handdator

Visa fullständig version : För mesigt?


FreshTaste
2013-02-21, 21:19
Tjenixen

Jag går snart in för min andra deff och tankar kring vad jag kan/borde förbättra gällande kostschema/träningsschema kommer hela tiden upp. Jag har nu tränat i över 2,5 år.

Den tidigare deffen (feb 2012) så nådde jag min målvikt men till min besvikelse så hade jag tappat en del styrka vilket inte känns optimalt.

Upplägg deff 2012
-500kcal minus, 1.2 aktivitetsfaktor (vilodag) och 1.4 (träningsdagar). Körde en vanlig 5-splitt och kanske en aning för höga reps (4-10). 2g protein/kg

Kosttillskott: Vassleprotein

Resultat: från morgonvikten 87kg till 81kg under en 7 veckors period.
(Bänkpress): 6reps 80kg till 4reps.
(Chins): 14-17st hela deffen ut.

Upplägg deff 2013
-500kcal minus, 1.3 aktivitetsfaktor (vilodag) och 1,45 (träningsdagar). Skall köra 5-splitt (Prioriterar; bröst&triceps, rygg&biceps). Skall gå in för låga reps (2-6). Bättre upplägg med kosten, större mängd kolhydrater gentemot de tidigare kostschemat. Skippar vitamintillskott och kör med nyttigheter som t.ex. Broccoli istället. Över 2g protein/kg.

Kosttillskott: Vassleprotein, caseinprotein, EAA och BCAA.

Mål: Morgonvikten ligger för tillfället omkring 90-91kg. Kommer satsa på att hamna kring omkring 82kg och är då förhoppningsvis i mitt livs bästa form.

En vanlig dag för mig
Vaknar, går 200meter till bussen, skola 9:00-15:00, går 500meter till gymmet, buss, 200meter hem och sedan sängen resten av tiden.

Vad tror ni? Berodde styrkeförlusten i den tidigare deffen på grund av att jag låg på en för låg aktivitetsfaktor (både under vila och träningsdagar). Eller var det så att jag helt enkelt körde för mesigt och istället skulle ha kört igenom musklerna två gånger i veckan? Gör jag rätt i att höja aktivitetsfaktorn och prioritera muskelgrupper i den kommande deffen? Vad skulle du ha gjort i min situation?

Vet inte riktigt varför jag gjorde en tråd om det hela, antar att jag helt enkelt vill höra era åsikter kring ämnet :smash:

Axii
2013-02-21, 21:32
Du har lagt tråden fel.

Cogge
2013-02-21, 21:55
Du har lagt tråden fel.

TS gav 1h effektiv tid till denna fråga och fick ett svar på 2 sek :D

Lite taget ut en komediserie

AronP
2013-02-22, 09:51
Man tappar styrka på diet, du verkar inte tappat så mycket ändå (2 reps i bänken är en skitsak). Man tappar ffa på pressövningar så se till att ha koll på en dragövning också. Chins är dåligt då det involverar kroppsvikten.
Att prioträna på diet tycker jag är fel då man inte direkt kommer bygga något, då är det bättre att försöka "rädda" allt än att "offra" delar för att "rädda" något ordentligt.
Troligtvis körde du mesigt, det gör folk när dom bulkar och än mer när dom dietar.
2 reps är för lågt enligt mig på diet, skaderisken blir för stor. Att gå under 4-6 reps tycker jag är onödigt.
Sköter du kosten bättre så lär du få bättre resultat.
Broccoli täcker inte upp alla vitaminer och mineraler så jag tycker inte att ett vitamintillskott är fel.
En lägre volym och mer frekvent stimulering av musklerna kan nog vara gynnsamt på diet.