handdator

Visa fullständig version : Kommentar på utförligt beräknad daglig kost


volyes
2013-02-21, 14:45
Jag har snart tänkt att gå in i en deffperiod men skulle behöva lite synpunkter angående mitt kostupplägg. Allt är utarbetat i Excel så ni får gärna klicka på länken nedan för att få en bild på hur allting ser ut. På bilden finns all nödvändig information, som mitt totala energiintag, mitt energibehov (BMR och med låg aktivitetsnivå), fördelning i procent av energikällorna osv.

Några funderingar som jag har är bland annat: är det bra att utgå från minimal aktivitetsnivå när man vet att man kommer att hålla en högre? Mitt resonemang är som så att de dagar jag inte utför någon vidare motion så ligger fortfarande mitt energiintag på minus medan de dagar jag motionerar och styrketränar så blir det en bonus för min deff.

Jag har inte fört in information om frukt och grönsaker men de kommer att tas i lagom mängd. Övriga tillskott kommer att vara vitamintabletter samt EAA. För den som undrar så kommer jag att variera på proteinkällan (fisk, fågel och kött). Skulle uppskattas med alla möjliga synpunkter.

Enheterna är i gram
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=43398&size=full

Ifall bilden inte fungerar, klicka här (http://www.ladda-upp.se/bilder/43398/)

nitz
2013-02-21, 14:46
Vilken aktivitetsnivå har du räknat på?
1500 kcal för en man på 78 kg är ju väldigt lågt.

volyes
2013-02-21, 14:55
Jag har räknat på 1,2 som ska motsvara "lite eller ingen motion".

Reaper123
2013-02-21, 15:22
Du ska alltså utöver bmr*1,2-500kcal äta upp kalorierna du tränar eller fattar jag fel? Om inte, så kommer du inte deffa utan snarare banta med detta intag vilket då i sin tur troligen kommer innebära onödigt fettfri massa som försvinner under viktnedgången!

Edit: För 1,2 innebär att du tar dig ur sängen. Skulle säga att få tränande individer ligger under 1,5 trots kontorsjobb 40h/vecka, är själv omkring 1,5-1,6 med ynkliga 3 styrkepass/vecka och 0 fysiskt jobb!

Sen äter du onödigt lite fett, så du kan gott och väl lägga på 20-30g där och ta hellre omega-3 kapslar eller ät lax/fet fisk istället för jordnötter! Ägg är ingen dum fettkälla heller så mer sånt! Finner själv att mitt välmående under deff blir bättre om jag INTE äter lågfett och dessutom försvinner många cravings på "skräpmat"...

volyes
2013-02-21, 19:41
Jag hade tänkt att mitt intag ungefär skulle se ut som 1,2 x BMR - ~650 kcal. På det här intaget hade jag tänkt att utföra 3 gympass i veckan samt någon form av lågintensiv träning (morgon- eller kvällspromenad) varje dag. Men tycker du att jag bör ligga på,

1,5 x BMR - ~650 kcal eller,
-650 kcal gentemot mitt energibehov
Ifall det blev otydligt, i det första fallet blir det en generalisering utav mitt energibehov medan i det andra fallet ser jag hela tiden att anpassa energiintaget efter min aktivitet.