handdator

Visa fullständig version : Sex = Negativ effekt under träning?


Cogge
2013-02-21, 21:30
Detta är mera en kulattveta fråga.

Jag har hört att om man har sex precis innan man utföra en fysisk aktivitet kommer man att prestera sämre i den aktiviteten. Låt oss säga styrketräning i detta senariot. Stämmer detta? Jag kan själv känna att man tappar fokus lätt, men det kanske är för att jag har börjat tänka på denna frågan de sista dagarna :)

Frågan är egentligen om något förutom fysisk utmattning påverkar ens prestationer på gymmet. :em:

Rikard Jansson
2013-02-21, 21:31
Ja, det stämmer.

rooz
2013-02-21, 21:33
Märkte ingen skillnad. Lite mer fokuserad kanske, efter som jag vart utan i 2 veckor innan..

Cogge
2013-02-21, 21:33
Ja, det stämmer.

Är det att man blir utmattad innan träningspasset eller är det att man typ tömmer sina brunstiga hormoner som man kan använda under passet?

Rikard Jansson
2013-02-21, 21:35
Är det att man blir utmattad innan träningspasset eller är det att man typ tömmer sina brunstiga hormoner som man kan använda under passet?

Båda. Sen huruvida det faktiskt spelar roll beror nog från individ till individ, men en nöjd och avslappnad person kommer aldrig kämpa hårdare än någon som är "hungrig". Har själv märkt att min träning går markant sämre när allt går bra i livet och tvärtom när jag mest är förbannad och hatar folk.

Cogge
2013-02-21, 21:36
Båda. Sen huruvida det faktiskt spelar roll beror nog från individ till individ, men en nöjd och avslappnad person kommer aldrig kämpa hårdare än någon som är "hungrig". Har själv märkt att min träning går markant sämre när allt går bra i livet och tvärtom när jag mest är förbannad och hatar folk.

Haha, det du säger är sjukt sant :cool:

benaciii
2013-02-21, 21:37
hade sex före ett benpass en gång. gick inte så bra men vem bryr sig? JAG FICK JU LIGGA :D

tjing
2013-02-21, 21:39
Det kan stämma om träningen utförs direkt efter sexakten i fråga. Huruvida du onanerar på gymmets toalett eller sexar upp din flickvän tänker jag inte spekulera i.

En orgasm sänker dopamin och ökar prolaktin kortvarigt. Så precis efter kan man vara lite loj/seg vad du vill, men det går över fort. På en halvtimme vill jag minnas.

Rikard Jansson
2013-02-21, 21:39
hade sex före ett benpass en gång. gick inte så bra men vem bryr sig? JAG FICK JU LIGGA :D

Typ såhär^^ Det går inte sämre just pga sexet, det går sämre för att man skiter i träningen, typ. Know that feel :D

speedy83
2013-02-21, 21:46
Såg ett program på tv en gång om detta sport scientific tror jag det hette. De hade då en kvinnlig proffsboxare som de lät göraren serie olika övningar för att sedan åka och ha sex med sin man. När hon kom tillbaka (ca 2timmar senare) fick hon göra samma tester igen.

Resultatet blev att hon efter sex hade bättre resultat i samtliga övningar.

LkpgOL
2013-02-21, 21:49
Man gjorde samma tester med ett gäng killar. Samma resultat.

Cogge
2013-02-21, 21:49
Såg ett program på tv en gång om detta sport scientific tror jag det hette. De hade då en kvinnlig proffsboxare som de lät göraren serie olika övningar för att sedan åka och ha sex med sin man. När hon kom tillbaka (ca 2timmar senare) fick hon göra samma tester igen.

Resultatet blev att hon efter sex hade bättre resultat i samtliga övningar.

Hmmm, det kanske är de lyckliga endorfinerna som gör att man ser "mindre problem" i övningarna? :D

tjing
2013-02-21, 21:53
Hmmm, det kanske är de lyckliga endorfinerna som gör att man ser "mindre problem" i övningarna? :D

Kan spela in.

Den psykologiskt positiva effekter som sex har.

Wiizra
2013-02-21, 22:05
****** på.

Hepp, censur :<

Sexa på!

Supermicke
2013-02-21, 22:13
gick åt hellvete för mig. Blir i allmänhet skakis o slut i bena efter också.

Matsa
2013-02-21, 22:50
Båda. Sen huruvida det faktiskt spelar roll beror nog från individ till individ, men en nöjd och avslappnad person kommer aldrig kämpa hårdare än någon som är "hungrig". Har själv märkt att min träning går markant sämre när allt går bra i livet och tvärtom när jag mest är förbannad och hatar folk.

Själv presterar jag allra bäst när allt går riktigt jävla bra och jag är så exalterad att jag får anstränga mig för att inte brista ut i spontansång under träningen. Då är det som om jag befinner mig i någon sorts rus och bara ångar på. Med lite tur så förstärks känslan ytterligare av att träningen går bra och så hamnar man i en positiv cirkel.

Näst bäst presterar jag när jag är förbannad. Om jag bara är nöjd presterar jag inget vidare alls och det är ju lite så man (eller jag iaf) blir efter sex. Nöjd och "ids inte". Tror förresten att jag satte min bästa tid på 400m när jag sprang samtidigt som en kille jag verkligen avskydde i gymnasiet, ilska och hat kan absolut vara starka drivkrafter. :)

LizaK
2013-02-22, 05:35
Påverkar, men sålänge man inte ska tävla är det ingenting att haka upp sig på. Inte missunnar man sig att njuta bara för att testosterinnivåerna får sig en box..?

Iofs är en testosteronfrisättning en kul grej, men inget man orkar leva för..

exevision
2013-04-14, 07:15
Det kan stämma om träningen utförs direkt efter sexakten i fråga. Huruvida du onanerar på gymmets toalett eller sexar upp din flickvän tänker jag inte spekulera i.

En orgasm sänker dopamin och ökar prolaktin kortvarigt. Så precis efter kan man vara lite loj/seg vad du vill, men det går över fort. På en halvtimme vill jag minnas.

Så, detta med sex dagen/kvällen före träningsdag är inget som direkt sänker prestationen på gymmet? Iaf om man kan hålla fokus?

Själv presterar jag allra bäst när allt går riktigt jävla bra och jag är så exalterad att jag får anstränga mig för att inte brista ut i spontansång under träningen. Då är det som om jag befinner mig i någon sorts rus och bara ångar på. Med lite tur så förstärks känslan ytterligare av att träningen går bra och så hamnar man i en positiv cirkel.

Håller med.

Tyrwing
2013-04-14, 09:41
Både och, ibland blir det sämre, ibland presterar jag bättre.
Inget jag bryr mig om ifall jag inte skulle tävla, då skulle jag nog hoppa över det på morgonen. :D

Carnes
2013-04-14, 10:45
För mig är det tvärt om. Om jag nuppar/r0nkar innan gymmet så finner jag frid inombords, blir mer fokuserad på passet, utesluter attraktiva människor runt omkring osv.

Edit; Förutsatt att man inte har haft sex i 2h aka konditionspass.

Doggeh
2013-04-14, 10:47
Det beror ju på hur hårt & hur många gånger man kör. Jag presterar alltid sämre pga. världens jäkla utmattning i magen & konditionen tryter ganska fort. Eller det är väl rimligt att bli trött om man håller på en bra stund och kör en eller två vändor till :)

tlk
2013-04-14, 10:48
Ja den här frågan har ju inte nötts 200000 gånger redan. Studierna verkar vara motstridiga på ämnet. Själv anser jag att styrketräning går X antal tusen gånger bättre om man ejakulerar direkt innan. Efteråt är nästan ett måste med. Förmodligen är mest opti om man hinner med en gång under passets gång, men det är svårt att få in i setvilan.

Håller med Carnes helt och hållet.

Carnes
2013-04-14, 10:57
Ja den här frågan har ju inte nötts 200000 gånger redan. Studierna verkar vara motstridiga på ämnet. Själv anser jag att styrketräning går X antal tusen gånger bättre om man ejakulerar direkt innan. Efteråt är nästan ett måste med. Förmodligen är mest opti om man hinner med en gång under passets gång, men det är svårt att få in i setvilan.

Håller med Carnes helt och hållet.

+1.. Att nuppa direkt efter ett lyckat pass är en av dom bästa sakerna i världen.. Fyfän :>

Makkie
2013-04-14, 11:58
Själv presterar jag alltid sämre i sängen om jag vet att jag ska träna senare. Håller medvetet igen för att kunna ge allt på gymmet!!!

:P

mattepatte
2013-04-14, 12:04
Själv presterar jag allra bäst när allt går riktigt jävla bra och jag är så exalterad att jag får anstränga mig för att inte brista ut i spontansång under träningen. Då är det som om jag befinner mig i någon sorts rus och bara ångar på. Med lite tur så förstärks känslan ytterligare av att träningen går bra och så hamnar man i en positiv cirkel.

Näst bäst presterar jag när jag är förbannad. Om jag bara är nöjd presterar jag inget vidare alls och det är ju lite så man (eller jag iaf) blir efter sex. Nöjd och "ids inte". Tror förresten att jag satte min bästa tid på 400m när jag sprang samtidigt som en kille jag verkligen avskydde i gymnasiet, ilska och hat kan absolut vara starka drivkrafter. :)

+1 på allt här.
Sex innan gym, Ja.
Runk innan gym, nej.
Runk innan känner man sig bara trött och misslyckad, sex innan känner man sig som en gud och därför lyfter man som en gud ;D

Kvicksilver
2013-04-14, 12:10
På mitt gym får man inte ha sex under träning. Tror inte vi får ha det omklädningsrummet före eller efter heller. :o

Payter
2013-04-14, 12:13
Ytterligare en fördel med ett hemgym....

Röda Björnen
2013-04-14, 12:36
Finns inget svar, jag har runkar och nuppat direkt innan träningspass och jag har inte märkt någon större skillnad förutom att jag är på bättre humör mellan seten.

Testa är mitt tips, för vissa så vet jag att det är nästan ett måste att dra en handtralla innan ett pass för bäst prestation och vissa kan inte alls inom några timmar efter ett pass. Ta inga forskningar som ett svar!

MVH

exevision
2013-04-23, 15:09
Så, detta med sex dagen/kvällen före träningsdag är inget som direkt sänker prestationen på gymmet? Iaf om man kan hålla fokus?

bump

Diomedea exulans
2013-04-23, 15:12
En högst personlig observation är att min träning går bäst när jag har ett sexliv.

Det kan bero på en så banal sak som att själva sexet i sig innebär träning för vissa småmuskler som inte får tillräckligt med stryk på gymmet. Älskog kan vara rätt jobbigt för bålen, t ex.

zozofu93
2013-04-23, 15:13
jag skulle vilja säga att det beror på sexet, tror inte att enstaka utlösning har nån större effekt på hur mycket man kan lyfta/pressa.

exevision
2013-04-24, 08:06
Så, detta med sex dagen/kvällen före träningsdag är inget som direkt sänker prestationen på gymmet? Iaf om man kan hålla fokus?

bump

Röda Björnen
2013-04-24, 08:13
Så, detta med sex dagen/kvällen före träningsdag är inget som direkt sänker prestationen på gymmet? Iaf om man kan hålla fokus?

Nej, antagligen förhöjer av egna erfarenheter!

MVH

exevision
2013-04-24, 08:40
Nej, antagligen förhöjer av egna erfarenheter!

MVH

Är det bara en myt då att sex dagen före träning är dåligt för prestationen?
Kan ju förstå att det är dumt om man håller på väldigt länge och intensivt.

AronP
2013-04-24, 08:52
Testo stiger väl fram till och peakar 7 dagar. Högre testo sägs ju högre aggressivitet och riktigt höga, dopinghöga, nivåer ökar både styrka och muskeltillväxt så lite sanning ligger nog i det. Tror tom jag sett en undersökning på det.

Men att må bra i livet har nog en större effekt.

tjing
2013-04-24, 11:31
Jag tror också det eventuellt kan ha en viss roll, men den är nog aningen individuell och svår att mäta.

exevision
2013-04-26, 10:18
Så jag har helt i onödan varit tråkig mot min fru under en längre tid varje kväll före träningsdag...

Rabiat
2013-04-26, 10:21
Jag har så otroligt lätt att bli förbannad, oavsett om det är för att någon slår mig i ansiktet eller om det är för att en tung skivstång inte magiskt svävar upp på mina axlar, så för mig är det egentligen skit samma om jag mår bra eller dåligt. Jag är ändå närking, ändå alltid sur, och kommer ändå alltid härskna och därför lyfta lite mer.

tntballe
2013-04-26, 10:23
Bra uppvärmning inför ett böjpass, iaf om man ser till att aktivera röven.

Linjedomarn
2013-04-26, 17:31
Man blir omotiverad på allt i livet efter sex. Ämnen pumpas ut i kroppen som gör så man känner sig ''nöjd'' vilket resulterar i att du omedvetet inte vill få upp lika många reps i bänkpressen.

Rabiat
2013-04-26, 17:32
Man blir omotiverad på allt i livet efter sex. Ämnen pumpas ut i kroppen som gör så man känner sig ''nöjd'' vilket resulterar i att du omedvetet inte vill få upp lika många reps i bänkpressen.

*bs* Har du någonsin hört talas om en nöjd närking?

tjing
2013-04-26, 18:14
Man blir omotiverad på allt i livet efter sex. Ämnen pumpas ut i kroppen som gör så man känner sig ''nöjd'' vilket resulterar i att du omedvetet inte vill få upp lika många reps i bänkpressen.

Ja och den effekten håller som sagt inte i sig så länge.

Det handlar om akuta förändringar av dopamin och prolaktin.

Martinl
2013-08-10, 10:32
Är kanske inte svar på effekten inför ett enskilt pass men King Grub säger ju att om man avhåller sig från sex innebär det högre testosteronnivåer. Det är visat i studie att man får högre koncentrationer av testosteron om man låter bli sex. Kanske i det längre perspektivet ger skillnad på muskelbyggnad/styrka.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=41840

Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence., World J Urol. 2001 Nov;19(5):377-82.