handdator

Visa fullständig version : Vilken alkoholhaltig dryck är snällast mot magen?


PowerSlize
2013-02-21, 23:26
Brukar bli riktigt kass i magen de få gånger jag festar.. oftast dagen efter men ibland även på natten och det är ju inte så kul om man e hemma hos någon annan.

Så har ni ngr tips på vad man skall dricka eller nått annat man kan göra för att undvika detta?

Blir även gasig i magen av mkt pasta, ris o bröd.. finns de nått receptfritt man kan prova mot detta?

Löpsko
2013-02-21, 23:38
Det är inte nattkebaben som spökar till det då?

Fartman
2013-02-22, 00:25
Gissningsvis är någon typ av sprit rent eller spädd med något icke-kolsyrat det bästa.

LizaK
2013-02-22, 05:13
*Ta varannan vatten.
*Skit i nötterna (tarm-& urderlivsbakterier kryllar på bl.a krogars nötter).
*Undvik för mycket kolsyrat.
*Drick lagom.

StNicholaus
2013-02-22, 06:52
Brukar bli riktigt kass i magen de få gånger jag festar.. oftast dagen efter men ibland även på natten och det är ju inte så kul om man e hemma hos någon annan.

Så har ni ngr tips på vad man skall dricka eller nått annat man kan göra för att undvika detta?

Blir även gasig i magen av mkt pasta, ris o bröd.. finns de nått receptfritt man kan prova mot detta?

Min digra erfarenhet i frågan säger mig att det - dessvärre - inte spelar någon större roll vad som dricks utan hur MYCKET som dricks.

D.v.s. dina magbesvär torde vara resultat av intagen mängd alkohol, inte typ av dryck.

/Saint

tho123
2013-02-22, 06:56
Jag har samma problem, oftast bara dagen efter. Håller mig alltid borta från vitt vin, cider osv. ren sprit funkar bäst. Har jag druckit tar jag alltid resorb oavsett om jag är riktigt full eller bara lite salongsberusad, och då brukar faktiskt magen vara bättre också :)

Bryggan
2013-02-22, 07:20
Öl blir jag kass i kistan av så det aktar jag mig för.

PowerSlize
2013-02-22, 22:00
okej tack för svaren . Den andra frågan då.. funderar på om jag är glutenintolerant? Kanske ska prova pasta gjord på nått annat än mjöl?

nitz
2013-02-22, 22:54
okej tack för svaren . Den andra frågan då.. funderar på om jag är glutenintolerant? Kanske ska prova pasta gjord på nått annat än mjöl?
Det finns glutenfri pasta :)
Livsmedelsverket angående alkohol och gluten:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Gluten/Gluten-i-julmust-ol-och-starksprit/

Klensomfan
2013-02-22, 23:04
*Skit i nötterna (tarm-& urderlivsbakterier kryllar på bl.a krogars nötter).

Tack för det.. Inga mer nötter för mig på krogen *spy*

nitz
2013-02-22, 23:06
Tack för det.. Inga mer nötter för mig på krogen *spy*
Jag skulle inte ta nötter från en gemensam bjudskål på krogen.

Reaper123
2013-02-22, 23:48
Smaksatt mineralvatten + renat brännvin (i måttliga mängder) borde vara mest skonsamt för magen, då det mer eller mindre ej är annat än vatten + alkohol.

Detta förutsätter ju dock att du ej är känsligt mot just alkoholen, men känns mer troligt att det är mixen som uppstår i allt det övriga du dricker/äter en "normal" utekväll!