02-25, 17:56
Folk i allmänhet är väldigt nojiga med mat nu för tiden, därför slänger vi ungefär hälften av all mat som produceras i västvärlden.

Betyder inte att vi kan hantera mat lite hur vi vill. Det betyder att vi tar hand om maten, hettar upp den ordentligt och äter direkt alternativt kyler ned den snabbt till kylskåpstemperatur;)
Har man bott hemifrån ett tag så kan de flesta beräkna hur länge maten räcker.

3bz
2013-02-26, 02:49
För 5 år sen hade jag nog inte ätit det, men har sedan dess spenderat en del tid i Brasilien och där säkert ett hundratal gånger ätit mat som stått framme i rumstemperatur (25-35 grader) mycket längre tider än 8h och aldrig blivit sjuk. Detta är ju bara anekdotalt och jag kanske bara haft tur, men känns som de flesta svenskar är överkänsliga när det gäller mat i rumstemperatur, trots att hygienen är bra och temperatur och luftfuktighet är låga.

Äter dock aldrig mat som luktar eller smakar konstigt, å andra sidan har jag de gånger jag blivit sjuk av mat aldrig märkt någon speciell smak eller doft.

muddler
2013-02-26, 03:08
Jag hade utan tvekan slängt det, men så är jag hypokondriker av rang just när det gäller mat då jag blivit rejält sjuk av kyckling som stått framme för länge

Maine_Cat
2013-02-26, 05:52
Jag hade utan tvekan slängt det, men så är jag hypokondriker av rang just när det gäller mat då jag blivit rejält sjuk av kyckling som stått framme för länge

+1 efter att jag ätit på ett av de mer berömda smörgåsställena vet jag precis vad du menar 41,6 i feber och magkramper uttorkad och liggandes på akuten med hjärtpåverkan. Är ingen mat framme mer än nödvändigt och jag rör inte de smörgåsarna mer.

SKSKSK
2013-02-26, 22:05
+1
Som gammal mikrobiolog blir en lycklig när en ser kunskap. Sedan om jag ätit den nja något tveksam men reflektion är hur länge står maten framme på ett Julbord under de förutsättningarna för bästa tillväxt. Det som talar för att hemlagad som stått framme är att där är det färre som petar i maten och risken borde vara betydligt mindre för kontamineringen och på julbord äter de flesta av oss glatt.

Kändes kul att få bidra med vettig information :)

jagärensnnällman
2013-02-26, 22:45
Låter faktiskt inte alls så genomtänkt om jag ska vara ärlig. "Äsch jag klarar mig nog" attityden funkar nog i de flesta fall, men har man otur och blir riktigt sjuk ångrar man nog att man tänkte så.

Bättre och leva i karantän :)