handdator

Visa fullständig version : TABATA (löpband) följt av annan konditionsträning?


asdzxc
2013-02-21, 11:55
Har en undran:
Kör en del kortare intervallpass, ibland TABATA, ibland annat format.
Efter dessa är jag oftast rätt slut muskel-/explosivitetsmässigt.
Men om jag vilar ett slag kan jag köra mer kondition på cykel om jag kör med hög frekvens och lågt motstånd.

Det jag undrar är om detta generellt är bra?
Att köra "hjärtkondis" efter man kört muskel-/mjölksyra- och hjärtkondis (i form av korta intervaller).
Eller är det så att prestationen efteråt är generellt så dålig att den extra halvtimmen på cykeln blir bortkastad? Exempelvis via försämrad återhämtning från intervallerna.
Eller kan det ge en synergisk effekt till superkonditionen!!1one ?
Ja, ni fattar. Hur det det ur i konditionssynpunkt?

Ps. anledningen till att jag inte kör korta intervaller längre är för att hålla ner skadefrekvensen.

tjing
2013-02-21, 12:14
Känns onödigt belastande.

Träna istället lugnare konditionsträning vid ett annat tillfälle. Alternativt träna lungt på cykeln efteråt som återhämtning etc.

asdzxc
2013-02-21, 12:36
Känns onödigt belastande.

Träna istället lugnare konditionsträning vid ett annat tillfälle. Alternativt träna lungt på cykeln efteråt som återhämtning etc.

Hmm, ja, kanske.
Men det känns så kontraintuitivt när den effektiva träningen är kanske 12 minuter (3 cykler). Men kanske bara ska köra extra på cykel de gånger som jag kör 3 cykler eller färre (avbryter pga känningar i knä eller fotleder) och skippa cykel då jag kör 4+ cykler.

z_bumbi
2013-02-21, 13:09
Jag är inte riktigt med på varför du kör så högintensiva korta intervallet överhuvudtaget om du får avbryta när då får ont av det? Det finns så många varianter av träning och sk tabata är t ex inte den enda formen av korta intervall.

Men ska du kombinera så vänd på det dvs kör lugnt i början och släng in intervall på slutet, då är du också uppvärmd...

asdzxc
2013-02-21, 13:12
Jag är inte riktigt med på varför du kör så högintensiva korta intervallet överhuvudtaget om du får avbryta när då får ont av det? Det finns så många varianter av träning och sk tabata är t ex inte den enda formen av korta intervall.

Men ska du kombinera så vänd på det dvs kör lugnt i början och släng in intervall på slutet, då är du också uppvärmd...

Som skrivet ovan är Tabata en av flera korta intervaller jag kör. Jag kör så länge jag inte får ont, för att på så sätt succesivt kunna flytta fram vad min kropp klarar. Är väl inget märkligt med det?
Givetvis kör jag en ordentlig uppvärmning också, varför jag skrev att den effektiva träningstiden känns kort.