handdator

Visa fullständig version : Träningschema nybörjare tjej!


saravon
2013-02-21, 17:43
Hejsan alla där ute. Jag är en tjej på 19år som har dansat sen jag var 7år tills jag blev 17år då jag skada min rygg. Jag har inte tränat på gym eller dansat sen jag va 17. (Förutom sjukgymnast då pga min rygg)
Jag har fått en riktigt kurvig kropp efter jag slutade med dansen, innan var jag väääldigt smal med riktigt snygga magmuskler, jag började äta massa mat då jag sluta med dansen och tänkte typ att mina magmuskler kommer sitta där föralltid men nej jag hade fel! Nu tänkte jag att nu jäklar måste jag ta tag i min kropp och verkligen träna och bygga upp!
Såå jag vill att någon vänlig själ skulle kunna göra ett träningschema åt mig som nybörjare på gymmet. Va där för några månader sedan själv och stod som ett frågetecken och tänkte i typ 15min vad jag ska köra. Så vill jag verkligen inte att det ska vara, jag vill kunna veta exakt vad jag ska träna när jag kommer till gymmet!
Nu vill jag ha hjälp utav er, vore så tacksam!

PunchSlap
2013-02-21, 20:09
Jag antar att ditt mål är förbränning av kroppsfett så min info kommer utgå ifrån det.
Den största faktorn när det gäller förbränning av fett är "kalori in - kalori ut" principen. Om kroppen inte får tillräckligt med kalorier(energi) så måste den få energi någon annanstans, som då blir kroppsfett(lagrad energi). Så ät mat med låg kaloridensitet och hög mättnadsgrad(så du inte går hungrig, fiberrik mat funkar för detta). En mat baserad på växtlivsmedel kommer hjälpa dig i den aspekten och i alla andra delar av hälsan också(växtbaserat diet med främst bönor, nötter, frukt, m.m +en liten andel fet fisk är bevisat den nyttigaste typen av diet). Uteslut allt rött kött(för optimal hälsa).
Att byta till rätt diet räcker, men vill du påskynda processen eller om du helt enkelt inte lyckas begränsa kalorierna så kan du såklart träna(som då bränner kalorier så du kan ligga på underskott trots att du får i mer kalorier, om du förbränner mer vill säga).
Något sånt här kommer nog funka i ditt fall:
Mån: lågintensiv löpning
Tis:vila
Ons: Cirkelträning
Ex.
(värm upp först)
10 sek explosiva upphopp
10 sek armhävningar
10 sek kroppsviktknäböj
30 sek vila
x3
Du kan såklart göra en egen version hur du vill.
tor:vila
Fre:vila
Lör: medel- eller högintensiv löpning.
sön: vila
F.ö. kan du skippa gymmet, kör hemma istället.

carnot
2013-02-22, 00:30
Punchslap skrev ett mycket bra svar och den här tjejen på YouTube gör liknande övningar.

Hon kallar sig ZuzkaLight.

https://www.youtube.com/watch?v=0JoAIaT991A&feature=youtube_gdata_player

saravon
2013-02-22, 11:45
Grymt!! Tack så mycket!