handdator

Visa fullständig version : Uppdrag Granskning: Josefsson på VM för att pressa stjärnorna


strikt
2013-02-21, 12:46
http://www.expressen.se/sport/langdskidor/josefsson-pa-vm-for-att-pressa-stjarnorna/


DOPING-DREVET - DETTAHAR HÄNT SENASTE DAGARNA
13 februari: I slutet av "Uppdrag granskning" berättar programledaren Janne Josefsson vad nästa program ska handla om. Och det är längdskidåkningen som ska granskas: "Lagom till skid-VM i Italien så blir det ett avslöjande som kommer att skaka om idrottsvärlden. Jag lovar er".

15 februari: Bengt Saltin, professor som under en lång tid har forskat kring doping, slår fast att åkare i VM är dopade – och ändå lyckas ta sig igenom dopingkontrollerna. "Om man gör epo på ett sätt som det kan göras, då är risken närmast noll", säger Saltin.

19 februari: SVT sänder dokumentären "När hjältarna ljuger", av finländaren Arto Halonen. Filmen fick hård kritik när NRK sände den i Norge och den fick i efterhand klippas om. NRK tvingades även be om ursäkt till norska skidförbundet. I dokumentären kommer en anonym källa med tuffa dopinganklagelser.



"Uppdrag granskning" är på plats under VM – för att göra ett dopingavslöjande.

Det väcker känslor.
Sveriges stjärnor har fått order om att inte uttala sig.

Och i dag har Norge ett möte om situationen.

– Det handlar naturligtvis om uppgifter som hittills varit okända, säger programledaren Janne Josefsson.



***
För er som inte vill klicka på diverse nättidningar, så fick ni lite utklippt.

hurril
2013-02-21, 12:51
Janne Josefsson är en pajas och har gjort sig själv helt irrelevant genom att blanda ihop sensationer med värdefulla avslöjanden.

Barstar
2013-02-21, 13:03
Janne Josefsson är en pajas och har gjort sig själv helt irrelevant genom att blanda ihop sensationer med värdefulla avslöjanden.

+ alla ettor

strikt
2013-02-21, 13:24
Så inget som har kommit på UG med JJ har varit intressant?

Inga "avslöjanden" har haft något värde för samhället?

Barstar
2013-02-21, 13:39
Så inget som har kommit på UG med JJ har varit intressant?

Inga "avslöjanden" har haft något värde för samhället?

Jag har jobbat på SVT, där pratade man om JJ och till exempel Bosse Holmström som att de stod för en typ av journalistik där de redan innan de börjar bestämmer sig för hur det skall sluta. De skapar en tes som de sedan bevisar. Jag säger inte att de gör det, jag har inga bevis för att de gör det. Men jag fick intrycket av att material och upptäckter som inte stöder den ursprungliga tesen inte presenteras. Lite som en forskare som börjar i fel ände.

Den erfarenheten tillsammans med en känsla av att det finns ett stort mått av sensationalism i hans arbete gör att jag inte har förtroende för honom. Dramaturgin och tonen han använder i sina program tilltalar däremot tittare som har en svartvit bild av verkligheten, de som läser en nyhet okritiskt och muttrar att det är för jävligt samtidigt som de knyter handen i fickan.

Herr Oberst
2013-02-21, 13:44
Fast så jobbar ju nästan alla journalister. Man har redan sin vinkel och poäng klar, sen går man ut och hittar ett par personer eller händelser som stödjer det

strikt
2013-02-21, 13:48
Dessa är de jag kommer på rakt upp och ner som varit intressanta. Bara för att något medium visar ena sidan behöver inte betyda att du som tittare behöver nöja dig med det eller köpa allt som presenteras.

Mutorna med byggherren

Forex, penningtvätt

Rosa guldet, lax

Omega3 från afrika

ASSA's lås som var lättdyrkat

Barstar
2013-02-21, 13:58
Fast så jobbar ju nästan alla journalister. Man har redan sin vinkel och poäng klar, sen går man ut och hittar ett par personer eller händelser som stödjer det

Det finns grader i helvetet.

Amfksp
2013-02-21, 14:00
Fast så jobbar ju nästan alla journalister. Man har redan sin vinkel och poäng klar, sen går man ut och hittar ett par personer eller händelser som stödjer det

Ta bort "nästan" så stämmer det där:)

Viktor_Balck
2013-02-21, 14:21
Janne Josefsson kan äta bajs.

hurril
2013-02-21, 14:32
Så inget som har kommit på UG med JJ har varit intressant?

Inga "avslöjanden" har haft något värde för samhället?

Jo men han har gjort för många som är så pass tvivelaktiga och "påhittade" att jag helt saknar förtroende för honom. Jag litar inte på att det jag presenteras är något jag kan ta till banken.

Okej
2013-02-21, 14:37
Jo men han har gjort för många som är så pass tvivelaktiga och "påhittade" att jag helt saknar förtroende för honom. Jag litar inte på att det jag presenteras är något jag kan ta till banken.

Läste "bänken" först och blev inte ens förvånad :D

Deceiver85
2013-02-21, 15:25
Janne Josefsson kan äta bajs.

Näthat.

hurril
2013-02-21, 15:46
Näthat.

"They see me rollin' / they hatin'"
-- J. Josefsson

Viktor_Balck
2013-02-21, 16:07
Hatar inte Josefsson tycker bara att han försöker göra en höna av en fjäder ofta med sina töntiga, sensationella scoops. Sen verkar han rätt fjantig som person också men inte så jag känner honom jättebra, kanske är extremt schysst privat :)

Det här klippet är jäkligt komiskt med honom, "rån, mord, svarta plastsäckar"

vaMrE_Lp2Sk

filmjölk
2013-02-21, 16:37
Är det bara jag som tycker att det hade vart lite småkul (alltså inte för inblandade, men som underhållning/diskussionsmaterial) med en Svensk dopingskandal?

Tänk smaskigheten i om det skulle vara några folkkära helylletyper med.

rooz
2013-02-21, 16:45
Är det bara jag som tycker att det hade vart lite småkul (alltså inte för inblandade, men som underhållning/diskussionsmaterial) med en Svensk dopingskandal?

Tänk smaskigheten i om det skulle vara några folkkära helylletyper med.

Charlotte Kalla & Markus Hellner åker dit och samtidigt så går förre landslags-tränaren ut och erkänner både heroin & sexorgier på landslagsläger.

Viktor_Balck
2013-02-21, 16:47
"They see me rollin' / they hatin'"
-- J. Josefsson

Han använder även frekvent uttrycket "Don't hate the player, hate the game"

hurril
2013-02-21, 16:49
Han använder även frekvent uttrycket "Don't hate the player, hate the game"

Jag hejtar gamet. Gamet för mig är sensationslystnad, skitblaskor, trötta reportrar, pöbelmentalitet, får och deras lust att tycka om bajs på samma sätt som alla andra. Janne står längst fram.

Amfksp
2013-02-21, 16:55
Är det bara jag som tycker att det hade vart lite småkul (alltså inte för inblandade, men som underhållning/diskussionsmaterial) med en Svensk dopingskandal?

Tänk smaskigheten i om det skulle vara några folkkära helylletyper med.

Hade AlDRIG kommit ut, det hade varit locket på hårdare än när geijer och hans s-polare tryckte minderåriga tjackluder.
Snus är snus och längdskidor, där håller man käften. Som Palme hade sagt.

Leifallan
2013-02-21, 18:09
Janne Josefsson är en pajas och har gjort sig själv helt irrelevant genom att blanda ihop sensationer med värdefulla avslöjanden.

Äh trams. Är tur att det finns personer som honom som vågar ta på sig skithandskar. Hyfsat förenklat att kalla honom för pajas och bortse från alla de avslöjandena han gjort.

cero
2013-02-22, 01:02
Är det bara jag som tycker att det hade vart lite småkul (alltså inte för inblandade, men som underhållning/diskussionsmaterial) med en Svensk dopingskandal?

Tänk smaskigheten i om det skulle vara några folkkära helylletyper med.

Det är inte bara du. :D

strikt
2013-02-24, 12:33
Uppdrag granskning
Kommer att publiceras i SVT Play

Granskande samhällsprogram från 2012. Del 6 av 18. Blodvärdena hos längdskidåkare under 1990-talet var många gånger så höga att åkarna inte hade fått starta när gränsvärden några år senare infördes. Uppdrag granskning kan nu avslöja hittills okända uppgifter som enligt experter tyder på ett utbrett fusk.

Från svts tablå tydligen.

olle lindblad
2013-02-24, 13:05
Det tråkiga med Josefsson är som redan sagts att det inte går att lita på det han säger. Undrar vem eller vilka han skall stressa med mikrofonen den här gången?

Drfg
2013-02-24, 13:07
Inga bevis med andra ord :/

Ramrod
2013-02-24, 13:13
Ska bli kul att se, med tanke på alla tårar i tråde så lär det ligga något i det han gör här.

Otur
2013-02-24, 13:15
När släpps materialet?

Ramrod
2013-02-24, 13:17
När släpps materialet?

Antagligen i uppdrag granskning på onsdag.

delta_mats
2013-02-24, 13:45
Hmm... Är det bara höga blodvärden som är "uppståndelsen"? Det kan förvisso vara ett tecken på bloddoping men behöver absolut inte vara det, finns ju många som naturligt ligger över eller väldigt nära den gränsen.

Amfksp
2013-02-24, 14:15
Beror ju på hur högt över man ligger. Det är ju inte så att Heath och gänget har naturligt hög testoproduktion precis :)

filmjölk
2013-02-24, 15:09
För högt HB kan man få av att käka inälvsmat varje dag, är det doping? Eller överdosera järntillskott, är det doping? Eller bo, träna och leva större delen av sitt liv högt över havsnivå, är det doping? Eller för den delen röka två paket cigaretter om dagen, är det doping? (Kroppen anpassar sig till rökning och producerar mer röda blodkroppar för att kompensera)

Kan ju tänka mig att dessa konditionsatleter har högt HB även om de skulle vara rena om de håller en anpassad diet.

Måste inte vara blodtransfusion eller epo. (Även om jag gissar att det är fusk inblandat, man skall ändå passa sig för att döma ut folk på deras HB-värde)

Jag har väl 180 eller något, och har aldrig använt epo.

strikt
2013-02-24, 15:19
Har någon på startfältet haft problem med sina "naturligt" höga värden när de ska tävla?

Gränsen är ju satt och fuskare verkar ju tävla 10 år bakåt/idag trots allt ändå, så en ren atlet som kört höghöjdsträning och käkar inälvsmat varje dag borde väl inte haft probmlem med att ställa upp?

delta_mats
2013-02-24, 15:36
Beror ju på hur högt över man ligger. Det är ju inte så att Heath och gänget har naturligt hög testoproduktion precis :)

Konstig liknelse.
Ungefär 2,5% av människorna har naturligt högre blodvärde än 175.
Man kan tänka sig att dessa idrottare i toppen av världens hårdaste konditionsidrott ligger väldigt högt naturligt, annars skulle dom inte blivit så duktiga.
Sen kan man även manipulera blodvärdet med hjälp av kost och höghöjdsträning. Kanske inte konstigt om någon tippar över kanten ibland.

Philley
2013-02-24, 15:48
För högt HB kan man få av att käka inälvsmat varje dag, är det doping? Eller överdosera järntillskott, är det doping? Eller bo, träna och leva större delen av sitt liv högt över havsnivå, är det doping? Eller för den delen röka två paket cigaretter om dagen, är det doping? (Kroppen anpassar sig till rökning och producerar mer röda blodkroppar för att kompensera)

Kan ju tänka mig att dessa konditionsatleter har högt HB även om de skulle vara rena om de håller en anpassad diet.

Måste inte vara blodtransfusion eller epo. (Även om jag gissar att det är fusk inblandat, man skall ändå passa sig för att döma ut folk på deras HB-värde)

Jag har väl 180 eller något, och har aldrig använt epo.

Det är inte doping med det räknas som det. Det är ju förbjudet att träna på en viss höjd en viss tid innan tävling, eller är det bara i OS?

Amfksp
2013-02-24, 16:09
Konstig liknelse.
Ungefär 2,5% av människorna har naturligt högre blodvärde än 175.
Man kan tänka sig att dessa idrottare i toppen av världens hårdaste konditionsidrott ligger väldigt högt naturligt, annars skulle dom inte blivit så duktiga.
Sen kan man även manipulera blodvärdet med hjälp av kost och höghöjdsträning. Kanske inte konstigt om någon tippar över kanten ibland.


Varför är liknelsen konstig? Det finns alltid folk som är anomalier och är undantag. Däremot finns det gränser för hur högt man rimligtvis kan komma. Det som är så bra med grnsvärde är att de blir lika för alla, på samma sätt som man kan öka sitt hb, kan man minska det.
Personligen lägger jag inget värd ei om man sover i höghöjdkammare, bor i ett berg, tar epo eller dricker sköldpaddsblod(var väl vad några kinesiska simmare gjorde?) då alla saker ger i princip samma resultat och har samma motiv.

delta_mats
2013-02-24, 16:17
Varför är liknelsen konstig? Det finns alltid folk som är anomalier och är undantag. Däremot finns det gränser för hur högt man rimligtvis kan komma. Det som är så bra med grnsvärde är att de blir lika för alla, på samma sätt som man kan öka sitt hb, kan man minska det.

Det är en orimlig liknelse eftersom ingen människa på naturlig väg kan få såna testosteronvärden som olympiadeltagarna. Däremot finns det bevisligen människor, ca 2,5% som naturligt ligger över 175, vilket är gränsen för att få starta i ett lopp.
Man kan ju tänka sig att skidåkarna vill ligga mycket nära gränsen också för att ha maximal syreupptagningsförmåga. Räcker att man blir lite uttorkad för att värdet ska skjuta i höjden. Menar att det finns nog risk att hamna över gränsvärdet även fast man inte är dopad, av andra orsaker.

Det är ju bra med en gräns, men kanske är gränsen lite väl lågt satt? Jag vet en person som exempelvis har upp mot 190 i blodvärde, han tappar sig på blod regelbundet.

jonny b
2013-02-24, 17:02
Måste inte vara blodtransfusion eller epo. (Även om jag gissar att det är fusk inblandat, man skall ändå passa sig för att döma ut folk på deras HB-värde)

Japp, så bra då att uppdrag granskning, enligt avsnittsinformationen, verkar sitta på information om annat än bara åkarnas HB-värde att grunda sina eventuella dopningsanklagelser på.

Leifallan
2013-02-27, 20:59
http://mobil.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16319024.ab?partner=wwwredirect

Poxeman
2013-02-27, 21:06
Tyvärr var det inte mycket till bevisning.
Sanningskomission välkomnas!

Löpsko
2013-02-27, 21:10
Känns som om de glömmer bort att berätta att nertränade skidåkare ofta har ett lågt blodvärde just för att de tränat så hårt.

Kotten
2013-02-27, 21:19
Bara gå efter blodvärde är ju löjligt. Jag brukar ligga runt 170-175 normalt. Läkarna säger att det är för att jag tränat väldigt aktivt i hela mitt liv och att mina blodvärden troligen alltid kommer vara ganska höga

Herr Oberst
2013-02-27, 21:22
Var det där allt? Jag känner mig rätt snuvad efter en hel veckas uppsnack om omskakande skandalberättelser och bevis

wessmen
2013-02-27, 21:23
Det var ju inte mycket till bevis...

Men ärligt talat, känns det inte som vi kan lägga ner jakten nu..?
Vi kommer aldrig bli av med dopingen, känns lite meningslöst.

Speciellt nu så fokuseras det på blodvärdet hela tiden, precis som om det skulle vara den enda faktorn. Vi såg på cyklisten som kom ut efter Armstrong, vad var det för fysik?

Han såg ut som en halväten sparris, men hade trots det brukat hela registret. Använder en räka som honom testosteron, tillväxthormon, INSULIN och epo så finns det nog INGENTING som inte brukas.

Edit: För övrigt har jag 170-180 i blodvärde, men jag skulle säcka ihop efter 3 minuter på löpbandet. Jag vill reklamera mina röda blodkroppar, de gör inte sitt jobb.

Everest
2013-02-27, 21:31
Det var ju inte mycket till bevis...

Men ärligt talat, känns det inte som vi kan lägga ner jakten nu..?
Vi kommer aldrig bli av med dopingen, känns lite meningslöst.

Speciellt nu så fokuseras det på blodvärdet hela tiden, precis som om det skulle vara den enda faktorn. Vi såg på cyklisten som kom ut efter Armstrong, vad var det för fysik?

Han såg ut som en halväten sparris, men hade trots det brukat hela registret. Använder en räka som honom testosteron, tillväxthormon, INSULIN och epo så finns det nog INGENTING som inte brukas.

Edit: För övrigt har jag 170-180 i blodvärde, men jag skulle säcka ihop efter 3 minuter på löpbandet. Jag vill reklamera mina röda blodkroppar, de gör inte sitt jobb.

Någon fysikrond med posering ingår inte i cykling

Löpsko
2013-02-27, 21:32
Bara gå efter blodvärde är ju löjligt. Jag brukar ligga runt 170-175 normalt. Läkarna säger att det är för att jag tränat väldigt aktivt i hela mitt liv och att mina blodvärden troligen alltid kommer vara ganska höga

Var det där allt? Jag känner mig rätt snuvad efter en hel veckas uppsnack om omskakande skandalberättelser och bevis

Det var ju inte mycket till bevis...

Men ärligt talat, känns det inte som vi kan lägga ner jakten nu..?
Vi kommer aldrig bli av med dopingen, känns lite meningslöst.

Speciellt nu så fokuseras det på blodvärdet hela tiden, precis som om det skulle vara den enda faktorn. Vi såg på cyklisten som kom ut efter Armstrong, vad var det för fysik?

Han såg ut som en halväten sparris, men hade trots det brukat hela registret. Använder en räka som honom testosteron, tillväxthormon, INSULIN och epo så finns det nog INGENTING som inte brukas.

Edit: För övrigt har jag 170-180 i blodvärde, men jag skulle säcka ihop efter 3 minuter på löpbandet. Jag vill reklamera mina röda blodkroppar, de gör inte sitt jobb.



Vad gällande naturligt höga värden så presenterade de bara värden på folk som hade visat lägre värden tidigare.

Han svarar på samma fråga i chaten.

"UG - Hasse Svens: Därför presenterade vi också namn bara på åkare som hade onaturligt höga värden och som vi kunde kontrollera så de inte hade ett genetsikt högt blodvärde. Mvh/Hasse"


mvh

spoon
2013-02-27, 21:33
Var det några bevis? Var det några nordiska åkare som var dopade? Kom alla anklagelser från tidigare dömda dopade?

Kan inte se programmet från jobbet.

Löpsko
2013-02-27, 22:40
Var det några bevis? Var det några nordiska åkare som var dopade? Kom alla anklagelser från tidigare dömda dopade?

Kan inte se programmet från jobbet.



Det var ett blodprov som 20 åkare fick ta innan en VC tävling i lathis 1997 som visade att de hade löjligt höga blodvärden.

Sedan talades de om att de var förhöjda blodvärden under hela 90-talet och sedan sjönk det till 2000-talet.

wessmen
2013-02-27, 23:00
Någon fysikrond med posering ingår inte i cykling

Givetvis. Poängen var väl att de hade brukat alla möjliga substanser. Det pratas i princip endast om bloddopningen när de egentligen tar samma saker som vilken kroppsbyggare som helst.

Löpsko
2013-02-27, 23:01
B-dählie nya Armstrong?

olle lindblad
2013-02-27, 23:06
Onaturligt höga värden vid över 175 i HB? Jo men visst.

strikt
2013-02-27, 23:29
http://i.imgur.com/wLwJzs8.jpg

bear.flowertwig
2013-02-27, 23:48
Onaturligt höga värden vid över 175 i HB? Jo men visst.

Ja det ansåg ju minst en sakkunnig men du har andra åsikter? För att...?

Norrbaggen på slutet som hakat upp sig och malde på om "screening" och "felkällor" var ju bara patetiskt. Klart det försiggick en våldsam massa fuffens både i Sverige och Norge på den tiden.

olle lindblad
2013-02-27, 23:53
Ja det ansåg ju minst en sakkunnig men du har andra åsikter? För att...?
Om 2,5% har över det värdet känns det ju lite tveksamt. Sedan måste man förstås dra en gräns någonstans.

strikt
2013-02-27, 23:59
Vad sägs om de hemliga källorna, med unik insyn i skidvärlden som avslöjar att detta handlar om doping?

Bara avunsjuka som kastas 20 år senare?

strikt
2013-02-28, 00:04
Gillar hur FIS gubben ringer och gnäller när han själv sagt att det inte finns några nordiska deltagare som dragit upp statistiken, och fakta visar annat.

http://i.imgur.com/IxTymdJ.jpg
http://i.imgur.com/LTRCqgp.jpg

strikt
2013-02-28, 00:05
Sen kan man ju fråga sig varför dessa uppgifter ska vara sekretessbelagda för? På grund av fult spel bakom galleriet? NÄÄÄ, kan det vara så enkelt förklarat?

:)

WHITEFOLKS
2013-02-28, 00:12
Det kan vara så enkelt att proven togs under premisserna att de skulle vara just sekretessbelagda och endast för "internt bruk". Då får man även se till att hålla det senare också.

strikt
2013-02-28, 00:23
Varför ska prover vara sekretessbelagda i tävlingssammanhang, vad är syftet?

Hade jag haft 19 i värde på ren väg så hade jag velat stoltserat med det personligen :)

Finns det ingen forskning btw som påvisar höjda värden med höghöjdsträning som traskar iväg till dessa nivåert? Om inte, varför?

Okej
2013-02-28, 00:23
Fniss, "FIS" :laugh::laugh:

WHITEFOLKS
2013-02-28, 00:37
Varför ska prover vara sekretessbelagda i tävlingssammanhang, vad är syftet?

Hade jag haft 19 i värde på ren väg så hade jag velat stoltserat med det personligen :)

Finns det ingen forskning btw som påvisar höjda värden med höghöjdsträning som traskar iväg till dessa nivåert? Om inte, varför?

En fråga om personlig integritet.

Antagligen har de givit någon anledning till varför de vill ta proverna, vad den nu är och gett något sorts löfte för hur de kommer användas. Det är ju lättare att få folk att gå med på sådana prov om de är "anonyma" och då bör man även kunna förvänta sig att de ska hålla sig till det av förtroendeskäl.

rosto
2013-02-28, 00:44
Man kan inte bortse från att Hb värdet har utvecklats lite annorlunda efter att bra metoder för att avslöja EPO blev känt ca år 2000.

http://i49.tinypic.com/25aj77m.jpg

WHITEFOLKS
2013-02-28, 01:03
Lite som hur de helt plötsligt i många test inte hittade någon epo alls, inte ens den som ska förekomma naturligt. Då hade folk börjat pula ner enzymer för att dölja epon,

AronP
2013-02-28, 08:34
Så man gräver upp ett fåtal gamla siffror, konstaterar lite höga hb-värden och bestämmer sig för att smutskasta en hel generation av atleter? Till vilket syfte?

spas
2013-02-28, 09:10
Känner mig lite snuvad efter att ha sett programmet. Trodde helt klart de hade mer än bara listan från Lahtis 97. För mig som redan utgår från att hela högen var tokdopade är det lite skitsamma. Hela sändningen kändes töntigt och töntigast var de sista 10 minuterna med försök till försvarstal och gnäll om screening mera.

kaer
2013-02-28, 09:20
Visst höjer höghöjdsträning blodvärdena? Jag är dåligt insatt, men visst har man infört regler för höghöjdsträning inför mästerskap?

Vad ligger sherpas på för värden?

delta_mats
2013-02-28, 09:39
Visst höjer höghöjdsträning blodvärdena? Jag är dåligt insatt, men visst har man infört regler för höghöjdsträning inför mästerskap?

Vad ligger sherpas på för värden?

Ja det är just själva vitsen med höghöjdsträning. Tunnare luft vilket är jobbigare för kroppen som då anpassar sig genom att skapa fler röda blodkroppar.

Everest
2013-02-28, 09:49
Vad ligger sherpas på för värden?

Sherpas har relativt normala blodvärden. Det som gor dom unika är kapilärtätheten i musklerna och därför klarar de av hög höjd mycket bättre

Löpsko
2013-02-28, 10:03
Så man gräver upp ett fåtal gamla siffror, konstaterar lite höga hb-värden och bestämmer sig för att smutskasta en hel generation av atleter? Till vilket syfte?


En professor säger att om man skulle vara på pallen så var man tvungen att vara dopad, därför.

Barstar
2013-02-28, 12:30
Uppgifterna kommer från Kyrö enligt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5456428

Jag tar allt med en nypa salt och inser att min uppfattning om vilken riktning UG valt att ta stämmer. de tar bara större kliv ditåt än jag väntat.

z_bumbi
2013-02-28, 13:57
Visst höjer höghöjdsträning blodvärdena? Jag är dåligt insatt, men visst har man infört regler för höghöjdsträning inför mästerskap?

Jag vet inte om det finns någon regel emot att vistas/träna på hög höjd och hittar inte heller något hos RF. Däremot får inte värdet vara för högt oavsett hur man kommit dit och jag gissar att skidåkningen liksom både cykeln och fotbollen kommer att införa blodpass inom en snar framtid.

Ramrod
2013-02-28, 16:24
Så man gräver upp ett fåtal gamla siffror, konstaterar lite höga hb-värden och bestämmer sig för att smutskasta en hel generation av atleter? Till vilket syfte?

Det som var intressat var utvecklingen av blodvärdena fram till 1999-2000 när man började kunna testa för EPO-dopning.

Alkro
2013-02-28, 16:36
Trenden på de stigande blodvärdena under 90-talet talar ju för att någonting inte gick helt rätt till.

Däremot tycker jag inte individuella värden om 160-170 säger någonting särskilt. Jag brukar själv ligga mellan 160-165 de gånger jag har kollat. Dessutom finns det ju massvis av variationer. Om det dessutom togs kapillärt är ju felmarginalen ganska stor, har sett att det kan variera 10-15 enheter om man tar flera kontroller efter varandra på samma person.

begt
2013-02-28, 16:43
Trenden på de stigande blodvärdena under 90-talet talar ju för att någonting inte gick helt rätt till.

Däremot tycker jag inte individuella värden om 160-170 säger någonting särskilt. Jag brukar själv ligga mellan 160-165 de gånger jag har kollat. Dessutom finns det ju massvis av variationer. Om det dessutom togs kapillärt är ju felmarginalen ganska stor, har sett att det kan variera 10-15 enheter om man tar flera kontroller efter varandra på samma person.

Ja, det ser lite skumt ut helt klart. Men det är inte några direkta bevis.

Niklas Jonsson testade sig nyligen och fick 166 och 175.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article16326799.ab

Fatalist
2013-02-28, 16:58
Så himla löjligt. Det är inte ens onormala blodvärden.

rosto
2013-02-28, 17:38
Med ett gränsvärde för start på 17,5 (infördes 1996) så var det nog ingen av de eventuella fuskarna som försökte maxa Hb värdet utan man lade sig säkert en bit under.

Också anmärkningsvärt att GENOMSNITTET bland de testade ligger på ca 16,5 - ett värde som representeras av mindre än 10% av befolkningen.

hurril
2013-02-28, 17:41
Med ett gränsvärde för start på 17,5 (infördes 1996) så var det nog ingen av de eventuella fuskarna som försökte maxa Hb värdet utan man lade sig säkert en bit under.

Också anmärkningsvärt att GENOMSNITTET bland de testade ligger på ca 16,5 - ett värde som representeras av mindre än 10% av befolkningen.

Varför är det anmärkningsvärt?

vasby
2013-02-28, 17:48
Med ett gränsvärde för start på 17,5 (infördes 1996) så var det nog ingen av de eventuella fuskarna som försökte maxa Hb värdet utan man lade sig säkert en bit under.

Också anmärkningsvärt att GENOMSNITTET bland de testade ligger på ca 16,5 - ett värde som representeras av mindre än 10% av befolkningen.

Var det inte 18,5 fram till 1997 och därefter 17,5 som var gränsvärdena?

bigtraps
2013-02-28, 17:54
Smirnovs 200+ känns liiite högt

Tolkia
2013-02-28, 18:02
Trenden på de stigande blodvärdena under 90-talet talar ju för att någonting inte gick helt rätt till.

Däremot tycker jag inte individuella värden om 160-170 säger någonting särskilt. Jag brukar själv ligga mellan 160-165 de gånger jag har kollat. Dessutom finns det ju massvis av variationer. Om det dessutom togs kapillärt är ju felmarginalen ganska stor, har sett att det kan variera 10-15 enheter om man tar flera kontroller efter varandra på samma person.
+1. Och apropå det här:
Också anmärkningsvärt att GENOMSNITTET bland de testade ligger på ca 16,5 - ett värde som representeras av mindre än 10% av befolkningen.
Så är det ju inte som att skideliten är mer än 10% av befolkningen, heller. Jag tänker inte ha någon åsikt om hur den ene eller den andre idrottsmannen har gjort, men jag tror inte att man skall bli förvånad över att de som tar sig till toppen i någon idrott inte är genomsnittspersonen.

hurril
2013-02-28, 18:05
Men tror ni man finner många anemiska individer bland skideliten?

Ape3
2013-02-28, 18:08
Intressant att flera av er här i tråden har så höga värden.

hurril
2013-02-28, 18:09
Hb-värdet fluktuerar mycket och är en rätt dålig indikator på det mesta. Så länge den inte är superhög eller superlåg. Typ 100 eller 200.

cero
2013-02-28, 19:04
Hb-värdet fluktuerar mycket och är en rätt dålig indikator på det mesta. Så länge den inte är superhög eller superlåg. Typ 100 eller 200.

En person i det här reportaget hade ju 198. :D

Vad tycker du om experterna i det här programmet som fick det att låta som att högt HB-värde var en bra indikator på blodmanipulation?

hurril
2013-02-28, 19:08
En person i det här reportaget hade ju 198. :D

Vad tycker du om experterna i det här programmet som fick det att låta som att det var en bra indikator på blodmanipulation?

Om man har 200 så kanske. Annars är det faktiskt inte alls en bra indikator. Jag har inte sett programmet och om någon säger det så är det knappast en expert. Det finns olika sätt att se tecken på blodmanipulation. Man kan t ex åldern/ utvecklingsläget på blodkropparna samt den inbördes fördelning av respektive slag.

Kroppen strävar efter balans. En väldigt stor del "gamla" i kombination med ett i övrigt högt (eller hyffsat högt) Hb-värde tyder på att man sannolikt tillfört blod; kroppen har slutat tillverka eget. En mycket stor del ungt blod tyder eventuellt på att man tappat blod - kanske med syfte att införa det senare under tävlingsperioden.

Man kan mäta kroppens egen EPO-produktion - en låg produktion kan vara en indikator på endera av blodtransfusioner och EPO-injektioner.

Att sitta och dilla om Hb-värdet 2013 känns jävligt 1991. Men så är tävlingen i Lahti hela Jannes scoop så vad ska man säga?

cero
2013-02-28, 19:22
Ok. Kommentar på #61? Verkar som att du är påläst.

tp_88
2013-02-28, 19:23
Om man har 200 så kanske. Annars är det faktiskt inte alls en bra indikator. Jag har inte sett programmet och om någon säger det så är det knappast en expert. Det finns olika sätt att se tecken på blodmanipulation. Man kan t ex åldern/ utvecklingsläget på blodkropparna samt den inbördes fördelning av respektive slag.
Jag har inte heller sett programmet så det är väl egentligen korkat att jag ens skriver, men det är väl Bengt Saltin som bl.a. ska ha sagt att värdena inte kan ha varit så höga naturligt.

bigtraps
2013-02-28, 20:35
Verkar finnas en del förståsigpåare här på forumet

rosto
2013-02-28, 20:55
Men tror ni man finner många anemiska individer bland skideliten?

Jo, samtliga genomsnittspopulationer av skidåkare förutom under åren 1990-1999 sett i relativa tal :)

rosto
2013-02-28, 21:20
+1. Och apropå det här:

Så är det ju inte som att skideliten är mer än 10% av befolkningen, heller. Jag tänker inte ha någon åsikt om hur den ene eller den andre idrottsmannen har gjort, men jag tror inte att man skall bli förvånad över att de som tar sig till toppen i någon idrott inte är genomsnittspersonen.

Sant, men utan att sitta på fakta så törs jag sätta en slant på att dagens elitåkares genomsnittsblodvärde är i paritet med den friska befolkningens.

Någon som har färska data?

Ignatius72
2013-02-28, 21:39
Det är väl (för en som inte heller sett programmet) inte de höga värdena per se som är det dopingindikatorn eller för den delen framgångsfaktorn. Det är skillnaden mellan ens egna normala och det då eventullt förhöjda värdet som är intressant. Att konstant ligga på 180 gör vad jag förstår inte att man automatiskt gör mycket bättre resultat eller ens har bättre förutsättningar.

hurril
2013-02-28, 21:45
Jag har inte heller sett programmet så det är väl egentligen korkat att jag ens skriver, men det är väl Bengt Saltin som bl.a. ska ha sagt att värdena inte kan ha varit så höga naturligt.

200 kan de inte vara men de kan helt klart vara över 170 och säkert högre än så också. Men utesluter vi uttorkning och bisarra sjukdomstillstånd så är det sällsynt. Men i och med att Hb-värde har stor betydelse för prestationsförmågan i sådana här sporter så är det ju inte så konstigt att man hittar avvikelser mot normalfördelningen just precis där.

Det jag vänder mig emot är Hb som indikator på blodmanipulation. Du kan ha 174 och därmed klara dig men vara fullproppad och bloddopad till gälarna.

tp_88
2013-02-28, 22:23
200 kan de inte vara men de kan helt klart vara över 170 och säkert högre än så också. Men utesluter vi uttorkning och bisarra sjukdomstillstånd så är det sällsynt. Men i och med att Hb-värde har stor betydelse för prestationsförmågan i sådana här sporter så är det ju inte så konstigt att man hittar avvikelser mot normalfördelningen just precis där.

Det jag vänder mig emot är Hb som indikator på blodmanipulation. Du kan ha 174 och därmed klara dig men vara fullproppad och bloddopad till gälarna.
Mina kunskaper på det här området är väldigt begränsade, så jag kan inte göra något annat än att säga vad jag har läst/hört honom säga.

Han medverkar i Debatt på SVT as we speak. Smirnoff t.ex. ska tydligen ha mätt 19,8 och över 17 ska enligt honom vara i princip omöjligt.

Kritiken om att det bara gällde mätningar från en tävling bemötte han med att datan stämde väldigt väl överens med alla hundratals tester under 90-talet.

olle lindblad
2013-03-01, 00:36
Att över 17 skulle vara omöjligt är dravel. Finns ett antal här som ligger över det eller däromkring. Själv har jag legat runt det under åtminstone hela min blodgivartid. Antar att det är samma nu.

hurril
2013-03-01, 00:39
Mina kunskaper på det här området är väldigt begränsade, så jag kan inte göra något annat än att säga vad jag har läst/hört honom säga.

Han medverkar i Debatt på SVT as we speak. Smirnoff t.ex. ska tydligen ha mätt 19,8 och över 17 ska enligt honom vara i princip omöjligt.

Kritiken om att det bara gällde mätningar från en tävling bemötte han med att datan stämde väldigt väl överens med alla hundratals tester under 90-talet.

Ja de riktigt höga som sagt. 17.5 är inte riktigt högt.

tp_88
2013-03-01, 02:23
Att över 17 skulle vara omöjligt är dravel. Finns ett antal här som ligger över det eller däromkring. Själv har jag legat runt det under åtminstone hela min blodgivartid. Antar att det är samma nu.
Ja, det går, och han sa inte att det var omöjligt heller. Men som sagt, jag skrev det ursprungliga inlägget som svar till hurril som frågasatte vem som hade sagt vad. Åsikterna hos somliga i tråden verkar skilja en del mot Saltin, här påstås det att värden under 200 inte säger någonting, till skillnad mot hans uppfattning. Jag vet inte vem som har rätt.
Ja de riktigt höga som sagt. 17.5 är inte riktigt högt.
Igen, jag svarade bara på vem som sagt vad. Att det var en av experterna.

Ni verkar ju inte vara överens där heller, du skrev tidigare att först över 200 kan det kanske, vara intressant. Saltin verkar ha en annan uppfattning.

För enkelhetens skull: http://www.svtplay.se/video/1047493/28-2-22-00/?tab=episodes&sida=1

Saltin börjar prata vid 6:53.

hurril
2013-03-01, 10:37
Ja, det går, och han sa inte att det var omöjligt heller. Men som sagt, jag skrev det ursprungliga inlägget som svar till hurril som frågasatte vem som hade sagt vad. Åsikterna hos somliga i tråden verkar skilja en del mot Saltin, här påstås det att värden under 200 inte säger någonting, till skillnad mot hans uppfattning. Jag vet inte vem som har rätt.

Igen, jag svarade bara på vem som sagt vad. Att det var en av experterna.

Ni verkar ju inte vara överens där heller, du skrev tidigare att först över 200 kan det kanske, vara intressant. Saltin verkar ha en annan uppfattning.

För enkelhetens skull: http://www.svtplay.se/video/1047493/28-2-22-00/?tab=episodes&sida=1

Saltin börjar prata vid 6:53.

Jag kan inte förstå varför du vill göra polemik av detta. Hb-värdet är inte den intressantaste parametern för att avgöra om någon manipulerat med sitt blodvärde eftersom gränsen 17.5 inte är "solklart dopad" och eftersom man kan ha 17 och vara dopad så pass att man avnjuter gynnsamma effekter. Andras saker är mycket viktigare, t ex de jag redan räknat upp.

Att Bengt Saltin inte pratar om det i Uppdrag Granskning som är gjort för en skitnödig pöbel är väl ändå en annan sak?

Om vi inte har förstått varandra i det här läget så ber jag dig att ändå inte upprepa dig en fjärde gång med vad si eller så TV-program säger.

Sokrates696
2013-03-01, 10:50
Det är ju inte nivåerna i sig som är vad det handlar om.
Men om man pendlar mellan 140 och 170 är ett tecken på att man manipulerat med sitt blod.
Enligt Bengt Saltin så pendlar man inte med mer än 10 typ 140-150, annars är det nått lurt.

Svenska LL har offentliggjort en lista nu, där är de flesta på nivåer som ser ok ut typ 140-150, men ett par sticker ut med skillnader på mellan 20-30 enheter.
Höghöjdsträningens påverkan försvinner efter 2 dygn.

Per Elofsson låg på 150 enligt egen utsago, Sveriges bäste skidåkare i modern tid.

/Tommy.

hurril
2013-03-01, 10:51
Det är ju inte nivåerna i sig som är vad det handlar om.
Men om man pendlar mellan 140 och 170 är ett tecken på att man manipulerat med sitt blod.
Enligt Bengt Saltin så pendlar man inte med mer än 10 typ 140-150, annars är det nått lurt.

Svenska LL har offentliggjort en lista nu, där är de flesta på nivåer som ser ok ut typ 140-150, men ett par sticker ut med skillnader på mellan 20-30 enheter.
Höghöjdsträningens påverkan försvinner efter 2 dygn.

Per Elofsson låg på 150 enligt egen utsago, Sveriges bäste skidåkare i modern tid.

/Tommy.

Ja det är en annan sak. Eller om t ex Hb-värdet _stiger_ om så bara väldigt lite under tunga tävlingar. Även från 140 till 145. Då är det sannolikt något lurt för Hb-värdet sjunker av hårda tävlingar.

tp_88
2013-03-01, 12:29
Jag kan inte förstå varför du vill göra polemik av detta. Hb-värdet är inte den intressantaste parametern för att avgöra om någon manipulerat med sitt blodvärde eftersom gränsen 17.5 inte är "solklart dopad" och eftersom man kan ha 17 och vara dopad så pass att man avnjuter gynnsamma effekter. Andras saker är mycket viktigare, t ex de jag redan räknat upp.

Att Bengt Saltin inte pratar om det i Uppdrag Granskning som är gjort för en skitnödig pöbel är väl ändå en annan sak?

Om vi inte har förstått varandra i det här läget så ber jag dig att ändå inte upprepa dig en fjärde gång med vad si eller så TV-program säger.
Herregud. Jag håller helt med om att det högst sannolik finns bättre parametrar, men återigen vet jag för lite om det här för att egentligen uttala mig. Men det låter rimligt.

Det enda jag sa var, eftersom du inte hade sett programmet, att det var Bengt Saltin som hade sagt det som du inte visst vem det var som hade sagt. Hade du inte varit så skitnödig hade jag inte behövt skriva det en fjärde gång nu.

hurril
2013-03-01, 12:31
Herregud. Jag håller helt med om att det högst sannolik finns bättre parametrar, men återigen vet jag för lite om det här för att egentligen uttala mig. Men det låter rimligt.

Det enda jag sa var, eftersom du inte hade sett programmet, att det var Bengt Saltin som hade sagt det som du inte visst vem det var som hade sagt. Hade du inte varit så skitnödig hade jag inte behövt skriva det en fjärde gång nu.

Jag visste att det var Bengt Saltin och det ändrar inget så du kan kliva av mitt ben nu.

Sokrates696
2013-03-01, 12:36
Själv är jag övertygad om att det dopas lika friskt idag oavsett konditionsidrott på elitnivå, de ligger bara steget före dopingkontrollerna.

Ser man prestationer som är för bra för att vara sant, då är det inte heller sant, oavsett nationalitet och sport.

/Tommy.

tp_88
2013-03-01, 12:51
Jag visste att det var Bengt Saltin och det ändrar inget så du kan kliva av mitt ben nu.
"Jag har inte sett programmet och om någon säger det så är det knappast en expert."
Det lät inte så, därav mitt inlägg. Men bra.

MrLomax
2013-03-01, 14:44
Här är skidlandslagets blodvärden:
Siffrorna gäller dagens landslagstrupp.

Åkare 1, man:
Lägst: 143
Högst: 166

Åkare 2, man
Lägst: 136
Högst: 147

Åkare 3, man
Lägst: 146
Högst: 167

Åkare 4, man
Lägst: 149
Högst: 164

Åkare 5, man:
Lägst: 141
Högst: 155

Åkare 6, man
Lägst: 150
Högst: 164

Åkare 7, kvinna
Lägst: 135
Högst: 154

Åkare 8, kvinna
Lägst: 145
Högst: 145

Åkare 9, kvinna:
Lägst: 142
Högst: 142

Åkare 10, kvinna
Lägst: 136
Högst: 136

Åkare 11, kvinna
Lägst: 119
Högst: 149

Åkare 12, kvinna
Lägst: 127
Högst: 146

Åkare 13, man:
Lägst: 146
Högst: 146

Åkare 14, man:
Lägst: 143
Högst: 155

Åkare 15, man:
Lägst: 165
Högst: 177Jag är inte imponerad. När jag brukar lämna blod och plasma har jag alltid 172-176 och jag har definitivt aldrig varit nära att dopa mig. Mitt ganska höga blodvärde kanske kan förklara varför jag ändå har hyffsat bra flås för att vara så gammal och fet.

Amfksp
2013-03-01, 14:47
Det är snarare att man går från värde xx till exakt under tillåtet som är intressant.

hurril
2013-03-01, 15:06
Något som fungerar är de biologiska pass man inför/ infört i cykelsporten så att man kan se hur varje individs värden ändras hela tiden.

Sokrates696
2013-03-01, 17:12
Jag är inte imponerad. När jag brukar lämna blod och plasma har jag alltid 172-176 och jag har definitivt aldrig varit nära att dopa mig. Mitt ganska höga blodvärde kanske kan förklara varför jag ändå har hyffsat bra flås för att vara så gammal och fet.

Det är ju åkare 1, 3, 7, 11, 12 som har anmärkningsvärda avvikelser.

Tex åkare 11 har ju 30 enheter i skillnad på lägsta och högsta.

Det är ingen som påstått att ett högt värde isig betyder doping.

Folk har tydligen sett läst och hört men ändå inte förstått,,,,,,,, *gah!*

/Tommy.

z_bumbi
2013-03-01, 17:40
Något som fungerar är de biologiska pass man inför/ infört i cykelsporten så att man kan se hur varje individs värden ändras hela tiden.

Om det vore en enskild åtgärd så tycker jag inte den är så verksam men passen innehåller väl mer än bara värdet?

cero
2013-03-01, 17:41
Det är ingen som påstått att ett högt värde isig betyder doping.

Min uppfattning är i alla fall att programmet antydde det.

Om det vore en enskild åtgärd så tycker jag inte den är så verksam

Utveckla?

Sokrates696
2013-03-01, 20:38
[QUOTE=cero;6305898]Min uppfattning är i alla fall att programmet antydde det.

I början på 90 talet låg genomsnittet på skidåkare vid ca 140, på slutet låg det på 170.

Efter 90-talet gick genomsnittet ner till 140 igen.

Vid OS 2006 hade alla medaljörer 175, vilket jag har för mig var ett max gränsvärde. Jag betvivlar att detta var normalvärdet för alla åkare.

Man kan enligt professor Bengt Saltin inte normalt få högre värden än sitt normala än ca 10 enheter utan manipulation.

Bara några % av hela världens befolkning har ett naturligt värde uppåt 170.

Ser du mönstret?

/Tommy.

Rasmus90
2013-03-01, 20:54
[QUOTE=cero;6305898]Min uppfattning är i alla fall att programmet antydde det.

I början på 90 talet låg genomsnittet på skidåkare vid ca 140, på slutet låg det på 170.

Efter 90-talet gick genomsnittet ner till 140 igen.

Vid OS 2006 hade alla medaljörer 175, vilket jag har för mig var ett max gränsvärde. Jag betvivlar att detta var normalvärdet för alla åkare.

Man kan enligt professor Bengt Saltin inte normalt få högre värden än sitt normala än ca 10 enheter utan manipulation.

Bara några % av hela världens befolkning har ett naturligt värde uppåt 170.

Ser du mönstret?

/Tommy.

Thobias Fredriksson guld och bronsmedaljör på os 2006 har aldrig påvisats ett värde över 150.

WHITEFOLKS
2013-03-01, 20:58
Om man tittar på 99 var snitt/medeltal för alla åker runt 165.

Kollar man på de siffror som listades på föregående sida var det knappt någon som hade det som max.

Tolkia
2013-03-01, 21:16
Tex åkare 11 har ju 30 enheter i skillnad på lägsta och högsta.
Där är ju dock det lägsta värdet så lågt att jag skulle misstänka att personen inte mådde helt bra (sjukdom, för lite mat i förhållande till träningsmängden etc.) när provet togs. Det är inte samma sak att falla 30 enheter (vilket inte är omöjligt) som att hux flux stiga 30 enheter till ett superhögt värde.

Bara för lite perspektiv.

z_bumbi
2013-03-01, 21:26
Utveckla?

Det är lätt att kolla värdet själv så det gäller i så fall bara att inte släppa iväg värdet för högt men ändå återhämta sig bättre än de andra som inte fuskar.

WHITEFOLKS
2013-03-01, 21:50
Det är lätt att kolla värdet själv så det gäller i så fall bara att inte släppa iväg värdet för högt men ändå återhämta sig bättre än de andra som inte fuskar.

Sen var det iaf förrut så att om man hade för högt blodvärde så fick man startförbud inget mer.

strikt
2013-03-24, 22:11
Var rätt intressant att se denna, just för dopingdelen.

http://www.svtplay.se/video/1040003/del-6