handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång, tid?


dindolio
2013-02-21, 19:58
Tjena,
Kom nyligen fram till att jag behöver gå ner i vikt efter att ha insett att skjortan jag hade i somras inte längre passar så bra. Jag är 190 lång och väger 105 kilo. När jag var som mest fit vägde jag väl ungefär 85-90 kilo. Är inte fet men aldrig varit fetare. I en vecka nu har jag kört med lite nya vanor. Förut käkade säkert pizza 4 gånger i månaden minst. Iaf, såhär ser mina nya vanor ut:

förmiddag/lunch
Gå en mil till jobbet varje morgon innan frukost.
Käka en keso när jag väl anlänt på jobbet, samt en kaffe.

Eftermiddag
Träna på gym (minst 3-4 gånger i veckan, låga vikter intensivt men snabbt)

Middag:
Kyckling + sallad & kesella // Soppa eller liknande.

Dagens kalori-intag:

210 kcal
275 kcal


Om jag fortsätter såhär, ungefär hur lång tid skulle det ta att gå ner 10-15 kilo?
Kanske finns någonstans man kan räkna på det men jag googlade och hittade inte. Funderar på att lägga in en protein shake efter gymmet så man vinner lite på det.

Bryggan
2013-02-21, 20:00
Du kommer med största sannolikhet att drabbas av detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196363

Fuark
2013-02-21, 20:04
Snälla ät lite mer, för din egen skull. Det är aldrig bra att utsätta kroppen för sådan stress, låt det istället ta lite längre tid

begt
2013-02-21, 20:10
Det där är en diet som är direkt skadlig för dig i längden. Galet lite energi och väldigt lite näring.

Mest troligt kommer du börja hetsäta om du fortsätter. Om du äter 500-1000 kcal mindre än du förbrukar går du ned 0,5-1 kg i veckan. Det är snabbt nog.

Zababa
2013-02-22, 00:49
vill minnas att kroppen max kan göra sig av med ca 1,1kg fett i veckan. Ett kcal underskott som är lägre än den motsvarigheten kommer endast resultera i att du blir av med muskler, mental kapacitet, energi och bli jävligt otrevlig.

rarr
2013-02-22, 01:20
Jag är en 70kilos kille på typ 175 cm och äter 1500+ kcal om dagen nu under min deff och rasar i BF%, bara så du får lite perspektiv. ~500 kcal om dagen kommer bara resultera i att du tappar massa muskler och må piss samtidigt som det finns stor chans till att du kommer tappa kontrollen nån dag och börja mosa i dig massa skit. Läs på, gör om gör rätt. Börja med att läsa Deff - en guide.

Provrörsbarn
2013-02-22, 12:45
vill minnas att kroppen max kan göra sig av med ca 1,1kg fett i veckan. Ett kcal underskott som är lägre än den motsvarigheten kommer endast resultera i att du blir av med muskler, mental kapacitet, energi och bli jävligt otrevlig.

Det där kan ju knappast stämma ;P
Finns ju dem som rasar flera kg i veckan, skulle en viktnedgång på 5 kg innebära 1,1kg fett och resten muskler menar du? När vet kroppen om att det gått 1 vecka då? :P

Guybrush82
2013-02-22, 13:02
Det där kan ju knappast stämma ;P
Finns ju dem som rasar flera kg i veckan, skulle en viktnedgång på 5 kg innebära 1,1kg fett och resten muskler menar du? När vet kroppen om att det gått 1 vecka då? :P

De "Aftonblads-dieter" a lá "Gå ner 2 kg i veckan" fungerar knappast i längden, visst du "rasar" kanske i vikt den/de första veckorna, men det är mestadels vätska, och lite fett. Ligger du dessutom på ett för stort underskott och inte styrketränar kommer även en del muskler ryka med.

Och det handlar inte om att "kroppen vet när det gått en vecka", utan att det finns en teoretisk gräns för hur mycket fett kroppen kan omvandla till energi under en viss tid. Jag minns inte på rak arm vad denna siffra är.

För avrigt kan jag bara hålla med föregående talare när de säger till TS att äta mer. Det kommer knappast bli en hållbar eller kvalitativ "Deff" på ett sådant stort underskott.

begt
2013-02-22, 13:02
vill minnas att kroppen max kan göra sig av med ca 1,1kg fett i veckan. Ett kcal underskott som är lägre än den motsvarigheten kommer endast resultera i att du blir av med muskler, mental kapacitet, energi och bli jävligt otrevlig.

Stämmer inte. Det beror på hur fet man är till att börja med. Är man riktigt fet kan man gå ned 2 kg eller mer utan att kroppen rent teoretiskt behöver ta ifrån musklerna.

Dock är det inte bra att göra det av olika skäl. Är viktnedgången riktigt extrem kan man utveckla fettlever.

Zababa
2013-02-22, 13:14
De "Aftonblads-dieter" a lá "Gå ner 2 kg i veckan" fungerar knappast i längden, visst du "rasar" kanske i vikt den/de första veckorna, men det är mestadels vätska, och lite fett. Ligger du dessutom på ett för stort underskott och inte styrketränar kommer även en del muskler ryka med.

Och det handlar inte om att "kroppen vet när det gått en vecka", utan att det finns en teoretisk gräns för hur mycket fett kroppen kan omvandla till energi under en viss tid. Jag minns inte på rak arm vad denna siffra är.

För avrigt kan jag bara hålla med föregående talare när de säger till TS att äta mer. Det kommer knappast bli en hållbar eller kvalitativ "Deff" på ett sådant stort underskott.

Det jag sa om 1,1kg i veckan grundas på det fetstila. Osäker på om det är just 1,1kg dock...

Provrörsbarn
2013-02-22, 13:22
De "Aftonblads-dieter" a lá "Gå ner 2 kg i veckan" fungerar knappast i längden, visst du "rasar" kanske i vikt den/de första veckorna, men det är mestadels vätska, och lite fett. Ligger du dessutom på ett för stort underskott och inte styrketränar kommer även en del muskler ryka med.

Och det handlar inte om att "kroppen vet när det gått en vecka", utan att det finns en teoretisk gräns för hur mycket fett kroppen kan omvandla till energi under en viss tid. Jag minns inte på rak arm vad denna siffra är.

För avrigt kan jag bara hålla med föregående talare när de säger till TS att äta mer. Det kommer knappast bli en hållbar eller kvalitativ "Deff" på ett sådant stort underskott.

Förstår inte riktigt vad aftonsbladets dieter har med detta att göra? :P
Ja, beroende på hur mycket fett man har på kroppen så är kan man gå ner olika mkt, det vet jag redan. Med 1,1kg i veckan låter helt fel då extremt övervikta person kan tappa mycket mer till exempel.

Guybrush82
2013-02-22, 13:24
Stämmer inte. Det beror på hur fet man är till att börja med. Är man riktigt fet kan man gå ned 2 kg eller mer utan att kroppen rent teoretiskt behöver ta ifrån musklerna.

Dock är det inte bra att göra det av olika skäl. Är viktnedgången riktigt extrem kan man utveckla fettlever.

Sant, är man mycket överviktig kan man gå ner i fettvikt snabbare. Men det finns som sagt någon siffra på hur många kcal/kg kroppsfett som kroppen kan omvandla under en viss tid.

Nu är ju TS knappast så (om en alls) överviktig, därför anser jag att en sådant stort underskott inte kommer leda till någon kvalitativ viktnedgång.

Guybrush82
2013-02-22, 13:28
Förstår inte riktigt vad aftonsbladets dieter har med detta att göra? :P
Ja, beroende på hur mycket fett man har på kroppen så är kan man gå ner olika mkt, det vet jag redan. Med 1,1kg i veckan låter helt fel då extremt övervikta person kan tappa mycket mer till exempel.

Det är nog bara jag som är så jäkla less på alla dessa "mirakeldieter" man tvingas läsa om då Aftonbladet/Expressen har nyhetstorka, och därför kopplade ditt inlägg till detta. My bad...

AronP
2013-02-22, 13:28
Man har i någon rapport kommit fram till 70kcal/kg kroppsfett/dag men det är en dåligt undersökt siffra, konditionsträning och styrketräning kan troligtvis påverka detta starkt.

Marygirl
2013-02-22, 14:14
vill minnas att kroppen max kan göra sig av med ca 1,1kg fett i veckan. Ett kcal underskott som är lägre än den motsvarigheten kommer endast resultera i att du blir av med muskler, mental kapacitet, energi och bli jävligt otrevlig.

Tror inte det stämmer. Jag har gått ner från 65,4 kg till 61,9 kg på 5 dagar. Äter samt dricker mycket vatten. Dock tränar jag mycket, men bara cykling o löpning.

Guybrush82
2013-02-22, 14:24
Tror inte det stämmer. Jag har gått ner från 65,4 kg till 61,9 kg på 5 dagar. Äter samt dricker mycket vatten. Dock tränar jag mycket, men bara cykling o löpning.

Som sagt, det är i början av din viktnedgång (dvs. mycket vätska som lämnar kroppen), den kommer knappast hålla i sig i den takten. Min mening är inte att klanka ner på din deff/bantning. Du kommer fortsätta gå ner om du ligger på ett underskott, men inte i den hastighet du gjort hitentills.

Själv kan jag väga 78 kg på måndagen efter en helg ute med polarna (dvs massa öl samt skräpmat), tränar och äter nyttigt i veckan och på fredagen är jag nere på 74 kg igen, och då handlar det inte om att jag har gått upp 4 kg i fettmassa, samt sedan "bränt" bort 4 kg i fettmassa till fredagen igen.

Marygirl
2013-02-22, 14:38
Som sagt, det är i början av din viktnedgång (dvs. mycket vätska som lämnar kroppen), den kommer knappast hålla i sig i den takten. Min mening är inte att klanka ner på din deff/bantning. Du kommer fortsätta gå ner om du ligger på ett underskott, men inte i den hastighet du gjort hitentills.

Själv kan jag väga 78 kg på måndagen efter en helg ute med polarna (dvs massa öl samt skräpmat), tränar och äter nyttigt i veckan och på fredagen är jag nere på 74 kg igen, och då handlar det inte om att jag har gått upp 4 kg i fettmassa, samt sedan "bränt" bort 4 kg i fettmassa till fredagen igen.


Nej det har du självklart helt rätt i. Men jag dricker väldigt, väldigt mycket vatten. O mitt midjemått har blivit mycket mindre. Det är nog olika från person till person också, jag har väldigt lätt att gå ner i vikt bara jag tränar. Sedan äter jag inte äter så mycket, o eftersom jag aldrig äter godis o chips o sådant.

Men innan jag vägde 65,4 så gick jag ner från 70 kg,(under några månder) sedan låg jag på runt 66 ett tag, sedan på runt 65 ett tag osv.. Sedan runt 64 kg. Sedan för några dagar sedan tryckte jag i mig massa mat, gick upp 1,5 kg, gick o träna o dagen efter hade jag gått ner 2 kg (inräknat dessa 1,5 då såklart.)

Så jag går ju ner heela tiden, bara det att senaste 5 dagarna rasslade det på ordentligt.. Men.. jag bara tackar o tar emot :)

dindolio
2013-02-22, 15:16
Idag när jag vaknade kände jag av det ordentligt, kände mig sjukt trött och trött på allt. Hade tänkt gå milen pallade inte, gick typ 3km max. Var och köpte lite whey-80 jag tänkte ta mellan måltider också + kanske käka lite mer till frukost och tidigare.

Past0rn
2013-02-22, 16:47
Generellt kan man säga att person med måttlig övervik som går ner för snabbt i vikt riskerar att tappa både fett och muskler. Däremot en person med kraftig övervikt som går ner i vikt snabbt så kommer mestadels av viktminskningen vara fett, eftersom det finns ett så stort överskott på det.

gratefuldead
2013-02-22, 16:55
Nej det har du självklart helt rätt i. Men jag dricker väldigt, väldigt mycket vatten. O mitt midjemått har blivit mycket mindre. Det är nog olika från person till person också, jag har väldigt lätt att gå ner i vikt bara jag tränar. Sedan äter jag inte äter så mycket, o eftersom jag aldrig äter godis o chips o sådant.

Men innan jag vägde 65,4 så gick jag ner från 70 kg,(under några månder) sedan låg jag på runt 66 ett tag, sedan på runt 65 ett tag osv.. Sedan runt 64 kg. Sedan för några dagar sedan tryckte jag i mig massa mat, gick upp 1,5 kg, gick o träna o dagen efter hade jag gått ner 2 kg (inräknat dessa 1,5 då såklart.)

Så jag går ju ner heela tiden, bara det att senaste 5 dagarna rasslade det på ordentligt.. Men.. jag bara tackar o tar emot :)

Låter som du går på svältdiet. Tror du verkligen det är hållbart?

SKSKSK
2013-02-22, 21:08
Nej det har du självklart helt rätt i. Men jag dricker väldigt, väldigt mycket vatten. O mitt midjemått har blivit mycket mindre. Det är nog olika från person till person också, jag har väldigt lätt att gå ner i vikt bara jag tränar. Sedan äter jag inte äter så mycket, o eftersom jag aldrig äter godis o chips o sådant.

Men innan jag vägde 65,4 så gick jag ner från 70 kg,(under några månder) sedan låg jag på runt 66 ett tag, sedan på runt 65 ett tag osv.. Sedan runt 64 kg. Sedan för några dagar sedan tryckte jag i mig massa mat, gick upp 1,5 kg, gick o träna o dagen efter hade jag gått ner 2 kg (inräknat dessa 1,5 då såklart.)

Så jag går ju ner heela tiden, bara det att senaste 5 dagarna rasslade det på ordentligt.. Men.. jag bara tackar o tar emot :)

Varning, varning, varning.
Risken finns att du blir "smal-fet" med det du pysslar med just nu...

rarr
2013-02-22, 21:45
Tror inte det stämmer. Jag har gått ner från 65,4 kg till 61,9 kg på 5 dagar. Äter samt dricker mycket vatten. Dock tränar jag mycket, men bara cykling o löpning.

Du påstår alltså att du brände ca 24500 kcal på 5 dagar? Hatten av för dig isf.