handdator

Visa fullständig version : Varför lågt fett?


LillisJ
2013-02-21, 18:23
Chääna.

Varför förespråkar visa kololiter 0.5-1g fett/kg? Blir det någon signifikant skillnad ifall jag äter 1.5g fett/kg? Ska nämligen börja deffa den första Mars och undrar om jag måste trycka i mej ris tills jag spyr *spy*

I 'deffguiden' står det ju såhär:


Fettintaget är inte heller att underskatta. Drar du ner på fettintaget sjunker din fettförbränning och dina hormonnivåer, och du riskerar att minska upptaget av de fettlösliga vitaminerna. Dessutom har fettet fördelen att det ger ett långsammare upptag av maten du ätit och förlänger proteinets aminosyreutsöndring, vilket är en fördel inte minst inför nattens långa fasta. Det är dock en fördel om större delen av ditt fettintag består av omättade fetter istället för mättade, vilka lättare lagras som kroppsfett och sänker insulinkänsligheten, medan de omättade förbättrar den.

Förvirrad grabb :confused:

JohanLagerström
2013-02-21, 18:27
Alla förespråkar olika kör på det som funkar för dig! Trender kommer och går men kolhydraterna består ;)

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

LillisJ
2013-02-21, 18:34
Alla förespråkar olika kör på det som funkar för dig! Trender kommer och går men kolhydraterna består ;)

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Trevligt att höra. Då fortsätter jag såhär då :D

Beemel
2013-02-21, 19:34
Chääna.

Varför förespråkar visa kololiter 0.5-1g fett/kg? Blir det någon signifikant skillnad ifall jag äter 1.5g fett/kg? Ska nämligen börja deffa den första Mars och undrar om jag måste trycka i mej ris tills jag spyr *spy*

I 'deffguiden' står det ju såhär:




Förvirrad grabb :confused:


Gissningen är att då fett är kaloririkt så håller en del nere på det för att kunna äta mer "volym"

Bryggan
2013-02-21, 19:46
Jaså, jaha, jag har fått för mig att fett mättar fint. Men jag kanske inbillar mig det.

Reaper123
2013-02-21, 19:52
Jaså, jaha, jag har fått för mig att fett mättar fint. Men jag kanske inbillar mig det.Fett mättar väl rätt bra, om man äter LCHF-inspirerat.

Men jag inbillar mig att jag vill få volymen i magen för att känna mig mätt när jag ligger på kcalunderskott och då är magert protein och grönsaker bra bukfylla för lite kcal och sen finns det ju rätt mycket kolhydratkällor som ger fin volym och mättnad.

Detta är väl dock väldigt subjektivt och vill du köra mer åt lchf-hållet så funkar det lika bra, det intressanta är kcalunderskottet och att du tillgodoser ditt proteinbehov när vi pratar kostbiten av en deff :)

Edit: Sen presterar jag bra mycket bättre ju mer kolhydrater jag äter, vilket kan vara positivt för att orka med en ev långdragen deff!

LillisJ
2013-02-21, 19:53
Jaså, jaha, jag har fått för mig att fett mättar fint. Men jag kanske inbillar mig det.

Tycker jag med... Dessutom så behöver jag äta ganska mycket under deff, så kalorier är inget problem. :)

Sniggel
2013-02-21, 20:33
Fett mättar genom att fördröja magsäckstömning. Effekten sätts igång efter att fett har börjat komma ut i tarmen så effekten är något fördröjd. Men ju mer fett man äter desto längre tid tar det att tömma magsäcken och ju längre håller man sig mätt. Så man ska ju inte ignorera fettets effekt på mättnad.
Men följer man en oldschool "6-mål-om-dagen-lågfetts-kost" så kommer man vilja fortsätta följa en "6-mål-om-dagen-lågfetts-kost" för att man blir hungrig så snabbt igen :P

Sen är ju frågan om fettet mättar tillräckligt mycket för sitt kaloriinnehåll och det är nog inte så enkelt att svara på. Det beror på, precis som med kolhydrater.

z_bumbi
2013-02-21, 20:42
0,5-1 g är vad kroppen behöver (med en skaplig marginal).
Ska det presteras så behöver de flesta en viss mängd kolhydrater.
Protein under deff har antagligen större betydelse än i övrigt dvs 2 g och uppåt.
Har man sedan kalorier kvar så kan de fördelas i stort sätt hur som helst utan att det gör någon större skillnad.

Är man van att äta mer fett så ser jag ingen anledning att minska på det om man kan fortsätta äta så mycket utan att överskrida kalorimålet. När kalorierna sedan måste minskas så är det inte heller någon nackdel att ha en del fett att kunna plocka bort utan att det märks eller att man riskerar att hamna lågt.

Morty
2013-02-21, 20:49
När man deffar är det ju fint att få äta mycket mat. Tillsätter man fett drar kalorimängden iväg direkt.

Bryggan
2013-02-21, 20:50
När det ändå är så mycket kunnigt folk här så kapar jag tråden lite. Vet man vilken den minsta mängden kolhydrater man kan ligga på utan att hamna i ketos.

Jag väger 85 kilo och dagens fördelning blev:
Protein = 160 gram
Kolisar = 92 gram
Fett = 94 gram

LillisJ
2013-02-21, 21:02
Fett mättar genom att fördröja magsäckstömning. Effekten sätts igång efter att fett har börjat komma ut i tarmen så effekten är något fördröjd. Men ju mer fett man äter desto längre tid tar det att tömma magsäcken och ju längre håller man sig mätt. Så man ska ju inte ignorera fettets effekt på mättnad.
Men följer man en oldschool "6-mål-om-dagen-lågfetts-kost" så kommer man vilja fortsätta följa en "6-mål-om-dagen-lågfetts-kost" för att man blir hungrig så snabbt igen :P

Sen är ju frågan om fettet mättar tillräckligt mycket för sitt kaloriinnehåll och det är nog inte så enkelt att svara på. Det beror på, precis som med kolhydrater.

0,5-1 g är vad kroppen behöver (med en skaplig marginal).
Ska det presteras så behöver de flesta en viss mängd kolhydrater.
Protein under deff har antagligen större betydelse än i övrigt dvs 2 g och uppåt.
Har man sedan kalorier kvar så kan de fördelas i stort sätt hur som helst utan att det gör någon större skillnad.

Är man van att äta mer fett så ser jag ingen anledning att minska på det om man kan fortsätta äta så mycket utan att överskrida kalorimålet. När kalorierna sedan måste minskas så är det inte heller någon nackdel att ha en del fett att kunna plocka bort utan att det märks eller att man riskerar att hamna lågt.

Okej, tack för de utförliga svaren! Fortsätter med min feta mat då! :cool:

Sniggel
2013-02-21, 21:32
När man deffar är det ju fint att få äta mycket mat. Tillsätter man fett drar kalorimängden iväg direkt.

Behöver det vara så himla mycket mat så länge man blir mätt av den?
En fläskkotlett, ett ägg och 150g broccoli och 20g majonnäs. Ingen stor mängd men jag tycker iaf att det kan vara enormt tillfredsställande trots låg volym och rejäl hunger.

tjing
2013-02-21, 21:45
På deff kan du äta vad tusan du vill så länge du håller ett hyffsat proteinintag.

Ät som du mår bäst av.

frekar3
2013-02-21, 23:30
Tycker själv att det är perfekt att få i sig runt 0,5xkroppsvikt fett under deff;
Rätt högt i protein (2,5-3g/kg kroppsvikt)

Samt rejält med kolhydrater.

Fungerar åtminstone ypperligt för min del under diet då styrkan bevaras, men framförallt ingen förlust av muskelmassa :)

J3T69
2013-02-22, 08:59
På deff kan du äta vad tusan du vill så länge du håller ett hyffsat proteinintag.

Ät som du mår bäst av.

Tror du att det skulle bli nån stor skillnad om man äter40% protein och40% kolisar och 20% fett än om man ligger på 30% protein och 50% kolisar och 20% fett?

Tisu
2013-02-22, 09:23
Tror du att det skulle bli nån stor skillnad om man äter40% protein och40% kolisar och 20% fett än om man ligger på 30% protein och 50% kolisar och 20% fett?

Svårt att sia om %E, lättare med g isf.

J3T69
2013-02-22, 13:05
Svårt att sia om %E, lättare med g isf.

Kanske svårt att sia om som du säger?
Däremot kanske man känner någon skillnad vid träning då man med mer kolisar kanske upplever bättre tryck?

Loka
2013-02-22, 21:46
Behöver man verkligen 2-3g protein per kg? Låter som extremt mycket protein.

Reaper123
2013-02-22, 23:06
Behöver man verkligen 2-3g protein per kg? Låter som extremt mycket protein.Under deff brukar det pratas om att minst 2g är att rekommendera, men ordet är som sagt rekommenderar inte att det är en lag. Jag märker ingen uppenbar skillnad i resultat på 2 och 3g så jag lägger hellre sista kalorierna på kolhydrater för ökad energi och bättre återhämtning :)

Slv rekommenderar väl 0.7g alt 15E% (?) så finns nog en ganska god marginal där, men är det värt att chansa? Skulle tro att storleken på kcaldiffen också är en avgörande parameter, men nu gissar jag endast!

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2